2020-01-22, 21:59
Medlem
Hej Flashback!

Har spenderat senaste dagarna med att försöka hitta en kryptovaluta att köpa. Har haft bitcoin, men sålde nyligen av dem då jag inte är imponerad av skalbarheten och det tar lång tid för transaktioner för att gå igenom. Det finns inte heller smarta kontrakt som det finns på många andra nyare valutor.

Har kommit fram till att det mesta är pump and dumps och scams.

Enda jag hittar som är någorlunda intressant är Vechain. Men är lite misstänksamt att den inte lyft mer med alla deras partnerskap, samt att det inte är så värst mycket transaktioner. Sen har IBM och Maersk börjat skapa en konkurrent som kan ta marknaden.

Så kom igen flashback, ge mig alla era bästa kryptotips och motivera gärna varför.
Citera
2020-01-22, 22:43
Medlem
Monero is the answer
Citera
2020-01-23, 08:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galenketchup
Hej Flashback!

Har spenderat senaste dagarna med att försöka hitta en kryptovaluta att köpa. Har haft bitcoin, men sålde nyligen av dem då jag inte är imponerad av skalbarheten och det tar lång tid för transaktioner för att gå igenom. Det finns inte heller smarta kontrakt som det finns på många andra nyare valutor.

Enda jag hittar som är någorlunda intressant är Vechain. Men är lite misstänksamt att den inte lyft mer med alla deras partnerskap, samt att det inte är så värst mycket transaktioner. Sen har IBM och Maersk börjat skapa en konkurrent som kan ta marknaden.

Så kom igen flashback, ge mig alla era bästa kryptotips och motivera gärna varför.

Problemet med alla alternativ till bitcoin (förutom att dom är centraliserade) är att dom löser skalbarheten i första lagret.
Bitcoin löser detta med lightning i andra lagret iom tex Lighting.

Jämfört med guld som är bra säkerhet, men helt värdelöst att handla med. Man löser cache problemet genom att lägga fiat valutor så som SEK ovanpå guldet, "i andra lagret".
(sedan att man frångår guldstandarden, belyser det stora problemet med fiat valutor)

Så är du inte imponerad av skalbarheten, så har du nog inte läst på ordentligt. Läs även på om alla problem som uppstår genom att lösa skalbarheten i första lagret.
Senast redigerad av se_där... 2020-01-23 kl. 08:58.
Citera
2020-01-23, 12:19
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Hej Flashback!

Bitcoin.

Bitcoin är den kryptovaluta som skalar allra bäst, horisontalt, eftersom Bitcoin ligger allra längst fram i layer2-teknologin. Varje "payment channel" i bitcoin kan hantera hundratals transaktioner per sekund vilket i praktiken innebär att nätverket totalt sett kan hantera enormt antal transaktioner per sekund, mycket mer än VISA och mer än alla kryptovalutor som ska lagra alla på kedjan.

Lightning är det som alla bygger infrastruktur för fullt nu kring. Du kan göra en bitcoin-transaktion till en Lightning-wallet som https://phoenix.acinq.co och du kan omedelbart börja spendera, omedelbara transaktioner till låg fee, (helt non-custodial/trustless). Så långsamhet för användning av Bitcoin för betalningar är snart ett minne blott. Bitfinex har redan Lightning för deposit/withdraw nu så även där är det instant. Snabbare än någon annan blockkedja.

Bitcoin har dessutom visst smarta kontrakt. Time-lock-contracts som används för att pegga Bitcoin in i layer2 och sidechains som Lightning och Liquid är största användningsområdet just nu. Med kommande Taproot så kan Bitcoin exekvera smarta kontrakt p2p off-chain och inget behöver lagras eller ens synas på kedjan, det är ljusår före exempelvis Ethereum där alla scripts lagras på kedjan.

Det mesta som inte är Bitcoin är pump-n-dumps och scams, ja, inklusive VeChain. Det är centraliserade startups som slänger med ordet blockkedja, men det spelar ingen roll om det ändå är ett företag som kontrollerar allt. Bitcoin ÄR den enda på riktigt decentraliserade projektet och blockkedja då ingen entitet kan styra projektet, ingen ledare, det tar tid att få in ändringar i open sourceprojektet och noderna i nätverket måste acceptera förändringarna. Jämför med centraliserade coins som Ethereum som hard-forkar stup i kvarten och ändrar reglerna top-down ifrån någon slags foundation som dikterar utvecklingen.
Senast redigerad av SvenskHODLer 2020-01-23 kl. 12:29.
Citera
2020-01-24, 14:19
Medlem
RobertoSavianos avatar
Vertcoin. Inget altcoin är så billigt och har sån potential när det kommer till dels tillgång, mining och social following.

