2020-01-22, 21:04
Medlem
Undrar bara lite hur det faktiskt egentligen är att bo i Lappland eller övriga Norrland, inte typ någon större stad som Umeå eller Luleå utan mer ungefär på landsbygden eller i en liten by runt Kiruna, Gällivare, Jokkmokk exempelvis.

Det nordligaste jag någonsin varit i Sverige är i norra Värmland (bor utanför Göteborg) så därför vet jag ju inte precis så mycket om livet där uppe osv haha

Till exempel känner ni några samer? Brukar ni köra snöskoter? Hur löste ni skolan med avstånd till skolan, gymnasiet osv... Flyger ni mycket? Brukar ni ofta åka till någon större stad i Norrland som till exempel Umeå, Luleå, Piteå, Östersund eller fixar ni allt i det lilla samhället i kommunen? Andra saker får ni också gärna ta upp i tråden
Citera
2020-01-22, 21:28
Medlem
Många fördelar med att bo på landsbygden i inlandet. Stor fysisk frihet, gott om plats, billiga hus och trevliga människor. De flesta har nån samisk förfader långt bak i tiden.
Skoter lika vanligt som bil ungefär, (själv har jag två skotrar och tre bilar) grundskoleelever åker skolbuss till centralorten, gymnasieelever långpendlar eller bor på skolhem/egen lägenhet på studieorten. Storstan ligger några timmars bilresa bort och besöks ibland. Det mesta man behöver till vardags finns på hemmaplan eller på internet. Rik fritid om man gillar sport, skidåkning, jakt o fiske. Rik kultur med besökande musik o teatergrupper. Flera lokala band.
Framför allt är det nära på det lokala planet. Promenera till affärer, sjukstuga, tandläkare, kondis och bibliotek på några minuter.
De som studerar på universitet kommer ibland tillbaka när de bildat familj för det är tryggt för barnen här.
Citera
2020-01-22, 21:34
Medlem
Haajibs avatar
Senaste 10 åren känns det rätt skönt att kunna sitta uppkopplad på nätet och ta det lugnt. På vintern finns det inte mycket mer att göra än att bära in ved och skotta snö.
Citera
2020-01-22, 21:57
Medlem
Zombie-cats avatar
Billig skog/mark finns det där uppe iallaf... men taxeringen kostar ju förstås, om man bara "ska äga" och inte bruka och tjäna pengar på skog/mark blabla... (om jag förstått saken rätt).

Superbra att bo där uppe i framtiden, när apokalypsen är över oss :P
Citera
2020-01-22, 22:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det är trevligt.

Jag känner ett antal samer, dock, om det är renskötande samer du har i åtanke så känner jag ingen mer än lite sporadiskt sådär.

Jag brukar köra snöskoter.

Jag är inte uppväxt där jag bor, men mina barn går till skolan, det är ca 2 km. Gymnasium finns på orten, men det är begränsat utbud av program, så de kanske måste flytta.

Jag flyger inte så ofta, jag tror inte jag flög alls 2019.

Ibland jobbar jag i större städer, då brukar jag passa på att gå i shoppinggallerior, bara för att jag tror att jag vill, men jag märker snabbt att jag fylls av avsmak inför glättigheten och den meningslösa konsumismen.

Jag försöker handla sällanköpsvaror lokalt av lokalpatriotiska skäl, annars är det internethandel FTW.

Vi i familjen brukar besöka människobyn några gånger per år, för att barnen ska få se nåt annat.
Citera
2020-01-22, 22:38
Moderator
Popesizes avatar
Detta är en fråga för ett annat forum!

Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Bostadsorter och områden

/Moderator
Citera
2020-01-22, 22:47
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Jag har jobbat i Lappland några gånger, och jag har tröttnat rejält.
Inte på naturen, inte på mörkret eller snön, utan på fittorna som bor där.

Lappisar är dom fegaste människorna i Sverige, men framförallt naiva.

