2020-01-20, 19:10
Medlem
Snubblade över följande artikel från Göteborgs-Posten med detta innehåll:

Citat:
Lewis Hamilton, Formel 1, Storbritannien
Blev vegan 2017 och har sedan dess fortsatt vinna tävling på tävling i Formel 1-cirkusen.

Carl Lewis, Friidrott, USA
Gick över till växtbaserad kost när han blev 30 år och slog samma år världsrekord på 100 meter, 1991.

Hector Bellerin, Fotboll, Spanien
En av Premier Leagues bättre högerbackar äter enbart vegetarisk mat och upplever det som en enbart positivt.

Lionel Messi, Fotboll, Argentina
Världens kanske genom tiderna bästa fotbollsspelare bytte till en vegansk diet när han passerade 30-strecket och har sedan dess fortsatt leverera ett spel som vida överträffar alla andra.

Nate Diaz, MMA, USA
Sedan han som 18-åring blev vegan har MMA-karriären gått spikrakt uppåt för Diaz, som rankas tillhöra topp tio i världen.

Sarah Sjöström, Simning, Sverige
Berättade nyligen att hon satsar på en vegetarisk kosthållning för att nå sina målunder sommarens OS.

Finns det någon som helst evidens för att växtbaserad kost föder bättre idrottare? Om inte, vilket företag försöker GP gynna. Detta ser jag som förtäckt reklam, eftersom man idag vet att växtbaserad kost kommer öka världen över, varför det också är passande att skriva dylika artiklar så att ungdomarna man kan gå på denna propaganda eftersom de "vill bli som idolen".

Att diskutera:
Finns det någon evidens för att växtbaserad mat föder bättre idrottare? (I synnerhet, världsettor, guldmedaljörer alltså)?

Hur ser ration ut för köttätare/växtätare relativt framgång inom idrotten? Finns det evidens att man blir bättre av att byta till växtbaserad kost?

Vad tycker ni om artikeln i övrigt?
Citera
2020-01-20, 19:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04

Finns det någon som helst evidens för att växtbaserad kost föder bättre idrottare? Om inte, vilket företag försöker GP gynna. Detta ser jag som förtäckt reklam, eftersom man idag vet att växtbaserad kost kommer öka världen över, varför det också är passande att skriva dylika artiklar så att ungdomarna man kan gå på denna propaganda eftersom de "vill bli som idolen".

Kan ju kolla hur det har gått för dessa idrottare som skulle vara vegetariska förebilder:
https://www.svt.se/sport/vintersport/kallas-nya-diet-kan-prestera-bra-pa-det

Tempelriddarna under medeltiden åt vegetarisk kost av religiösa skäl för de ansåg att det eggade begäret att äta kött. Men de kom fram till att de behövde äta kött tre dagar i veckan för att inte förlora i stridskraft eftersom de inte bara var munkar utan även soldater.

/Johan
Citera
2020-01-20, 19:19
Medlem
TheBusters avatar
Citat:

Att diskutera:
Finns det någon evidens för att växtbaserad mat föder bättre idrottare? (I synnerhet, världsettor, guldmedaljörer alltså)?

Hur ser ration ut för köttätare/växtätare relativt framgång inom idrotten? Finns det evidens att man blir bättre av att byta till växtbaserad kost?

Här är lite input från MTB världen https://www.youtube.com/watch?v=b1PUYbhvY_s&t=1307s

Samtidigt tror jag att få idrottare är veganer utan äter växtbaserad kost
Citera
2020-01-20, 19:30
Medlem
Taskpungens avatar
Gladiatorerna i Romarriket åt vegansk kost, men huvudanledningen var inte att prestera bra, utan att bygga upp ett skyddande fettlager så att motståndarens svärd inte skulle skära sönder musklerna.

Själv tror jag att en allsidig kost är bäst för allätare som människan.
Citera
2020-01-20, 19:34
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Hector Bellerin som är skadad mer än vad han spelar.

Diaz röker även på som en skorsten, det kanske är något i det?
Citera
2020-01-20, 19:39
Avslutad
Citat:

Att diskutera:

Kolla bara på "Epitome of Veganism" filmerna så fattar man att inget med den kosten är positiv. Kanske temporärt men inte i längden.
Citera
2020-01-20, 19:56
Medlem
Fyllefyllots avatar
Dessa sex exempel skulle då bevisa något?

Det kan säkert gå att bli professionella idrottsman eller kvinna inom de flesta idrotter med växtbaserad kost men jag ser inte hur det skulle gå lättare, eller lika lätt. Om något så gör man det bara svårare för sig själv.

Vad gäller dessa exempel så är det väl bara i Carl Lewis och Sarah Sjöström fall som det ens känns relevant vad man äter, möjligtvis lite i Nate Diaz fall också.
Citera
2020-01-20, 19:57
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Det finns ingenting som säger att du blir en bättre elitidrottare om du väljer vegetariskt eller vegansk istället för en mer normal elitidrottarkost. Däremot kan man ersätta köttet med växtbaserad mat utan att prestera sämre. Men GP skriver heller inte med ett ord att man presterar bättre om man väljer vegetarisk/vegansk framför köttbaserad mat, så vad är problemet?
Citera
2020-01-20, 19:58
Medlem
Negressdrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Kolla bara på "Epitome of Veganism" filmerna så fattar man att inget med den kosten är positiv. Kanske temporärt men inte i längden.
Epitome of malnourisment*, av Sv3rige på youtube.
Citera
2020-01-20, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Epitome of malnourisment*, av Sv3rige på youtube.

Exakt tack för att du rättade. Hjärnan har gått på högvarv hela dagen! Hahaha...
Citera
2020-01-20, 21:03
Medlem
Jag har en bok som heter den självläkande människan från 90 talet, däri förklaras varför vi i framtiden kommer gynnas av särskilda växtfibrer... Läs den!
Citera
2020-01-20, 22:56
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Nate Diaz är inte vegan, däremot är brorsan Nick det. Tog typ några sekunders efterforskning på Google.

Källa:
Youtube: Joe Rogan Clarifies Claims That Nate Diaz is Vegan

Citat:
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik?
Tror jag klarar mig...
Senast redigerad av Laszlo Kovacs 2020-01-20 kl. 23:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in