Får vi se en ny period liknande den för några år sen kommer VTC utan några som helst problem nå 10 dollar (Var uppe på runt 8 dollar förra racet och ligger på runt 0,2 dollar idag.)

Kommer den ner på 0.00001600-nivåerna igen så är det bara lasta.
Citera
2020-01-24, 20:49
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diri
Monero is the answer
Och om jag kontrar med beam?
Citera
2020-01-25, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Och om jag kontrar med beam?
Visst det var ingen ICO. Men vad tycker du om att projektet tar 25% av mining rewards första 5 åren. Kommer det inte vara ett konstant säljtryck i coinen?
Citera
2020-01-25, 08:01
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Visst det var ingen ICO. Men vad tycker du om att projektet tar 25% av mining rewards första 5 åren. Kommer det inte vara ett konstant säljtryck i coinen?

Tja, med tanke på hur dessa rewards portioneras ut till investerare m.m under en längre tid ser jag inget problem. Mycket blir låst i treasury, zcash har väl samma modell tror jag.

Sen är det inte gratis att ha ett högpresterande team heller antar jag med tanke på hur mycket features de pumpat ut under ett år..

Den som lever får se! Jag har iallafall valt läger

Hur det fungerar finns att läsa här:
https://github.com/BeamMW/beam/wiki/BEAM-Mining
Senast redigerad av Sikkan 2020-01-25 kl. 08:04.
Citera
2020-01-25, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Tja, med tanke på hur dessa rewards portioneras ut till investerare m.m under en längre tid ser jag inget problem. Mycket blir låst i treasury, zcash har väl samma modell tror jag.

Spelar ingen roll om Zcash har samma. Om de tar 25% när det är som lättast att mina som i början blir det ju väldigt mycket. Det är väl inte så stor skillnad som mot projekt som gör premine. Men i det här fallet marknadsför man det som att man inte gjort ICO osv.

Citat:
Sen är det inte gratis att ha ett högpresterande team heller antar jag med tanke på hur mycket features de pumpat ut under ett år..

Vad är det för features de skapat? Varför har de inte gjort Lightning network som andra projekt?
Det går t.ex. inte ha coinen på en hårdvaru wallet? Är det verkligen värt $33 039 361 i marketcap enligt Coinmarketcap?

Citat:
Den som lever får se! Jag har iallafall valt läger

Hur det fungerar finns att läsa här:
https://github.com/BeamMW/beam/wiki/BEAM-Mining

Ska läsa din länk.

Det här är det jag hittat hittills:

Positivt
  1. 1. Ambassadörer
  2. 2. Finns ställen som redan accepterar BEAM -> https://beam.mw/beam-accepted-here
  3. 3. Bryan Bishop som rådgivare
  4. 4. Finns på många exchanges

Negativt
  1. 1. Hur mycket privacy är egentligen MimbleWimble? https://twitter.com/IvanBogatyy/status/1196441051814223880?s=20
  2. 2. Är lite fishy människor inblandade, åtminstone Yonatan Ben Shimon enligt den här https://medium.com/@c1s0r/scam-or-legit-beam-eng-ru-6040dc984741
  3. 3. Runt 15-20% som går till projektet och investerare? Säljtryck som kommer vara första 5 åren om inte projektet utvecklas i rätt riktning. Rätt mycket tycker jag.
  4. 4. Massa kinesiska investerare.

Fyll på om du vet något mer. Annars är det ju rätt intressant tycker jag.
Citera
2020-01-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Bitcoin.

Bitcoin är den kryptovaluta som skalar allra bäst, horisontalt, eftersom Bitcoin ligger allra längst fram i layer2-teknologin. Varje "payment channel" i bitcoin kan hantera hundratals transaktioner per sekund vilket i praktiken innebär att nätverket totalt sett kan hantera enormt antal transaktioner per sekund, mycket mer än VISA och mer än alla kryptovalutor som ska lagra alla på kedjan.

Lightning är det som alla bygger infrastruktur för fullt nu kring. Du kan göra en bitcoin-transaktion till en Lightning-wallet som https://phoenix.acinq.co och du kan omedelbart börja spendera, omedelbara transaktioner till låg fee, (helt non-custodial/trustless). Så långsamhet för användning av Bitcoin för betalningar är snart ett minne blott. Bitfinex har redan Lightning för deposit/withdraw nu så även där är det instant. Snabbare än någon annan blockkedja.

