2020-01-21, 04:34
Medlem
Har flyttat runt mycket i mitt liv men har alltid drömt om en vindslägenhet. Nu har jag äntligen flyttat in i en unik vindslägenhet.
Men det blev inte som jag tänkt mej. Gäster och även jag själv har slagit huvudet hårt i snedtaket om vi råkat resa sej upp för nära snedtaket. Nu försöker jag alltid tänka på det och varnar gäster så det inte händer igen men det begränsar liksom ytan man kan gå runt på. Så nu sitter jag nästan all tid i den höga delen av lägenheten där jag har soffan, tv och dator. Dessutom är lägenheten kall på vintern och trots varma element så rasar kalluften ner från det kalla taket så måste alltid var varmt klädd och sitta med filt runt mej osv. Här finns också tre takfönster men de har jag fördragna för det mesta för kall luft drar därifrån ännu mer än från själva taket. Även på sommaren måste de vara fördragna mot solen.
I somras var lägenheten så varm, uppemot 40 grader, så de varma dagarna var jag tvungen fly ut ur lägenheten och komma tillbaka på kvällen när det var svalare.
Har aldrig känt mej såhär passiviserad som i denna lägenheten och har inte ens orkat packa upp alla flyttlådorna.
Det känns trist att välja att flytta ifrån denna fina lägenheten, som alla tycker är en toppenlägenhet, utom jag. Ska jag försöka stå ut eller ta steget att flytta igen?
Citera
2020-01-21, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothicat
Har flyttat runt mycket i mitt liv men har alltid drömt om en vindslägenhet. Nu har jag äntligen flyttat in i en unik vindslägenhet.
Men det blev inte som jag tänkt mej. Gäster och även jag själv har slagit huvudet hårt i snedtaket om vi råkat resa sej upp för nära snedtaket. Nu försöker jag alltid tänka på det och varnar gäster så det inte händer igen men det begränsar liksom ytan man kan gå runt på. Så nu sitter jag nästan all tid i den höga delen av lägenheten där jag har soffan, tv och dator. Dessutom är lägenheten kall på vintern och trots varma element så rasar kalluften ner från det kalla taket så måste alltid var varmt klädd och sitta med filt runt mej osv. Här finns också tre takfönster men de har jag fördragna för det mesta för kall luft drar därifrån ännu mer än från själva taket. Även på sommaren måste de vara fördragna mot solen.
I somras var lägenheten så varm, uppemot 40 grader, så de varma dagarna var jag tvungen fly ut ur lägenheten och komma tillbaka på kvällen när det var svalare.
Har aldrig känt mej såhär passiviserad som i denna lägenheten och har inte ens orkat packa upp alla flyttlådorna.
Det känns trist att välja att flytta ifrån denna fina lägenheten, som alla tycker är en toppenlägenhet, utom jag. Ska jag försöka stå ut eller ta steget att flytta igen?
Det viktigaste är ju att DU trivs! Har du möjlighet att flytta så ska du självklart göra det, tänker jag. Min yngsta dotter hyr en vindslägenhet i andra hand och jag känner igen det där med att slå huvudet i taket. Jag gör det varje gång jag är där ÄVEN om jag försöker tänka mig för. Min dotter har inga takfönster och jag HATAR dessa för på vintern är de igensnöade (i alla fall här i norrland) och annars ser man ju bara himlen om man tittar ut. Man känner sig instängd(?) Du har ingen balkong heller antar jag? (min dotter ska flytta nu men det beror på att hon ska bli sambo)
Citera
2020-01-21, 04:42
Medlem
Om du inte trivs så ska du naturligtvis flytta. För värme/kyla så kan du ju installera en luftvärmepump. Takets lutning kan du ju inte göra så mycket åt. Du får optimera möbleringen så att man minimerar risken att bonka i huvudet.
Citera
2020-01-21, 04:50
Medlem
Bodde i en vindskupa 1981 -1984, nymuckad och fri. Jösses! Vi satt vid vardagsrumsbordet och sköt nyårsraketer genom takfönsterna på nyårsafton.
På somrarna satte vi en stege upp genom takfönstren och klättrade upp på taket och drack bira och lyssnade på Lundel's Ripp rapp.
Samtalade om Staffans Hildebrands film G och vårt besök hos honom, fulla och drogade i hans lägenhet tillsammans med skåningen.
Tittade på alla som passerade förbi där nere på gatan.
Försökte pricka alla stackare med våra kapsyler samt försökte förklara för polarna vad poesi är.
Tände en holk. Läste Jack Kerouac, Charles Bukowski och var till slut överens om vad poesi är.

