2020-01-31, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Förlåt, vill komma tillrätta med information att det faktiskt finns patienter i Frankrike i kritiskt tillstånd.

https://www.thelocal.fr/20200131/coronavirus-in-france-what-you-need-to-know/amp

De i Frankrike med kritiskt tillstånd är ju dock sådana som varit multisjuka sedan tidigare.

Grejen är ju såhär va. Det är en droppsmitta, det verkar ju vara 100% fastställt.
Det smittar dock både innan o efter man märker att man är sjuk, det är det luriga.

Men det innebär också att sålänge man är någotsånär noga med hygien, nysningar o hostningsr är det mer eller mindre ingen skillnad mot en vanlig flunsa, förutom då att denna smittar enklare o något tidigare än vanlig. Jämför med tex. Halsfluss som är en helvetisk sjukdom, och faktiskt lika farlig för en multisjuk person som detta verkar vara.

Det otäcka är väl om det muterar. Och just faktumet att det är så sjukt smittsamt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hattler
Det kan visa sig att Darwins utveckling gör att världen efter epidemin kommer att bestå av friskare starkare övermänniskor. Allt som naturen kastar på oss är inte av ondo.

Ja detta kan leda till en nyttig avkylning på många sätt. Många i tråden verkar inte kunna se de positiva inslagen. Här i vårt land frigörs sannolikt en hel del centrala hyresrätter med rimlig hyra. Att många familjer drabbas av olycka kortsiktigt är smällar vi får hantera . Vi går sedan stärkta ur krisen.

Ett radioprogram beskrev vad som hände i Blekinge för många år sedan. Halva befolkningen strök med. Unga överlevande män fick gifta sig med änkor i 40 årsåldern. Hur kul var det ? Men de räddade på detta sätt viktig jordbruksmark och artens fortlevnad.

Vi har med andra ord hanterat svårare kriser än den som bara är i sin linda.
Citera
Medlem
TruckerKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
I USA har de alltså en "President's Coronavirus Task Force". Vad har vi i Sverige? Har någon sett Löfven typ i år, lever han ens?
Löfven filar redan på ett tal till nationen: Vi såg det inte komma (bokstavligt talat).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är det inte officiella siffror från WHO?

Folk är dåliga på att förklara för dig.
Siffrorna från Wuhan är bara på fall med lunginflammation. De har slut/brist på testkits, så nu rapporteras bara konstaterade lunginflammationer.
Du vill väl inte framstå som att du tror 100% av de smittade får lunginflammation?
Kinas hälsoministerium, eller vad de nu kallar sig, släppte denna info natten till igår svensk tid, länk finns långt bak i tråden tyvärr, går säkert att googla fram.
Citera
2020-01-31, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Inget hundraprocentigt skydd.

Jag pratade med en inom vården som trodde att besök på kinarestauranger bör undvikas tills man vet smittkällor 100 procent. Eller åtminstone ta mindre portioner.

Deras omsättning måste ju gå ner 50% minst. Fast utanflör lokale thai restaurangen igår var det kommers som vanligt.
Inget asiatiskt för mig på ett bra tag. Kommer att sakna det🍤🥢
Citera
Medlem
fernebos avatar
Har det varit uppe än? Nu har ett barn till en av de smittade i Tyskland också visat sig bära på smittan. Nu är vi uppe i sex smittade som har koppling till Webasto i Bayern.

Citat:
- För första gången har ett barn i Tyskland smittats av koronavirus. Hans far är en av patienterna i Förbundsrepubliken som alla är anställda av Webasto-företaget i Stockdorf, Bayern.

https://www.sueddeutsche.de/gesundheit/gesundheit-neue-infektionen-in-bayern-deutsche-werden-ausgeflogen-dpa.urn-newsml-dpa-com-20090101-20 0130-99-710516
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Med alla experter i tråden så måste det ju finnas någon biolog som kan förklara hur HIV-genom kan plötsligt finnas i 2019-nCov-genomet (förutsatt att rapporten stämmer)?

https://twitter.com/DrEricDing/status/1221990534643929089

Är det möjligt genom någon annan väg förutom genöverföring mha människor i ett labb?
https://en.wikipedia.org/wiki/Horizontal_gene_transfer

Finns ju ekorre DNA i människor, så att det råkar finnas något microskopiskt micromicro av hiv i corona är ju inget skumt direkt.
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
De där fallen ser inte ut som infektiossjukdom. Mer som stroke eller möjligen hjärtattack.

*Hjärtinfarkt

Denna kanske varit uppe tidigare i tråden?

https://www.youtube.com/watch?v=7OEqybiGdaA
Citera
2020-01-31, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Pratat med en inom vården och enligt henne hade man beredskapsplan. D har dock inte hört nåt från högre ort angående corona

Jo nä dom har INTE en nationell beredskapsplan och det är ett faktum.

Det som däremot har - några enskilda sjukhus är RUTINgenomgång av hantering av eventuellt smittade patienter.

Dom har ingen beredskap för att snabbt utöka antal intensivvårdsplatser och dom har definitivt inte beställt in mer maskiner eller material och det vet jag med 100% säkerhet eftersom jag är polare med en av landstingets högre uppsatta materialansvarige

Att ha utarbetade rutiner för att hantera smittade patienter är inte samma sak som att ha en plan och beredskap för att VÅRDA svårt sjuka vid större utbrott
Citera
Bannlyst
Jag stör mig mest när jag hör på nyheterna att munskydden på apoteken är slutsålda.

Jag bugar mig för de döda, och den sorg som släktingar känner.

Men här i Sverige har det bara blivit en nyhetsgrej. Ock nu när man möjligen har ett konstaterat fall, så gnuggar sig redaktionerna i händerna.

För rädsla säljer. Jag kommer ihåg fågelinfluensan när media basunerade ut att man måste använda sprittvål för att tvaga sina händer. Helt åt helvete!

Personligen kommer jag fortsätta med mitt normala liv.

Bara inte umgås med kineser på ett tag..
Citera
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Gissar att han litar på att polackerna kommer att rädda oss än en gång. Som dom gjorde med skogsbränderna.

Asså den där Löfvén är ju helt oduglig.
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Folk är dåliga på att förklara för dig.
Siffrorna från Wuhan är bara på fall med lunginflammation. De har slut/brist på testkits, så nu rapporteras bara konstaterade lunginflammationer.
Du vill väl inte framstå som att du tror 100% av de smittade får lunginflammation?
Kinas hälsoministerium, eller vad de nu kallar sig, släppte denna info natten till igår svensk tid, länk finns långt bak i tråden tyvärr, går säkert att googla fram.
Och det innebär att siffrorna inte är officiella?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in