Bitcoin har dessutom visst smarta kontrakt. Time-lock-contracts som används för att pegga Bitcoin in i layer2 och sidechains som Lightning och Liquid är största användningsområdet just nu. Med kommande Taproot så kan Bitcoin exekvera smarta kontrakt p2p off-chain och inget behöver lagras eller ens synas på kedjan, det är ljusår före exempelvis Ethereum där alla scripts lagras på kedjan.

Det mesta som inte är Bitcoin är pump-n-dumps och scams, ja, inklusive VeChain. Det är centraliserade startups som slänger med ordet blockkedja, men det spelar ingen roll om det ändå är ett företag som kontrollerar allt. Bitcoin ÄR den enda på riktigt decentraliserade projektet och blockkedja då ingen entitet kan styra projektet, ingen ledare, det tar tid att få in ändringar i open sourceprojektet och noderna i nätverket måste acceptera förändringarna. Jämför med centraliserade coins som Ethereum som hard-forkar stup i kvarten och ändrar reglerna top-down ifrån någon slags foundation som dikterar utvecklingen.

Ok då kanske bitcoin är intressantare än vad jag trodde. Dock skyhögt värderat jämfört med resten.

En fundering jag har med bitcoin är att alla räknar med högre pris nu när halveringen kommer inträffa. Vad händer om istället det blir för dyrt med elkostnaden för alla miningfarmare att farma bitcoin om inte priset fördubblas? Vem är det som kör nätverket? Finns det inte risk för ett galet prisras?

Sen funderade jag på om verkligen bitcoin är så pass decentraliserat när nästan allt körs av några enstaka farms.
Citera
2020-01-25, 21:26
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Spelar ingen roll om Zcash har samma. Om de tar 25% när det är som lättast att mina som i början blir det ju väldigt mycket. Det är väl inte så stor skillnad som mot projekt som gör premine. Men i det här fallet marknadsför man det som att man inte gjort ICO osv.

Vad är det för features de skapat? Varför har de inte gjort Lightning network som andra projekt?
Det går t.ex. inte ha coinen på en hårdvaru wallet? Är det verkligen värt $33 039 361 i marketcap enligt Coinmarketcap?

Ska läsa din länk.

Det här är det jag hittat hittills:

Positivt
  1. 1. Ambassadörer
  2. 2. Finns ställen som redan accepterar BEAM -> https://beam.mw/beam-accepted-here
  3. 3. Bryan Bishop som rådgivare
  4. 4. Finns på många exchanges

Negativt
  1. 1. Hur mycket privacy är egentligen MimbleWimble? https://twitter.com/IvanBogatyy/status/1196441051814223880?s=20
  2. 2. Är lite fishy människor inblandade, åtminstone Yonatan Ben Shimon enligt den här https://medium.com/@c1s0r/scam-or-legit-beam-eng-ru-6040dc984741
  3. 3. Runt 15-20% som går till projektet och investerare? Säljtryck som kommer vara första 5 åren om inte projektet utvecklas i rätt riktning. Rätt mycket tycker jag.
  4. 4. Massa kinesiska investerare.

Fyll på om du vet något mer. Annars är det ju rätt intressant tycker jag.

Har väl inte så mycket mer att tillägga förutom att punkt ett på det negativa om hur privat MW är, och ja, ”Vanilla” mw lider av detta men beam har sedan ganska länge sedan löst detta.

Hårdvaruwallet är på gång vet jag. Hoppas på detta asap. Samma med att lösa betalningar till offlinewallets, som by default inte fungerar med mw.

Att de har atomic swaps i gui-Wallet är rätt coolt, och fungerar faktiskt riktigt smidigt.

Kommer att utvecklas ytterligare såklart då det fortfarande är i beta.
Citera
2020-01-25, 21:32
Avslutad
Citat:
Dock skyhögt värderat jämfört med resten.

Om du ändå förstod hur dumt detta är.
Till att börja med så är en stor faktor till pris per coin, hur många coins det finns i cirkulation och vad max kapaciteten är.

BTC har 19 miljoner (eller vad det är) i cirkulation och max är 21 miljoner.
Jämfört med Ripple som har ett tak på 99,993,093,880.
Värdet på en BTC går därför inte att jämföra med en ripple enbart av denna anledning. Sedan finns massor av andra anledning som jag inte orkar gå in på.

Många alt coins har dessutom inte ett fast tak, utan kan plötsligt få för sig att utöka antalet precis som dagens penningsystem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in