2020-01-20, 20:50
Medlem
Hej,

Jag har dragit på mig skulder under en tid som idag uppgår till ca 200.000kr (7st skulder hos KFM) som jag vill betala bort så fort som möjligt, göra rätt för mig och kunna börja leva på riktigt igen. Jag vet att anmärkningarna fortfarande kommer ligga kvar i 5 år, men så länge jag blir av med skulderna till att börja med så är jag nöjd! Jag har idag löneutmätning men jag funderar på om det finns andra alternativ.

Nu till funderingarna. Idag fick jag ett brev från ett av inkassobolagen med ett erbjudande om att sänka min skuld hos dom med nästan hälften om jag börjar betala 250kr/mån från och med nu. Det här fick mig att fundera. Går det att komma överens med inkassobolagen om vettiga avbetalningsplaner och kanske också sänka skulderna isåfall? Skulle skulderna fortfarande ligga kvar hos KFM i det fallet eller drar inkassobolagen tillbaka skulderna därifrån? Eller kan jag glömma det och bara finna mig i att enda alternativet är att fortsätta med löneutmätningen? Några övriga tips och ideer?

Tack på förhand
Citera
2020-01-20, 20:55
Medlem
Har du fast inkomst så kan du ansöka om omstartslån https://www.nystartfinans.com/
Citera
2020-01-20, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manijaken
Har du fast inkomst så kan du ansöka om omstartslån https://www.nystartfinans.com/
12.9 ränta ? Menar du allvar
Citera
2020-01-20, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasoki
12.9 ränta ? Menar du allvar

Bättre än att ha KFM hängandes på axlarna med utmätning och tråkigheter.

En släkting tog omstartslån och är väldigt nöjd
Citera
2020-01-20, 22:01
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delunatik
Hej,

Jag har dragit på mig skulder under en tid som idag uppgår till ca 200.000kr (7st skulder hos KFM) som jag vill betala bort så fort som möjligt, göra rätt för mig och kunna börja leva på riktigt igen. Jag vet att anmärkningarna fortfarande kommer ligga kvar i 5 år, men så länge jag blir av med skulderna till att börja med så är jag nöjd! Jag har idag löneutmätning men jag funderar på om det finns andra alternativ.

Nu till funderingarna. Idag fick jag ett brev från ett av inkassobolagen med ett erbjudande om att sänka min skuld hos dom med nästan hälften om jag börjar betala 250kr/mån från och med nu. Det här fick mig att fundera. Går det att komma överens med inkassobolagen om vettiga avbetalningsplaner och kanske också sänka skulderna isåfall? Skulle skulderna fortfarande ligga kvar hos KFM i det fallet eller drar inkassobolagen tillbaka skulderna därifrån? Eller kan jag glömma det och bara finna mig i att enda alternativet är att fortsätta med löneutmätningen? Några övriga tips och ideer?

Tack på förhand

200.000 kr kan du betala bort på ett år med löneutmätning inkl. skatteåterbäring.

Brevet från inkassobolaget som du fick kommer från en borgenär som inte har sin skuld inne för utmätning.

Inkasso är alltid en förhandlingsfråga, däremot kan du behöva göra en motprestation mot att de återkallar ärendet från KFM för att lägga upp en avbetalningsplan. Oftast genom att betala en viss summa.

Mvh
TorOchPederInkasso
Citera
2020-01-20, 22:11
Medlem
carlpetersen73s avatar
[quote=delunatik| Jag vet att anmärkningarna fortfarande kommer ligga kvar i 5 år[/QUOTE]3 år.
Citera
2020-01-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso
200.000 kr kan du betala bort på ett år med löneutmätning inkl. skatteåterbäring.

Brevet från inkassobolaget som du fick kommer från en borgenär som inte har sin skuld inne för utmätning.

Inkasso är alltid en förhandlingsfråga, däremot kan du behöva göra en motprestation mot att de återkallar ärendet från KFM för att lägga upp en avbetalningsplan. Oftast genom att betala en viss summa.

Mvh
TorOchPederInkasso

Då skulle de behöva ta 16.000kr varje månad och det är mer än jag har ut i lön så det håller tyvärr inte
Citera
2020-01-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
3 år.

Tack! Helt rätt. Jag satt och läste om skuldsanering och där snackades det om 5 år
Citera
2020-01-21, 12:00
Medlem
Citat:

Tack för tipset Får ha det i åtanke om jag inte hittar någon annan lösning
Citera
2020-01-21, 12:07
Medlem
Du kontaktar alla inkassobolagen och ber om en rimlig summa i avbetalning.
Säg att skulden från början var 2000:- erbjud dom då att betala 250:-/månad i 1 år om skulden inte är allt för gammal.
Är skulden över 10år så skriv till dom och begär att den skrivs av, dom kontaktar säkert dig då och vill ha in typ 1/4 av originalskulden.
SKV, Transportstyrelsen och trafikförsäkringsföreningen är svårt att få till bra avtal med.
VAr uppmärksam på alla skulder, ex kan det vara så attdet ligger skulder på olika inkassobolag/ avdelningar på samma inkassobolag. Om det ligger skulder hos KFM är det inte alltid som inkassobolagen skickar nya skulder dit eftersom det kostar för dom att skicka, då håller dom på det och det ligger kvar på efterbevakning och skickas sen när dom upptäcker att du betalat av skulderna som låG på KFM.
Citera
2020-01-21, 12:16
Bannlyst
Citat:
Bättre än att ha KFM hängandes på axlarna med utmätning och tråkigheter.

En släkting tog omstartslån och är väldigt nöjd

Det vete fan om jag kan hålla med om. Då har du skulden på ett och samma ställe. Ansöker TS om skuldsanering och sköter sig är personen skuldfri kanske om 5 år 🙂. Dessutom. Dom är betydligt mera hjälpsamma en inkassobolag av min erfarenhet . 420k i skuld 2016 .. skuldsanering sedan 2018 nån gång har jag för mig ..sitter inte med min egen ekonomi idag så kommer inte riktigt ihåg 🤷🏼‍♂️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in