Citat:
Ursprungligen postat av
Dukater
Hej! Jag har börjat göra egen pizza och tycker att det räcker med krossade tomater och ost på. Men hur nyttigt är det och vad jag jag lägga på för mer ingredienser för att få det så nyttigt som möjligt? Det känns helt värdelöst att lägga på grönsaker och så, man dödar väl all vitaminer i ugnen. Så grönsaker äter jag det rått sidan om.
Tack på förhand!
Hej! Jag gör själv ett experiment där jag både försöker utveckla mina färdigheter som pizzabagare i hemmet, och samtidigt som det överleva. Helst med hälsan i behåll. Huvudfokus är dock att framställa en så bra hembakt pizza som möjligt. Degen jag nu har på jäsning är blandad med både surdeg och 40% fullkornsmjöl. Om det visar sig att den blir bra tror jag att ett steg är taget mot en hälsosammare pizza.
Problemet är inte vitt mjöl i sig så länge du äter varierat utöver det. Problemet kan uppstå om du väljer att ha pizza som huvudföda och på så vis går miste om att komplettera mikronutrienterna på annat håll. Då tror jag det är gynnsamt att variera mjölvalet.
Gällande pålägg är mozzarella ganska fettsnål ost, och några flarn av någon annan hårdost för smakens skull tillför inte nödvändigtvis så mycket extra energi. Påläggen går att variera i oändlighet, och pizzasalladen är heller inte att underskatta.