Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-01-18, 12:12
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona

Det är en möjlighet för mig. Helst vill jag vara på jobbet eftersom jag känner mig effektivare på jobbet av många anledningar. Det är lättare att prata med kollegor, jag har färre distraktioner, osv. I brist på andra val är det väl något sånt jag får kräva av min arbetsgivare.

Jag spenderar ca. 4 timmar om dan med att pendla och 1 timme på att förbereda mig inför jobbet, vilket lämnar 3 timmar till fritid, och 8 timmar till att sova men det brukar utveckla sig till att stannar uppe senare, vilket blir 5 timmar fritid och 6 timmar sömn, vilket är alldeles för lite.

Pendlat 4h själv i 1.5 år innan jag bytte uppdrag, 4 dagar på jobbet 1 dag från hem kontoret.
När man jobbar hemmifrån så får planera sitt arbete lite mer, så man sparar sånt jobb som passar bra till att sitta själv med så som att skriva rapporter.
Givetvis så är man tillgänglig på telefon och mail.
Vissa saker blir mer omständligt medans andra blir mer tidseffektiva då man blir mindre störd.
Givetvis så måste man ha disciplin. Men det är inget som hindrar att man slänger in en maskin tvätt när man har rast.

Prata med din chef om att du vill prova att jobba hemmifrån, funkar det inte så vet du iallafall att det inte var enlösning för dig.

Vet inte hur du pendlar. Men på tåg funkat det att göra en del jobb, kan du få det att räknas som arbetstid så kortas tiden ner som du är hemifrån.
Citera
2020-01-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Hej, jag brukar se mig själv som rätt duktig på att förvalta mina egna pengar. Jag tittar relativt regelbundet på hur mycket jag spenderar, går alltid plus varje månad och känner att jag för det mesta gör bra ekonomiska beslut.

Däremot har jag börjat jobba på ett företag som befinner sig väldigt långt ifrån där jag bor och pendlingen varje dag är en mardröm och lämnar väldigt lite tid för fritid och sömn. Som ett resultat lider jag ständigt av sömnbesvär och har generellt svårt att ta hand om mig själv. Jag känner att ett mål i mitt liv måste vara att flytta närmare mitt jobb så att jag kan åter igen börja ta hand om mig själv och inte behöva gå upp så tidigt på morgonarna.

Jag har funderat både på att flytta närmare jobbet och hitta jobb där jag bor men att hitta jobb där jag bor i min bransch är inte realistiskt. Att leta efter boende närmare där jag jobbar är också i stort sett en omöjlighet. Jag har inte mycket sparkapital att röra mig med så att köpa en bostad är inte en möjlighet jag har. Det lämnar ett enda alternativ, vilket är hyresmarknaden. Jag är ovillig att vara inneboende på grund av många anledningar. Och med köpoängen jag har, har jag inte möjlighet att hitta en billig hyresrätt vilket endast lämnar dyra nyproducerade lägenheter som en möjlighet, vilket känns som en extremt farlig finansiell fälla som kan lämna mig i en situation där jag förlorar pengar.

Jag tror jag har en stor chans att driva igenom en löneförhöjning men jag tror inte att det slutgiltiga beloppet skulle vara betydande nog för att öppna upp några möjligheter i min situation eftersom min lön är inte särskilt stor i första taget.

Jag har även tittat på att leta jobb i en kommun som det kanske skulle kunna vara lätt att hitta boende i, men det letandet har varit ganska fruktlöst. I princip alla andra kommuner har bostadsbrist, höga hyror och dåligt med jobb.

I mitt slutgiltiga sökande har jag funderat på att leta jobb utomlands i förståelsen att det är enklare att hitta boende utomlands.

Att hitta en partner och fixa någon form av boost på ens finanser genom gemensam ekonomi är också ute ur ekvationen, av orsaken att jag inte är en hit bland tjejerna.

Det sista alternativet är att köra med status quo och hålla på med situationen som den är, men det känns lika ohållbart eftersom jag måste kunna börja ta hand om mig själv.

Ni som lyckats ta er igenom dessa problem, hur har ni löst det? Även om det går bra ekonomiskt just nu känner jag mig som om jag bara har dåliga möjligheter för att nå mitt mål och att alla vägar leder antingen till sämre hälsa eller sämre ekonomi. Jag vill inte hamna i en situation där jag "breakar even" eller går med förlust.

Vad ska jag göra?

