2020-01-23, 17:33
Medlem
jbswebecks avatar
Denna tråd riktar sig väl mest till er som bor i lägenhet men tänkte höra efter om ni har bra kontakt med era grannar?

Du som har bra kontakt typ kan gå över och ta en fika eller öl med grannen tog det lång tid innan du fick den kontakten?

Jag har bott i min nuvarande lya i snart 3 år och i hela min port så är det bara två personer som jag känner igen och som jag hejar på.
Visst grannen på samma våning har bara bott här i 1.5 år men jag har aldrig sett skymten av han om det nu är en han även fast vi mest är svenskar som bor i trappen.
Citera
2020-01-23, 17:38
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Denna tråd riktar sig väl mest till er som bor i lägenhet men tänkte höra efter om ni har bra kontakt med era grannar?

Du som har bra kontakt typ kan gå över och ta en fika eller öl med grannen tog det lång tid innan du fick den kontakten?

Jag har bott i min nuvarande lya i snart 3 år och i hela min port så är det bara två personer som jag känner igen och som jag hejar på.
Visst grannen på samma våning har bara bott här i 1.5 år men jag har aldrig sett skymten av han om det nu är en han även fast vi mest är svenskar som bor i trappen.

Japp har bra kontakt med grannarna och alltid haft där jag vart bosatt,jag brukar heja när man ses och snacka lite skit snabbt. Vardagligt och trevligt.
Citera
2020-01-23, 17:41
Medlem
Nej det blir väl högst ett stelt "Hej" om man råkar stöta på varandra i soprummet. Händer väl någon gång att någon granne ska börja tjöta om vädret och då går jag mentalt in i ett mörkt rum och hänger mig själv.
Citera
2020-01-23, 17:41
Medlem
TheJackets avatar
En av grannarna i min uppgång är numera en nära vän och vi umgås ibland. De andra hejar jag på och pratar lite ibland. Känner några från gården med.
Citera
2020-01-23, 17:45
Medlem
Det är inte mer än ett fåtal grannar jag fikar med, men har full koll på vilka som bor i huset och hejar såklart på alla grannar.

Vissa pratar jag med då vi möts ute på gården eller i trappen, och vissa andra blir det bara att jag hälsar på, men upplever överlag att vi som bor i detta hus har bra kontakt med varandra
Citera
2020-01-23, 17:49
Medlem
Kefalonias avatar
Det är väldigt intressant hur det kan vara på olika ställen.
Har enbart bott i lägenhet.

I nuvarande hus är det inte kutym att man hälsar eller pratar, vilket jag försöker med ändå.
Ser inte och hör sällan grannarna.

I förra huset hälsade alla. Där fanns två äldre ”skvallerpersoner” som höll koll på allt och alla. De gjorde man bäst att hålla sig vän med.

I förrförra huset var de närmaste grannarna väldigt trevliga, så vi umgicks privat med dem.
Middagar fram och tillbaka, och hjälptes åt t.ex. med blomvattning när någon av oss var på resande fot.
Citera
2020-01-23, 17:58
Medlem
Geomeisters avatar
Har hyfsat bra kontakt med gamla gardet av grannar. Dom som bott i huset länge. Övriga är det högst tveksamt med. Några hälsar jag på och många känner jag inte ens igen. Ett fåtal är aktivt otrevliga och "tror dom är något" (något som överlag INTE uppskattas).

Från 1 - 10 där 1 piss och 10 är gemensamma grillkvällar på sommaren är jag kanske en 5:a med mina grannar!
Citera
2020-01-23, 17:59
Medlem
Knappt ett "hej" ibland med mina grannar.
Bor i en typisk bostadsrättsförening. Vissa grannar går att prata med, vissa inte.

Är relativ bekväm med att enbart hälsa på min grannar, men ibland önskar jag faktiskt att man kunde lära känna sina grannar lite bättre. Ta en bärs eller vad fan som helst.
Men föreningen här är en typisk sådan där ungdomar flyttar in och ut redan efter 1-2 år. Man hinner knappt se dem.

Sen finns det givetvis äldre pensionärer här som dagligen åker med färdbuss eller går ut med sin rullator. De håller oftast ihop med varandra.
Citera
2020-01-23, 18:02
Medlem
BigFatCones avatar
Jag bor i ett hus som folk gärna inte flyttar från, så folk bor ju tiotals år här. Tro fan att man hälsar på folk och är trevlig. Kan absolut tänka mig att ta en bärs med flera av mina grannar men det är mest barnfamiljer och så ändå.

Men det är helt klart ett mer sällskapligt hus än genomsnittet. Säger man inte minst hej och hej då i hissen, eller i alla fall nickar en hälsning så ses man som lite konstig.
Citera
2020-01-23, 18:08
Medlem
Fraktalbanans avatar
Jag bor i ett lägenhetskomplex med 3 hus och innergård. Hälsar på alla grannar och stannar på en cigg o småpratar emellanåt. Tagit nån öl ute på sommaren med grannar och kan ringa på varandra och prata om det är något. Inte bjudit hem någon på kaffe eller så, men skulle nog va fullt möjligt att göra.
Citera
2020-01-23, 18:09
Medlem
f30malmos avatar
Jag bor på en gård med väldigt många hyresgäster, så man känner inte ens igen alla. Jag pratar väl med ett par stycken, är dock helst inte bästa kompis med grannar. Är för introvert för det.

Där jag bodde innan jag flyttade hit bodde jag i väldigt många år, och där bodde ganska många lite smått udda människor, där lärde man känna varandra vare sig man ville eller inte. Flera som liksom var kontaktsökande också, till och med kom och knackade på. Det var ganska trevligt ändå. Bodde inte så många på gården heller.

Edit: På min förra gård hade jag inte haft något emot att ta en öl eller så med grannen. Fika hände ibland. Egentligen inte här heller, men som sagt är folk mer anonyma här. Sedan har jag en granne som vill mörda mig också.
Citera
2020-01-23, 18:10
Medlem
elopis avatar
Nu har jag precis flyttat men i gamla lägenhetshuset var det bra kontakt. En granne bjöd vi ofta på middag och några som man pratade med och var kattvakt åt. Vi kunde ses ute på sommarkvällarna och babbla lite halva gänget och de bjöd ofta in till vinkvällar på altanen. Vi hade också telefonlistor till närmast anhöriga bland lägenheterna runt omkring för att det bodde flera ensamstående pensionärer där (uppkom efter att ena höll på att stryka med).

Men det var också trevliga människor som det gick att prata med. Opiatmorsan som hade gården mittemot bråkade jag ut ur mitt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in