2020-01-19, 22:43
Medlem
Hej,

Ponera att jag har 15 miljoner kronor reserverade för just hus. Jag har även passiv inkomst, och när alla utgifter är betalda för månaden återstår 60k av den passiva inkomsten.

Har jag praktiskt råd att finansiera ett hus för 15 miljoner kronor samt ett sommarställe i Spanien för 15 miljoner kr?
Citera
2020-01-19, 22:48
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Hej,

Ponera att jag har 15 miljoner kronor reserverade för just hus. Jag har även passiv inkomst, och när alla utgifter är betalda för månaden återstår 60k av den passiva inkomsten.

Har jag praktiskt råd att finansiera ett hus för 15 miljoner kronor samt ett sommarställe i Spanien för 15 miljoner kr?
Förstår inte vad passiv inkomst betyder. Din fråga är om du får låna 15 000 000. Det bör ju din bank kunna svara på. Frågan är ju vad din inkomst är.
Citera
2020-01-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Förstår inte vad passiv inkomst betyder. Din fråga är om du får låna 15 000 000. Det bör ju din bank kunna svara på. Frågan är ju vad din inkomst är.

Varför skulle jag behöva låna 15 miljoner? Man betalar ju bara handpenningen och delbetalar därefter?

Jag har ingen aktiv inkomst i exemplet. Lever på avkastning, 60k kvar efter alla utgifter. Samtidigt har jag en klumpsumma 15 miljoner reserverade för just hus.

Tänker jag fel om jag tar ut handpenning x 2 från de 15 miljonerna och därefter tar ut en del av återstoden + använder en del av min passiva inkomst för att på så sätt betala för bostäderna/månad?
Citera
2020-01-19, 23:13
Medlem
Citat:
Varför skulle jag behöva låna 15 miljoner? Man betalar ju bara handpenningen och delbetalar därefter?

Jag har ingen aktiv inkomst i exemplet. Lever på avkastning, 60k kvar efter alla utgifter. Samtidigt har jag en klumpsumma 15 miljoner reserverade för just hus.

Tänker jag fel om jag tar ut handpenning x 2 från de 15 miljonerna och därefter tar ut en del av återstoden + använder en del av min passiva inkomst för att på så sätt betala för bostäderna/månad?
Först betalar du handpenning. Sedan måste du väl betala hela den resterande köpeskillingen? Eller hur? Allt på en gång med undantag för handpenningen.
Citera
2020-01-19, 23:17
Medlem
Handpenning 10-15% när du skriver kontraktet, resten vid tillträdet.
Citera
2020-01-20, 00:38
Medlem
Citat:

I ditt fiktiva exempel har du alltså 15 mille på ett konto för att köpa 2 hus, 15 mille styck, men du ska inte ta några lån? Och finansiera det hela med en passiv inkomst på 60k? Du får nog vara lite tydligare om du vill få rätsida på dina exempel.
Om du nu ska låna från en vanlig storbank så godtar dom tyvärr inte passiva inkomster i sina kalkyler (tex hyresintäkter mm).
Citera
2020-01-20, 02:36
Medlem
Fem inte särskilt spännande nybyggen ungefär, slött räknat.
Citera
2020-01-20, 08:15
Medlem
Citat:
Hej,

Nej, du klarar det inte
Citera
2020-01-20, 08:30
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Hej,

Det beror såklart vad denna passiva inkomst kommer ifrån, är det avkastning från en aktieportfölj på 60 miljoner så visst. Är det från vanlig lön så kommer du inte få det, allt däremellan blir ju bara spekulativt då du inte säger vad pengarna kommer i från.
Citera
2020-01-20, 08:31
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Men du måste ju fortfarande betala 30 miljoner för de båda husen och då ta hälften av det i lån.
Citera
2020-01-20, 09:13
Medlem
Prova att fylla i en lånekalkyl eller lånelöfte hos en bank. Har du ingen aktiv inkomst kan det bli problem utan borgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in