2020-03-16, 14:41
Medlem
mrtassles avatar
HJÄLP !!
Kan någon översätta? Det kanske är jätteviktigt !!

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/---/
Citera
2020-03-16, 14:42
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
vi ligger flera veckor efter italien och sydkorea testar 20k+ människor per dag med karantäner och utegångsförbud.

är du efter?

Du förstår inte det enkla konceptet att ju fler man testar = ju mer korrekta siffror får man? Just därför är Sydkorea rätt land att gå efter om man ska mäta dödligheten på smittade/döda. Samtliga experter säger att dödligheten egentligen ligger på runt 1%.

Sverige testar vi knappt några alls och har ändå en jättelåg dödlighet.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tegnell gav en ganska vettig förklaring nyss ändå. Att det är bättre barnen är i skolan och smittar varandra där, än att dom är hemma och ute i samhället och smittar äldre personer.

Fair.
För ungarna går ju inte hem på kvällen, eller besöker sina äldre släktingar till helgen, innan dom fått symtom.
Hur kan de vara en vettig förklaring!?
Om dom hade stängt in ungarna i skolan hade ja förstått det bättre.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Varför framstår det som att de mest rigida och lättkränkta utgör ledningen för vår krisberedskap?

1) Ingen vettig människa söker sig till statsförvaltningen
2) De få kompetenta som söker sig dit ses snabbt som ett hot och mobbas ut
3) Kvar blir idioterna
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Japp
Din läsförståelse är nog inte på topp. Det står att fler åtgärder är på väg. Precis enligt plan...
Citera
Medlem
Tillssons avatar
Har några bekanta som har boende i Torrevieja, Spanien. De skriver på sina FB-sidor att från och med idag är de i karantän med tuffa regler. Man kan endast lämna hemmet för besök i livsmedelsbutik, på apotek eller sjukhus. Dryga böter om detta överträds.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Tusentals kommer dö innan detta är över. Fem idag eller tio imorgon spelar egentligen mindre roll. Det här är en kamp som kommer pågå i månader.

Skönt det kommer in en expert så här på Flashback och upplyser oss. Talar du då om Sverige eller internationellt?
Citera
Medlem
Om ni nojar riktigt mycket av Covid-19 (jag själv är en av dom om jag ska vara ärlig) kolla på den videon jag länkar under den ger en rätt bra uppfattning om hur många andra sjukdomar det redan finns och dess hur mycket den smittar varje år. Jag vet att Covid-19 började för ca 3-4 månader sen men det kan ta bort lite av rädslan iallafall.

https://www.youtube.com/watch?v=8Tiuvy6ppC0&t=1s
Citera
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Idioten Tegnell svarar på frågan varför man väntat så länge med att rekommendera folk att jobba hemifrån: "Det gäller att införa rätt åtgärder vid rätt tillfälle, annars är effekterna noll."

Vad är det för jävla magiskt tillfälle han snackar om? Kan han inte elaborera lite mer djupgående kring hans logik?

Det är ungefär som allas nyårslöfte att de skall börja träna. Det håller några veckor, sedan orkar de inte mer. Alla de här åtgärderna tär på folk mentalt, och man börjar slarva efter ett tag. I början när de sätts in är folk mest uppmärksamma och noga, sedan blir det mer och mer slarv.

Av den anledningen är det bäst att sätta igång när det väl kommer göra skillnad, inte onödigt tidigt då det inte finns så väldans mycket smitta att stoppa. Då blir det väldigt mycket ansträngning för lite resultat.

Kan man låsa in folk och använda fysiskt våld spelar det nog ingen roll. Men räknar man med att folk frivilligt skall följa reglerna är det annorlunda.

Jag tycker det är ett rimligt resonemang.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Om jag själv överlever så ska jag se till att de döda själva ska påminna vad den vård o omsorg innebar som vissa partier saluförde.

Så att alla som har varit med o betalt sin skatt ska veta vad de o de döda fick för pengarna.

Triage, Är dagens ord.

Jag vill personligen höra hur man pusslar in det i samhällskontraktet, förenligt med värdegrund o allas lika värde.

Det finns väl ingen värdegrund om du är vit skattebetalande äldre Svensk.
Vi ska ju bytas ut.
Citera
2020-03-16, 14:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Jävlar, du mår inte bra va? Jag tror man ska akta sig väldigt mycket för att lyssna på sådana som just du.
Det gör dig för ont att googla infon va? Du år djupt inne i förnekelsestadiet.
Citera
2020-03-16, 14:43
Medlem
HGs avatar
Aftonbladets rubrik säger allt om varför vi skall strunta i de som dör av COVID-19:

"Ytterligare tre smittade döda – samtliga äldre"

Med andra ord, bry er inte! De skulle ju ändå dö! Osmakligt så att det förslår. Sedan kan man ju undra hur man defilerar äldre. Är det en person efter 50, 55, eller 60 etc?

Hur var det nu med att alla har lika värde i Sverige? Men det kanske inte gäller de äldre. Men om den äldre personen är en Syrisk flykting, har de ett annat lika värde då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in