Näven i fickan är standard, vågar inte säga ifrån mot någon i egna gruppen, livrädda för att göra bort sig eller "skämmas" inför byns äldre.

Dom har också väldigt svårt att förstå att det öht kan finnas en negativ syn på invandrare i Sverige, dom har som mest sett en pizzabagare på byn, eller en neger om året, och kan inte alls haja att läget är lite annorlunda söderut.
Kvinnorna kan bli helt bestörta när man berättar hur landet ligger.
"Dä ä klart vi ska hjälp dåm" låter det.
Dumhuvuden allihop.

Killarna, är det ett jävla massa skrävel och ljug på, feta börjar dom bli med, skräpmatskulturen har nästan helt tagit över där.
Med fetma kommer dumhet.

Det ska gärna också gärna snackas om brännvin och fylla, men så fort man föreslår att faktiskt dricka, då får dom bråttom hem och ska toffla för nån brud eller inte göra mamma besviken.

Jag tål inte lappisar längre. Usch.
Citera
2020-01-23, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Killarna, är det ett jävla massa skrävel och ljug på, feta börjar dom bli med, skräpmatskulturen har nästan helt tagit över där.
Med fetma kommer dumhet.
.
Jag håller med om det där med ljug.
En gång när jag var där så va det en lapp som sålde korv. Han sa att det var världens bästa korv. Inte fan var den god. Kall i mitten, brödet var inget vidare heller. Riktigt besviken efter alla lovord om korven.
Citera
2020-01-23, 07:35
Avslutad
Född och uppvuxen i Lappland. Närmaste större städer 13 mil bort. Vi åkte dit några gånger per år och handla bättre kläder o prylar. Även om allt igentligen fanns hemma men i mindre utbud. Gick några samebarn i skolan. Men de var fullständigt integrerade och klädde sig bara i samekläder(vissa av dem) på typ skolavslutning och viktig helg. Vanliga namn och hörde aldrig samiska pratas. Att integreringen skett totalt kan man se i o med att jag först nu över medelåldern fick veta att farfarsmor var helsame och farfar sov i lappkåta som ung. Det hade jag inte en susning om. Bil var oerhört viktigt. Många hade 2 och mycket körning blev det. Hade du inte körkort då du var 20 ansågs du som suspekt. Extremt låg brottslighet. Allt utanför rattfylla och tjuvjakt fanns knappt. Nu snackar vi 70 o 80talet. I dag så är det givetvis lite mer brottslighet men inte som storstan. Största problemet är väl ha jobb och att det är ett lågt kvinnoutbud. Väldigt många äldre och relativt sett invandrare idag. Invandrarna är dock bättre integrerade och inte jättestök. Klar för del om du gillar jakt,fiske och natur. Rätt lätt bli en i gänget, inte som i filmen jägarna. Riktigt små isolerade orter ska nog undvikas. Tänker t ex på Vilhelmina som var i ropet med drog o hopplöshet för ett tag sen. Klädstil, tja en del sitter med keps på inne på pizzerian. I småbyarna runt min hemort finns rätt många tomma hus du kan köpa mycket billigt men så klart svårt sälja själv sen. Ser också att det finns tomma butikslokaler på centralorten, så var det aldrig för. Bostäderna där säljs dock hela tiden. Hus mellan 500t-2 miljoner. Snöskoter har en hel del. Även om jag själv körde väldigt lite. Gymnasium fanns med en del linjer på orten. Dock studerade många i kuststäderna. Både gymnasium o högskola.
I dag så finns flygplats där och mindre isolerat än då jag växte upp. Ganska mycket tyskar, holländare som turistar el bosätter sig i Lappland. Inte ovanligt m att syssla med typ draghundar siberian huskies. Tycker nog det blivit för trångt i hemländerna. Största fördelen är 0 stress. Du behöver inte passa massa tider. Gratis parkering,köra 10 mil det är en timmes färd alltid. Bilkö..vad sa du att det hette?
