2020-01-19, 15:41
Medlem
Jag har ADD och har extremt svårt att komma igång, komma upp ur soffan. Jag skjuter på allt. Oftast saknas även motivationen, men till och med när det är något som motiverar mig, inte ens då kommer jag igång.

Jag vill ha svar från de som själva har ADD, eller ADHD-Pi, hur ni gör för att komma igång.
De som har SCT får också gärna bidra.

Jag läste någonstans att ADD personer har svårt att komma ur soffan, och ADHD har svårt att sitta still i soffan.

Svar från vanliga funktionella personer önskas ej, jag får hundra gånger om dagen tips från vanligt folk, hur lätt det är, det är bara att göra.

Har du själv inte upplevt den extrema funktionsnedsättande svårigheten hur otroligt svårt det kan vara att komma igång, då vet du inte hur jag har det, och dina Svensson peppningar funkar inte.

Jag har tänkt skriva detta inlägg i 2 års tid, utan att komma igång med ens det.

Spydiga kommentarer undanbedes.

Hjälp mig snälla ADDare och SCTare!
Citera
2020-01-19, 15:49
Medlem
Vad är SCT?
Citera
2020-01-19, 15:56
Medlem
Arsenikarsles avatar
Du kan inte diagnosticera dig själv med ADD via flashback, ta kontakt med en läkare.
Citera
2020-01-19, 16:06
Medlem
Känn efter: Vad vill jag göra? Vad skulle kännas bra/roligt. Lyssna på din känsla och intuition. Du kan hitta det du är menad att göra, då kommer du ha roligt och känna dig motiverad.
Citera
2020-01-19, 16:13
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Sätta upp delmål brukar rekommenderas.
Små små steg i början gör det lättare att fullfölja dom och bli peppad att fortsätta.
Men jag vet att även det är lättare sagt än gjort.
Finns medicin men den är inte utan biverkningar, en del jobbiga.
Citera
2020-01-19, 16:50
Avstängd
Hitta nåt du trivs med.
Citera
2020-01-19, 16:55
Medlem
Opaques avatar
Jag har liknande symptom,utan diagnos. Tricket som fungerar för mig är att du börjar hemma och gör små projekt som jag planerar kvällen innan innan jag går och lägger mig och övertygar mig själv att det är viktigt för mitt välbefinnande. Dagen efter så laddar jag upp en ledig dag efter kaffet och frostar av frysen t.ex..Det är en lugn och behaglig sysselsättning. Samtidigt undersöker kylskåpet för att göra hyllorna rena.Plötsligt så har man kommit igång med mer än en sak i taget.
Det är bara ett exempel. Men att skapa ordning runt dig så att ditt hem blir trevligt och rent är en bra start att må bättre själv,och man får en belöning direkt.Du börjar må bättre och funderar på nästa steg automatiskt.

Bara ett exempel.
Citera
2020-01-19, 17:02
Medlem
Jag har ADHD så jag vet vad du snackar om. Jag har extremt svårt att sitta stilla då jag är hyper hela tiden. Jag har problem med motivationen eller snarare få in vanor som kan vara bra.

Du måste acceptera dig själv och granska dig själv istället för att lyssna på andra säger.
Grejen med att alla "förstår" är just att det inte förstår. Det är ett rutinsvar som alla säger.

Du måste förstå själv när det är "du som är problemet". För när du väl är igång går det väl endå rätt bra?

Men alla är så unika så dina problem är antagligen helt annorlunda än mina.

Tränar du något? Det är extremt bra för att få rutin även om det suger första månaderna speciellt om du har svårt att ta dig upp.

Vad säger din inre röst när du ska göra något men inte "vill"?
Sluta göra saker som andra vill att du ska göra. Du är den du är och du kommer alltid få jobba med "jaget" och ingen är perfekt.

Det är enkelt och peka på folk med ADD/ADHD för det syns utåt. Samtidigt sitter samma människor som pekar på dig och har lika stora problem i andra områden.

