2020-01-22, 06:25
Bannlyst
Tänkte på att om föregående innehavare kan ha installerat någon programvara eller liknande som kan läsa av ens lösenord eller annat som sedan skickas till personen. Är det helt 100 att en fabriksåterställning tar bort allt sådant?
Citera
2020-01-22, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Tänkte på att om föregående innehavare kan ha installerat någon programvara eller liknande som kan läsa av ens lösenord eller annat som sedan skickas till personen. Är det helt 100 att en fabriksåterställning tar bort allt sådant?

Ja det är säkert men det är dumt att sälja begagnade mobiler.
Citera
2020-01-22, 06:46
Medlem
Har aldrig sålt någon av mina telefoner de är slut när jag skrotar dem. Skulle aldrig köpa någon för man antar att den som säljer är missnöjd och vill byta upp sig. Köper hellre en ny men billig modell.
Citera
2020-01-22, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Har aldrig sålt någon av mina telefoner de är slut när jag skrotar dem. Skulle aldrig köpa någon för man antar att den som säljer är missnöjd och vill byta upp sig. Köper hellre en ny men billig modell.

Mitt jobb köper inte längre mobiler utan hyr dom i arton månader och sen kommer en ny. Dessa telefoner måste ju säljas någonstans efter det att vi lämnat tillbaka dom. Ser inga större problem med en sån telefon.
Citera
2020-01-22, 10:34
Medlem
Marknaden för begagnade telefoner är stor.
Jag har sålt telefoner på tradera. Inga problem att sälja. Finns originalförpackning och alla tillbehör kvar, så brukar det vara stort intresse. Se också till att telefonen inte är låst till någon operatör.

Hellre sälja telefonen än att låta den ligga i någon låda till ingen nytta.
Citera
2020-01-22, 10:42
Medlem
Raggarspinns avatar
För att installera ”spionprogramvara” så krävs det jailbreak. Så en begagnad iPhone som är fabriksåterställd och uppdaterad till senaste iOS och aktiverad hos Apple är säker att använda.
Använder själv begagnade iPhone, min nuvarande är en iPhone 6.
När det gäller android så fungerar det olika. Men vem köper en begagnad android-mobil.
Citera
2020-01-22, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
För att installera ”spionprogramvara” så krävs det jailbreak. Så en begagnad iPhone som är fabriksåterställd och uppdaterad till senaste iOS och aktiverad hos Apple är säker att använda.
Använder själv begagnade iPhone, min nuvarande är en iPhone 6.
När det gäller android så fungerar det olika. Men vem köper en begagnad android-mobil.

Hur kollar man om den är aktiverad hos Apple?
Citera
2020-01-22, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata

Väldigt många byter ju sin mobil efter bara något år bara för att de tröttnat och en ny bättre modell kommit.. Eller att de fått något nytt erbjudande på ett nytt abonnemang och ny mobil.
Citera
2020-01-22, 18:34
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Hur kollar man om den är aktiverad hos Apple?
Innan du köper en iPhone, iPad eller iPod touch från någon annan än Apple eller en auktoriserad Apple-återförsäljare bör du se till att enheten har raderats och inte längre är kopplad till den tidigare ägarens konto. Fråga säljaren om han eller hon har stängt av aktiveringslåset och följ sedan dessa steg:
1.Slå på enheten och dra för att låsa upp den.
2.Om hemskärmen eller låsskärmen för lösenkod visas har enheten inte raderats. Be att säljaren raderar hela enheten genom att välja Inställningar > Allmänt > Nollställ > Radera allt innehåll och inställningar. Köp inte en begagnad iPhone, iPad eller iPod touch förrän den har raderats.
3.Börja konfigurera enheten.
4.Om du blir ombedd att ange den tidigare ägarens Apple-ID och lösenord är enheten fortfarande kopplad till den tidigare ägarens konto. Lämna tillbaka enheten till säljaren och be honom eller henne att ange sitt lösenord. Om den tidigare ägaren inte är närvarande kan han eller hon ta bort enheten från sitt konto genom att logga in på icloud.com/find. Köp inte en begagnad iPhone, iPad eller iPod touch förrän den har tagits bort från den tidigare ägarens konto.

När du startar enheten för första gången och uppmaningen Ställ in din iPhone, Ställ in din iPad eller Ställ in din iPod visas vet du att du kan använda enheten.

Om du köper en enhet som fortfarande är kopplad till en tidigare ägares konto kontaktar du den ägaren så snart som möjligt och ber denne att radera enheten och ta bort den från sitt konto. Läs om hur man tar bort en enhet från en tidigare ägares konto.
https://support.apple.com/sv-se/HT201365
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in