2020-01-22, 19:33
Medlem
Hej

Jag har en fundering kring bokföringskontot varuinköp.
Jag har inte riktigt förstått det med varulager och kostnad sålda varor, och undrar därför om någon där ute som är kunnig inom redovisning kan hjälpa mig förstå detta sammanhang?

tex,

ponera att jag driver ett snickeri verksamhet och köper in trävaror kontant för 180 000 kr.
jag bokför det genom att:

kassa och bank krediteras med 180 000 kr , och kontot varuinköp debiteras med 180 000 kr.

sedan så får jag reda på att lagret av tråvaror uppgår vid årets slut till 65000 kr, och resten av utgiften
för inköp av tråvaror utgör en kostnad, antar att de menar saldot på kontot varukostnad vilket är samma sak som "kostnad sålda varor= kostnaden för de varor som tillverkas för att säljas vidare".

jag har bokfört det så här:

varuinköp debiteras med 180 000 kr
samtidigt krediterar jag varuinköp med 65000 "markerar som varulager" det är varulager som ska till kontot varulager.

jag debiterar varulager kontot med 65000kr

på kontot varuinköp tar jag debit minus kredit och får fram ett saldo som motsvarar 115 000 kr och är ett debit saldo. och 115 000 kr är kostnad sålda varor? eller med andra ord resten av utgiften för inköp av tråvaror som är en kostnad, är det de syftar på?

men i min resultaträkning så ska det stå kostnad sålda varor 135000 kr och inte 115 000 kr, och
mitt varulager alltså det som jag kreditera på kontot varuinköp och det belopp som jag förde över till kontot varulager som debiterades med 65 000 kr. där ska det istället för 65000 kr stå 45000k!

vet inte hur de får ihop det?

kan också tillägga att jag har en ingående balans på 20000 kr på tillgångskontot varulager, misstänker att det har med ingående balansen att göra, men är inte säker får inte ihop det.

alltså förstår jag inte hur varuinköp och varulager går ihop, samt kostnad sålda varor?
dessutom undrar jag hur man vet att varulagret vid årets slut uppgår till ett visst belopp? måste man inventera lagret eller något, gör man det i samband med bokslut?

kan avslutningsvis också nämna att detta är en arbetsuppgift, men även har en teori del om hur varulager och varuinköp samt kostnad sålda varor hör ihop.

jag hoppas att någon kan hjälpa mig förstå detta, jag vet att jag har försummat något väldigt grundläggande.
Citera
2020-01-22, 20:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Ja, IB varulager påverkar. Det företaget hade i början av året är (också) förbrukat.

Samt: mening inleds med stor bokstav.
Och: strukturera upp texten bättre. Nu ser man knappt vad som hänger ihop med vaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in