Citat:
Klart som fan (ursäkta språket) att 4wd är mycket säkrare, säkrare i dåligt före, halka, regn och snömodd, säkrare i kurvor, säkrare när man drar släp och går mycket stadigare på vägen, det är bara korkat att påstå att det är en myt.
Däremot kan man bli falskt invaggad pga den överlägsna trafiksäkerheten när man ska bromsa, för där är det absolut ingen skillnad mellan 2 och 4wd, men det är också en mänsklig faktor och har inget med själva bilarna att göra.
Däremot kan man bli falskt invaggad pga den överlägsna trafiksäkerheten när man ska bromsa, för där är det absolut ingen skillnad mellan 2 och 4wd, men det är också en mänsklig faktor och har inget med själva bilarna att göra.
4WD är bättre när man ska komma iväg och om det är snö eller annat som man ska köra genom, i övrigt så kompenserar 4WD främst för att föraren är usel. Det går att köra mer forcerat med en 4WD, korsa snösträngar och få bilen att gå rakare men det betyder inte att helheten är säkrare för släpper det så gör det så rejält och då har inte ens en van förare en chans att parera situationen.
Vissa verkar tro att man kan köra betydligt snabbare när man har 4WD för att det på något sätt upphäver naturlagarna. Att förbjuda 2WD är bra korkat tycker jag, när jag tog körkort fanns knappt 4WD (eller andra anti-system) och vi höll oss ändå på vägen. Receptet heter: anpassa körstil och hastighet till rådande förhållanden.
Det senare stycket håller jag dock med om till 100%! Och det gäller både i halka, regn och snömodd. Man stannar inte snabbare med en 4WD, oavsett väglag.
Men för att återkomma till tråden: många som har fläskiga bilar tror att man samtidigt har köpt sig en slags fri-farts biljett. Blir man omkörd av en idiot vid heldraget, skymd sikt eller andra förhållanden så kan man ta gift på att bilen är tysk och har 3 eller 4 bokstäver i namnet. Jag har inga problem med att se att dessa fastnar i fartkameror. Oavsett teknik.
Trafik handlar mycket om samarbete, håller alla trafikrytmen händer inget konstigt men när det görs avsteg från detta uppstår farliga situationer. Därför behövs fartkamerorna, gärna utan inledande varning som finns i vissa länder. Mobila enheter med fartkameror är också fyndiga för dessa syns inte i GPS:ens fartkameravarning.