• 5
  • 6
2024-12-25, 18:44
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shredded79
Klart som fan (ursäkta språket) att 4wd är mycket säkrare, säkrare i dåligt före, halka, regn och snömodd, säkrare i kurvor, säkrare när man drar släp och går mycket stadigare på vägen, det är bara korkat att påstå att det är en myt.
Däremot kan man bli falskt invaggad pga den överlägsna trafiksäkerheten när man ska bromsa, för där är det absolut ingen skillnad mellan 2 och 4wd, men det är också en mänsklig faktor och har inget med själva bilarna att göra.

4WD är bättre när man ska komma iväg och om det är snö eller annat som man ska köra genom, i övrigt så kompenserar 4WD främst för att föraren är usel. Det går att köra mer forcerat med en 4WD, korsa snösträngar och få bilen att gå rakare men det betyder inte att helheten är säkrare för släpper det så gör det så rejält och då har inte ens en van förare en chans att parera situationen.
Vissa verkar tro att man kan köra betydligt snabbare när man har 4WD för att det på något sätt upphäver naturlagarna. Att förbjuda 2WD är bra korkat tycker jag, när jag tog körkort fanns knappt 4WD (eller andra anti-system) och vi höll oss ändå på vägen. Receptet heter: anpassa körstil och hastighet till rådande förhållanden.

Det senare stycket håller jag dock med om till 100%! Och det gäller både i halka, regn och snömodd. Man stannar inte snabbare med en 4WD, oavsett väglag.

Men för att återkomma till tråden: många som har fläskiga bilar tror att man samtidigt har köpt sig en slags fri-farts biljett. Blir man omkörd av en idiot vid heldraget, skymd sikt eller andra förhållanden så kan man ta gift på att bilen är tysk och har 3 eller 4 bokstäver i namnet. Jag har inga problem med att se att dessa fastnar i fartkameror. Oavsett teknik.
Trafik handlar mycket om samarbete, håller alla trafikrytmen händer inget konstigt men när det görs avsteg från detta uppstår farliga situationer. Därför behövs fartkamerorna, gärna utan inledande varning som finns i vissa länder. Mobila enheter med fartkameror är också fyndiga för dessa syns inte i GPS:ens fartkameravarning.
Citera
2025-01-07, 07:27
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Mellan Sigtuna-Märsta så körde flera över på andra sidan vägen.
Kamerorna satt på rakor med bra sikt så dom behövde inte oroa sig för mötande trafik.
Inget jag rekommendera men det verkade fungera för 10-15 år sedan i alla fall.
Citera
2025-01-08, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det är nog ändå bara en tidsfråga innan det införs. Däremot har vi inga kameror som knäpper om man kört mot rött som finns t ex i USA. Osäker om alla stater har det.

Jag har inga problem med fartkameror själv, använder nästan alltid farthållaren. Bor vid en kamera där det är 70 och jag ser hur alla bromsar in som skenheliga idioter just före kameran bara för att gasa upp till 120 precis efteråt. Det är bara det att Pecka har lärt sig detta så det är rätt ofta man står och mäter med radar just efteråt och det brukar bli tvåsiffriga tillslag vid varje tillfälle.

Storebror? Tänk på att bara i Stor-London finns det nästan 1 miljon(!) CCTV-kameror, både privata och statliga. På gott och ont. Mest gott tycker jag. Kränkt blir man bara om man har något att dölja.
hehe jag bor också vid en kamera och den blixtrar ganska ofta på kvällarna, lite kul att det är så många som missar den men det är en 50 väg och den sitter precis efter en kurva.
Jag har inte heller några problem med dem, fast det skulle ju kännas lite surt om man missar en hastighetsskylt såklart.
Citera
2025-01-08, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Annars kan man hålla rätt hastighet som det ju är meningen man ska göra. Så slipper man få böter. Det är väl det smartaste?

kan inte du skriva ner en lista på alla smarta vardagstips
Citera
2025-01-08, 13:43
Medlem
Jag vet inte om det funkar med fartkameror, men jag såg något lustigt för någon vecka sedan när jag stod parkerad längs en gata, men satt i bilen.

En BMW kom körandes mot mig på andra sidan gatan och på regskylten stod det M3.
Coolt tänkte jag, han har lyckats få tag i en personlig regskylt som det står M3 på för att matcha bilens modell.

Men när bilen kom mycket närmre och nästan körde förbi mig så att jag såg skylten mer från sidan är rakt framifrån, så såg jag att det stod något annat. Minns inte exakt men det kan ha varit REM3DY.

han hade alltså en personlig reg-skylt där han behandlat skylten på ett sånt sätt att man endast såg M3 framifrån och alla bokstäver och siffror om man kollade från sidan.

Mycket möjligt att det inte lurar fartkamerorna, men det lurade i alla fall det mänskliga ögat, så det var lite coolt. Alltså allt utom M3 var helt borta, såg helt vitt ut där på skylten
Citera
2025-01-08, 13:56
Du täcker ansiktet bara.
Brev skickas hem där dom frågar vem som kört bilen, men det vet du inte och skiter i att svara.

Problem solved.
Citera
2025-01-08, 19:50
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
han hade alltså en personlig reg-skylt där han behandlat skylten på ett sånt sätt att man endast såg M3 framifrån och alla bokstäver och siffror om man kollade från sidan.

finns liknande reflex-spray som gör att kameran bländas när den fotar eftersom blixten går av
Citera
2025-01-08, 19:53
Medlem
Helt sjukt hur någon kan ge tips på hur man undkommer från brott som är mycket värre än pedofili! Förstår verkligen inte, kan någon förklara hur ni tänker?
Citera
2025-01-09, 10:57
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
finns liknande reflex-spray som gör att kameran bländas när den fotar eftersom blixten går av

Men hur var det med dessa egentligen? Hade inte det gjorts en test om hur dessa egentligen fungerar i praktiken och det blev tummen ner på samtliga?
Det ska också noteras att kamerorna som finns idag håller på eller har uppdaterats till bättre versioner.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in