2020-01-20, 22:26
Medlem
Ni som hör röster. Vilken medicin har ni och HUR hjälper den? Dämpar medicinen rösten/rösterna eller försvinner dom helt och hållet?
Citera
2020-01-21, 08:01
Medlem

Hur kommer det sig att du hör röster?
Citera
2020-01-21, 08:16
Medlem
Jag hör ej röster.
Jag undrar om de som hör röster vilka mediciner som hjälper och hur dom hjälper.
Citera
2020-01-21, 08:59
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakanshus
Ni som hör röster. Vilken medicin har ni och HUR hjälper den? Dämpar medicinen rösten/rösterna eller försvinner dom helt och hållet?

Jag har 20mg zypreza... tar bort rösterna helt.
Citera
2020-01-21, 10:02
Medlem
spyder123s avatar
Psykisk hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2020-01-21, 11:08
Medlem
aaerligs avatar
De flesta moderna antipsykotika får sin huvudsakliga effekt genom att vara antagonister mot presynaptiska D2-receptorer i de dopaminerga neuron som projicerar från ventral tegmental area i hjärnstammen till nucleus accumbens samt relaterade postsynaptiska D2 receptorer. Många antipsykotiska har lite oklar effekt och blockerar även andra receptorer som H1 (histamin) och vissa 5HT (serotonin).

Antagonister blockerar receptorer och minskar aktivitet i synapsen. SF/psykoser misstänks vara en överaktivitet i vissa delar av hjärnan, framför allt dopaminergt.

Man har inte full koll på hur de fungerar men troligtvis är ovanstående centralt.
Citera
2020-01-21, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
De flesta moderna antipsykotika får sin huvudsakliga effekt genom att vara antagonister mot presynaptiska D2-receptorer i de dopaminerga neuron som projicerar från ventral tegmental area i hjärnstammen till nucleus accumbens samt relaterade postsynaptiska D2 receptorer. Många antipsykotiska har lite oklar effekt och blockerar även andra receptorer som H1 (histamin) och vissa 5HT (serotonin).

Antagonister blockerar receptorer och minskar aktivitet i synapsen. SF/psykoser misstänks vara en överaktivitet i vissa delar av hjärnan, framför allt dopaminergt.

Man har inte full koll på hur de fungerar men troligtvis är ovanstående centralt.

Aha...
Citera
2021-02-22, 23:03
Medlem
Har testat 5 olika (Olanzapine, Risperidon, Abilify, Qutiapine och Haldol) men ingen hjälper ett dugg.

Just nu med start idag tänker jag på det jag glr t.e.x "flyttar stolen åt höger.. sätter mig på stolen... tar upp mobilen" osv

Jag hör levande människor som läser mina tankar sedan 2017 vilket är sjuukt jobbigt när jag vill sova eller bara tänka i fred. Jag brukade gilla att kunna tänka fritt. Hoppade framför en bil 2019 men utan resultat p.g.a ambulansjäveln. Fick 4 hjärnblödningar. Lite of topic nu xD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in