2020-01-19, 10:32
Medlem
Född och uppväxt i Skåne, bosatt här ännu och har en konstant längtan uppåt i landet till naturen. Var i Sverige, i höjd med ELLER norr om Stockholm kan man hitta en lagom vettig tätort? Jag söker villaområden eller fina lägenhetsområden, lugnt och samlat, där man kan låta ungarna leka ute eller gå till/från skola utan att riskera livet, familjevänligt dvs.

Det vore skönt om det var en stad stor nog att man inte är igenkänd i varenda butik. Inget krav på vatten/hav, men nära till naturen och en vettig stormarknad som ICA.

Var är ni uppväxta, är staden/byn att rekommendera? Jag bor just nu i en stad där andel utrikesfödda+deras avkommor överstiger andel inrikesfödda, och placerat mig i ett "någorlunda" bra område men inte ens här känner jag mig trygg att ha familjen längre.
Citera
2020-01-19, 10:57
Medlem
OvissFramtids avatar
Är skåning precis som du så vet inte om jag borde uttala mig. Men Östersund verkar trevligt, inte långt alls till Åre eller Storlien, en relativt stor stad mitt i naturen med en sjö bredvid sig. Eller någon norrländsk kuststad som t.ex. Skellefteå eller något kanske vore något.
Citera
2020-01-19, 11:12
Medlem
Det finns inte en stad i hela landet som inte är berörd av befolkningsutbytet, tyvärr.
Vill du att dina barn skall växa upp i en trygg stad så är det nog kört. Prova Finland eller Norge.

Kanske du kan finna någon gated community eller liknande så får du lite husfrid när du är hemma.
Men skall du röra dig i stan så är det babbeluringar överallt.
Citera
2020-01-19, 11:15
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det finns inte en stad i hela landet som inte är berörd av befolkningsutbytet, tyvärr.
Vill du att dina barn skall växa upp i en trygg stad så är det nog kört. Prova Finland eller Norge.

Kanske du kan finna någon gated community eller liknande så får du lite husfrid när du är hemma.
Men skall du röra dig i stan så är det babbeluringar överallt.
Norge? Nerlusat med somalier, pakistanier och araber.
Citera
2020-01-19, 11:21
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Norge? Nerlusat med somalier, pakistanier och araber.

Men det är väl inte så illa som i Sverige? Norge är väl typ Sverige-light. De har väl också en helt annan politisk vilja där (neka IS-krigare inträde osv)?
Citera
2020-01-19, 11:23
Medlem
Det verkar hopplöst. I Norrland är ju kuststäderna minst efterblivna men ligger ju långt från fjällkedjan. Men poängen med att bo vid kusten i Norrland tycker jag personligen verkar högst begränsad. Runt och i höjd med Stockholm är de medelstora städerna(Eskilstuna *ryser*) i allmänhet mycket påverkade av invandring. Och i de mindre städerna(det kommer alltid in folk och tipsar om Trosa och Mariefred i sådana här trådar) kommer du att vara igenkänd i det fåtalet butiker som finns i dessa gudsförgätna pendlingshålor.

Jag hörde helt nyligen en person(utflyttad norrbottning) som apropå Östersund sade att det var urtypen för en stad som är trevlig att besöka en kortare period(apropå att jag sagt att jag tyckt att den verkat trevlig efter att besökt den) men att den inte är något vidare att bo i bortsett från just möjligheten till friluftsliv nära inpå knuten. En verkligt utpräglad Jante-lag och negativism var det som den här personen främst hade mot Östersund. Alltså "surjämtarna" ska inte vara någon myt, enligt den här personen.
Citera
2020-01-19, 11:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Men det är väl inte så illa som i Sverige? Norge är väl typ Sverige-light. De har väl också en helt annan politisk vilja där (neka IS-krigare inträde osv)?
Nä knappast du...
Norge är ett fekalieland.
Danmark däremot.
Citera
2020-01-19, 13:40
Medlem
jestriTss avatar
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Harm%C3%A5nger
Citera
2020-01-19, 13:42
Medlem
Östersund fin stad nära skidåkning. Sundsvall industristad luktar illa långt till fjällen. Umeå fint också studentstad.
Citera
2020-01-19, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Nä knappast du...
Norge är ett fekalieland.
Danmark däremot.

Danmark har snart en miljon muslimer på en yta tio gånger mindre än Sverige.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/rapport-der-vil-vaere-867258-indvandrere-i-danmark-i-2060

Vill man slippa muslimer måste man resa dit det är kallt och öde typ Svalbard, Alaska, Grönland.
Citera
2020-01-19, 13:59
Medlem
Lelianas avatar
Skellefteå utvecklas och är värt att kika på!

Umeå rekommenderas ej då det är en studentstad och således har för mycket skit. Gillar man däremot stöket som uppkommer, feminism och kultur kan man kika på det. Priserna är dock höga just pga studenter.

Sundsvalls kommun är stort! Du kan hitta fina områden att bosätta dig i, alltifrån villakvarter till landet.

Kolla upp om du får förtur i bostadskön när du flyttar för jobb. Eg Sundsvall erbjuder den möjligheten. Invandring finns i alla städer, men kan du undvika åka buss och köpa in dig i bättre områden så slipper du det värsta.
Citera
2020-01-19, 14:03
Avstängd
dacks avatar
Finn ett fel Danmark 5,4 % Norge 5,7 % Finland 2,7 % och då CP- landet Sverige 8,1 % smutsslimer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in