2020-01-20, 08:55
Medlem
Hej! Jag har börjat göra egen pizza och tycker att det räcker med krossade tomater och ost på. Men hur nyttigt är det och vad jag jag lägga på för mer ingredienser för att få det så nyttigt som möjligt? Det känns helt värdelöst att lägga på grönsaker och så, man dödar väl all vitaminer i ugnen. Så grönsaker äter jag det rått sidan om.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Dukater 2020-01-20 kl. 09:16.
Citera
2020-01-20, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej! Jag har börjat göra egen pizza och tycker att det räcker med krossade tomater och ost på. Men hur nyttigt är det och vad jag jag lägga på för mer ingredienser för att få det så nyttigt som möjligt? Det känns helt värdelöst att lägga på grönsaker och så, man dödar väl all vitaminer i ugnen. Så grönsaker äter jag det rått sidan om.

Tack på förhand!

Inte speciellt nyttigt faktiskt, fett och bröd med lite tomat.

Lök, vitlök, paprika, svamp gör det lite mer nyttigt och mycket godare.
Citera
2020-01-20, 09:04
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Mjöl är inte nyttigt alls...
Citera
2020-01-20, 09:10
Medlem
Qusimotos avatar
Mjöl är inte bra, ost är fett så din pizza är inte nyttig alls. Gör pizzabotten på sötpotatis eller blomkål
Citera
2020-01-20, 09:16
Medlem
Briasccas avatar
När det gäller matens nytta är alltid dosfrågan central. Pizza då och då ger kroppen bra energi och vitaminer, men för mycket pizza kan ge ett för stort energitillskott beroende på hur mycket energi du gör av med. Skulle du enbart äta en slags pizza kommer du med största säkerhet få näringsbrist men det inträffar först efter något år.

Generellt sett är det lättare för kroppen att ta upp vitaminer i tillagade grönsaker, så råa grönsaker är helt enkelt mer onyttiga än tillagade. Men du kan kompensera det genom att öka mängden råa grönsaker.

Om du bara skulle äta pizza varje dag så kan du få den helt riktigt näringsbalanserad om du varierar med olika slags mjöl i degen, med en variation av fisk eller kött på pizzan, och genom att ha en bred variation av grönsaker på pizzan eller därtill. Det går alltså bra att leva endast på den här maträtten i sig, bara du komponerar den rimligt i relation till din fysiska aktivitet och kroppens fysiologiska behov.

Jag har dock inte vägt in det faktum att det förmodligen kan bli lite tråkigt att äta pizza varje dag, inte heller att pizza varje dag kanske inte gör nytta för dina sociala relationer.
Citera
2020-01-20, 09:34
Medlem
pizza4fitnesspts avatar
Citat:

Tack på förhand!

Hej! Jag gör själv ett experiment där jag både försöker utveckla mina färdigheter som pizzabagare i hemmet, och samtidigt som det överleva. Helst med hälsan i behåll. Huvudfokus är dock att framställa en så bra hembakt pizza som möjligt. Degen jag nu har på jäsning är blandad med både surdeg och 40% fullkornsmjöl. Om det visar sig att den blir bra tror jag att ett steg är taget mot en hälsosammare pizza.

Problemet är inte vitt mjöl i sig så länge du äter varierat utöver det. Problemet kan uppstå om du väljer att ha pizza som huvudföda och på så vis går miste om att komplettera mikronutrienterna på annat håll. Då tror jag det är gynnsamt att variera mjölvalet.

Gällande pålägg är mozzarella ganska fettsnål ost, och några flarn av någon annan hårdost för smakens skull tillför inte nödvändigtvis så mycket extra energi. Påläggen går att variera i oändlighet, och pizzasalladen är heller inte att underskatta.
Citera
2020-01-20, 09:50
Medlem
elva9tolvs avatar
Det är degen du ska oroa dig för, inte påläggen...
Citera
2020-01-20, 10:00
Medlem
Citat:
Det känns helt värdelöst att lägga på grönsaker och så, man dödar väl all vitaminer i ugnen. Så grönsaker äter jag det rått sidan om.

Tack på förhand!

Detta kan inte vara rätt då? Vad sägs om alla stekta och bakade grönsaker man har i ugnen, och alla grönsaker man stannar i stekpannan? Konserverar du vitaminerna även om de är stekt?
Citera
2020-01-20, 10:01
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Citat:

Tack på förhand!

Lägg på lite musslor om du gillar det annars är det degen du ska kolla hur nyttig den är?
Citera
2020-01-20, 10:28
Medlem
mjölet ska nog bytas ut till fullkornsmjöl tips 2 byt ut krossade tomater mot passerade

ock du lök är gott nyttigt ock billigt
Citera
2020-01-20, 11:44
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Tack på förhand!

Skit i degen är toppningen lchf
Citera
2020-01-20, 13:47
Medlem
Surdegsbotten är nyttigare.
Tomater är jättebra. Vitlök, svamp och paprika/oliver hade jag föredragit.

Inte för mycket ost. Blir för många kalorier
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in