Det gör inte så mycket om du glömt låsa ytterdörren. Är du känd så kan du köpa nåt på affären och betala i morgon. Lätt stå och småprata med någon utan att nä jag har inte tid måste rusa.
Åker alltid upp på sommaren. Rätt skönt ta fiskespöt och efter ett par timmar har man i normalfallet några hyggliga ädelfiskar.
Slippa nån put and take damm.
Senast redigerad av lone star 2020-01-23 kl. 07:52.
Citera
2020-02-06, 23:12
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Född och uppvuxen i Lappland. Närmaste större städer 13 mil bort. Vi åkte dit några gånger per år och handla bättre kläder o prylar. Även om allt igentligen fanns hemma men i mindre utbud. Gick några samebarn i skolan. Men de var fullständigt integrerade och klädde sig bara i samekläder(vissa av dem) på typ skolavslutning och viktig helg. Vanliga namn och hörde aldrig samiska pratas. Att integreringen skett totalt kan man se i o med att jag först nu över medelåldern fick veta att farfarsmor var helsame och farfar sov i lappkåta som ung. Det hade jag inte en susning om. Bil var oerhört viktigt. Många hade 2 och mycket körning blev det. Hade du inte körkort då du var 20 ansågs du som suspekt. Extremt låg brottslighet. Allt utanför rattfylla och tjuvjakt fanns knappt. Nu snackar vi 70 o 80talet. I dag så är det givetvis lite mer brottslighet men inte som storstan. Största problemet är väl ha jobb och att det är ett lågt kvinnoutbud. Väldigt många äldre och relativt sett invandrare idag. Invandrarna är dock bättre integrerade och inte jättestök. Klar för del om du gillar jakt,fiske och natur. Rätt lätt bli en i gänget, inte som i filmen jägarna. Riktigt små isolerade orter ska nog undvikas. Tänker t ex på Vilhelmina som var i ropet med drog o hopplöshet för ett tag sen. Klädstil, tja en del sitter med keps på inne på pizzerian. I småbyarna runt min hemort finns rätt många tomma hus du kan köpa mycket billigt men så klart svårt sälja själv sen. Ser också att det finns tomma butikslokaler på centralorten, så var det aldrig för. Bostäderna där säljs dock hela tiden. Hus mellan 500t-2 miljoner. Snöskoter har en hel del. Även om jag själv körde väldigt lite. Gymnasium fanns med en del linjer på orten. Dock studerade många i kuststäderna. Både gymnasium o högskola.
I dag så finns flygplats där och mindre isolerat än då jag växte upp. Ganska mycket tyskar, holländare som turistar el bosätter sig i Lappland. Inte ovanligt m att syssla med typ draghundar siberian huskies. Tycker nog det blivit för trångt i hemländerna. Största fördelen är 0 stress. Du behöver inte passa massa tider. Gratis parkering,köra 10 mil det är en timmes färd alltid. Bilkö..vad sa du att det hette?
Det gör inte så mycket om du glömt låsa ytterdörren. Är du känd så kan du köpa nåt på affären och betala i morgon. Lätt stå och småprata med någon utan att nä jag har inte tid måste rusa.
Åker alltid upp på sommaren. Rätt skönt ta fiskespöt och efter ett par timmar har man i normalfallet några hyggliga ädelfiskar.
Slippa nån put and take damm.

Är det någon skillnad i mentalitet i "din" ort jämfört med orter som Storuman eller Vilhelmina?
Citera
2020-02-06, 23:30
Avslutad
Rätt mycket större vilket kanske gjort att knark och allmän melankoli inte tyngt ner lika mycket.
Citera
2020-02-12, 15:05
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Rätt mycket större vilket kanske gjort att knark och allmän melankoli inte tyngt ner lika mycket.

Är kanske inte så många som flyttar dit heller om läget anses avigt, jämfört med orter när det går att veckopendla eller pendla till kustorterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in