Uppsök en psykolog som du kan prata med och bolla dina ideer med istället för att bolla dem med polarna.
Citera
2020-01-19, 18:43
Medlem
Jag har diagnos ADD, eller ADHD-Pi som det heter numera, utredd, medicinerar med elvanse och attentin.

Jag har gått hos psykologer, läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut, dietist, neuropsykiatriska, vuxenhabiliteringen, regelbundet sen jag fick diagnos 2015.
Psykologkontakt har jag haft i princip en gång i veckan sedan jag var 14 år.
Jag har boendestödjare kontaktperson.

Jag har samma problem fortfarande, insatserna har hjälpt mig en del, men de extrema igångsättningssvårigheterna är kvar.

Så jag är nog mer än kvalificerad för att få vända mig till flashback för att få råd från personer med samma diagnos som mig, och hoppas att få tips om hur andra klarar denna funktionsnedsättning.
Citera
2020-01-19, 21:38
Medlem
Cornflakesfasoners avatar
Jag har ADHD! Dvs jag har superkrafter, när jag ska göra något för mig intressant 😂

Nu är jag vuxen så tyvärr måste jag bara göra saker som är så fruktansvärt tråkigt.

Jag brukar göra en lista på kvällen innan. När jag har gjort 2 uppgifter får jag belöna mig själv.

Tex
1.Ringa Folksam om försäkring.
2. Lägga in räkningar till betalning.
3. Skriva egenkontroller (jobb).
4. Gå 1 h
Etc etc

Efter de två första tar jag tex 15 min spelpaus. Efter nr 4 får jag tex bada i 30 min. Löjligt men det fungerar för mig.

Detta är på lediga dagar, under arbetsdagar tar jag attentin kl 07, klingar av lagom till 15,30 🙈
Citera
2020-01-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Vad är SCT?

Det är en "diagnos" som ännu inte är erkänd, som en del ADDare identifierar sig med.

Sök gärna på SCT här på flashback så går det att läsa mer.

Wikipedia:

"SCT (Sluggish Cognitive Tempo, Långsamt Kognitivt Tempo) är en term som beskriver en samling av olika symptom som vissa forskare tror utgör en ny neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Eftersom definitionerna för denna föreslagna funktionsnedsättning fortfarande är kontroversiella på grund av bristfällig data, så är det osäkert vilka exakta symptom de drabbade har, men vissa medicinska experter hävdar att de drabbade personerna har en funktionsnedsättning som skiljer sig uttryckligt från ADHD."

Jag själv känner mig som en solklar ADD, och en del av SCT stämmer på mig.
Framförallt delarna med trötthet, igångsättningssvårigheter, motivations brist, energibrist. Därför vill jag gärna få råd från personer som lider av SCT.
Citera
2020-01-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Jag har liknande symptom,utan diagnos. Tricket som fungerar för mig är att du börjar hemma och gör små projekt som jag planerar kvällen innan innan jag går och lägger mig och övertygar mig själv att det är viktigt för mitt välbefinnande. Dagen efter så laddar jag upp en ledig dag efter kaffet och frostar av frysen t.ex..Det är en lugn och behaglig sysselsättning. Samtidigt undersöker kylskåpet för att göra hyllorna rena.Plötsligt så har man kommit igång med mer än en sak i taget.

Låter som ett bra tips. Problemet är att jag aldrig kommer igång, jag kan vara pigg, peppad och motiverad kl 22 kvällen innan, skriva listor, känna att Yes, imorgon tar jag tag i det. När morgonen väl kommer så vill jag bara ligga kvar i sängen. Om jag tillslut kommer upp hamnar jag i soffan. Då spelar det ingen roll hur taggad jag var kvällen innan.

Jag kommer inte ur soffan, kommer inte igång.
I huvet skyller jag på allt, och skjuter på det jag ska göra, samtidigt som stressen ökar över allt jag måste göra som jag inte har gjort.

Hur svårt kan det vara? Jag frågar mig själv det lika ofta som omgivningen frågar mig det.

Jag behöver en sån husvagn som kalle, musse och långben åker runt i på julafton vid tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in