Hyr en dyr nybyggd lägenhet av lämplig storlek. Lev billigt som en kyrkråtta några år, spara så mycket som möjligt, investera allt i en global indexfond (minus en buffer av lämplig storlek, 25k borde räcka). Med lite tur kommer du ha en insats till en bostadsrätt inom max 2-3 år.
Citera
2020-01-18, 16:24
Medlem
90taletskronas avatar
Det är alla bra förslag i tråden. Det är nog de enda alternativen som är öppna för mig just nu, annat än att flytta utomlands eller ge upp.

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Är det varaktigt du slipper hyran? I så fall kan ju DET vara något som gör det värt att stå ut med situationen. Rent spontant tänker jag om du kan göra något åt matkostnaden? Brukar du äta på lunchrestaurang på dagarna? Det är något som kan dra iväg och handen på hjärtat: det är inte någon kulinarisk sensation man får för hundringen. Att göra storkok av mat som blir matlådor kan både förbättra ekonomin och göra vardagen mer effektiv. Det tar inte så mycket längre tid att laga tio portioner än en, mycket mindre än den tid du sparar på att du bara behöver köra de övriga nio i mikron.
Ja det är varaktigt att jag slipper hyran och det är ett stort plus för hur det är nu, fast jag är ändå inställd på att flytta ifrån eftersom jag tycker det är så jobbigt med pendlingen. På fritiden har jag bara tid att surfa lite på nätet och sedan gå och lägga mig, det är en patetisk existens och det känns som jag bara existerar för att jobba. Men ja, det är en ekonomisk fördel för målet att köpa en lägenhet.

Jag lider också av mentala problem som förvärras av min situation. Det är därför jag är så inställd på att flytta. Mindre pendling skulle ge mig mer tid vilket innebär fler möjligheter att spendera tiden jag har till något nyttigt eller hälsosamt. Även om jag inte skulle kunna ta hand om mina problem och även om jag inte får nya vänner om jag flyttar skulle jag ändå kanske kunna ta ett till jobb på deltid och förtrycka alla mina problem genom att jobba mer och dessutom tjäna mer pengar istället för att slösa mitt liv på att resa.

Nej, jag försöker undvika att äta ute. Den här månaden gjorde jag det en gång för 80 kr. Annars brukar jag äta frysta lådor som man köper. Ditt förslag är bra och i den bästa av världar hade jag gjort storkok på mat varje helg för veckan.
Citera
2020-01-18, 17:20
Medlem
Gör allt du kan för att ha det bättre varje år och inte sämre
Citera
2020-01-18, 18:08
Medlem
Sonny00s avatar
Jag förstod inte riktigt det du skrev om nybyggda lägenheter i staden där du jobbar. Du skrev att en etta kostar 6000 - 9000 kr/månad och att de ligger i ”ghettot”. För den hyran borde du väl hitta en lägenhet i ett hyggligt bra område? Vilken stad handlar det om? Stockholm?
Citera
2020-01-18, 18:29
Medlem
Eftersom du inte har körkort så är det uppenbarligen så att någon annan ansvarar för säkerheten transporten sker på.

Din lösning är att sova under färd till o från jobb. Löser många av dina bekymmer.
Citera
2020-01-18, 20:59
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonPy
Eftersom du inte har körkort så är det uppenbarligen så att någon annan ansvarar för säkerheten transporten sker på.

Din lösning är att sova under färd till o från jobb. Löser många av dina bekymmer.
Haha, det är vad jag försöker med just nu. Jag har kommit fram till att det fungerar rätt dåligt, blir ganska dålig sömn i slutändan och jag längtar alltid till helgen, inte för att vara ledig utan för att kunna få en hel natts sömn.

Tyvärr är det ganska ohållbart för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tva-Manadsloner
Gör allt du kan för att ha det bättre varje år och inte sämre
Tack! Det är så skönt att höra lite uppmuntran. Vissa dagar funderar jag bara på att ge upp på allt.
Citera
2020-01-18, 23:33
Medlem
Phantom042s avatar
7000 är en ganska bra summa att spara varje månad. Isåfall borde du ganska fort få ihop till en kontantinsats för en bostadsrätt som du trivs i.
Jag tycker du ska satsa lite, kör ett dyrt blancolån som hjälper dig till bostadsrätten. Kan du spara så mycket varje månad så kan du betala det utan problem.

Lägger du verkligen 2000 spänn i månaden på kläder?
Jag köpte iofs en vinterjacka för 6000 men annars spenderar jag kanske 1000kr årligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in