Ja! Vi ägde världen.
Senast redigerad av Han där borta 2020-01-21 kl. 05:27.
Citera
2020-01-21, 05:14
Medlem
Vi som har lite längre erfarenhet av livets goda och det mer aviga skulle inte kalla problemen för oväntade. Så är vindslägenheter eller lägenheter högst upp i huset ofta. Att du slår i huvudet ibland lär du leva med. Inte att du slår i utan att du lär dig undvika taket. Även dina gäster lär sig.
Sedan att lägenheten är både varm och kall växlande efter årstiderna ska du inte acceptera. Egentligen borde du få taket åtgärdad men hur lång och svår process är detta?
Även om draget på vintern skulle försvinna så får du bo i en ugn om sommaren. Svårt att ge dig råd med så lite info, och det vill jag inte heller. Hoppas du får litet insyn hur livet kan bli om du stannar kvar genom min erfarenhetsbank. Kan bara säga att boendefrågan är väldig viktig för vårt välbefinnande så acceptera inte en bostad som du inte trivs i. Inget lätt beslut men lycka till!
Citera
2020-01-21, 05:36
Medlem
Citat:

Skaffa markiser till fönsterna?
Citera
2020-01-21, 06:02
Medlem
Citat:
Kallraset borde åtgärdas. Är det hyresrätt eller borätt? Det styr var ansvaret ligger. Sedan till det praktiska. Täta glipor är lätt. Men tilläggsisolera är svårare. Det äter också ytterligare på ståhöjden i lägenheten.
Citera
2020-01-21, 06:49
Medlem
ska man ha en vindslägenhet ska det vara utan snedtak ock med balkong men då kallas det väl för översta våningen
jag bor i en vindslägenhet /översta våningen utan snedtak, men med balkong ock hiss 41 kvm
trivs väldigt bra

man kan tycka att det är charmigt med snedtak men en kvart på 50 kvm känns nog mindre än en vanlig på 40 kvm blir nog varmt med på sommaren om det är plåttak jag har tegeltak

många av vindslägenheterna är nog lite fuskbyggen snabbjobb för att tjäna pengar
Citera
2020-01-21, 06:53
Medlem
note-its avatar
Ja, det är horribelt, jag vet. Jag har haft studio i vindslägenhet och värmen, börjar redan i mars, är helt fruktansvärd. Ja man måste uppleva det för att känna på hur hemskt det är.
Jag tycker absolut du ska flytta för det blir likadant varje år. Värmen är extremt tryckande och det behöver alltså inte vara varmt ute för att bli bastu. Det räcker med att solen ligger på.
Flytta till en lägenhet är sovrummet ligger där det ska. I norrläge, mörkt och svalt och underbart.
Citera
2020-01-21, 07:34
Medlem
Ja, som många andra i tråden sitter man här och drömmer tillbaka; tonåring och nyinflyttad till en egen central lägenhet i de äldre delarna av stan. Magnifik utsikt över takåsarna och speciellt morgnarna innan stan vaknat var speciell och se solen gå upp och lugnet över stan. Nackdelen för mig var en rent eländig spiraltrappa, där jag bodde som samt högst upp. Flyttade själv efter 2 år till en större lägenhet med dåvarande förälskelse.
Det är ju alltid något speciellt med dessa vindsvåningar, men beroende på ett par olika faktorer som tagits upp i tråden kan det vara mer eller mindre lyckat och ofta brukar det märkas just högst upp i dessa takvåningar.
Just där du bor i kommer det inte hålla på längre sikt, speciellt inte för dig som inte verkar bli van eller veta hur det ska fungera och stå ut. Hade jag varit som du så skulle jag försökt byta den mot någon annan takvåning och ta till dig tipsen i tråden över hur den ska se ut och vilka egenskaper den ska ha. En rätt takvåning är en bra höjning i livskvaliten, speciellt om man är yngre som du verkar vara, och du kan få glädje av den i många år.
Citera
2020-01-21, 07:49
Medlem
Mojokiis avatar
Haha, din sista fråga är rolig med formuleringen att "alla tycker det är en toppenlägenhet, utom du". Klart som sjuttsingen att du ska flytta om du inte trivs. Låter inte som speciellt sköna omständigheter. Varför "stå ut" när du inte egentligen behöver det?
Citera
2020-01-21, 08:41
Medlem
elbels avatar
Betalar man för alla kvm som bostadsyta? Vad är lägsta takhöjd enligt Boverket?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in