Citat:
Ursprungligen postat av
Dbloods
Det är möjligt, vi lär nog aldrig få veta det. Men jag är något skeptisk till att de som även dött i sina hem i Wuhan t ex finns med i statistiken.
Ja det stämmer ju, Wuhan blev tagna på sängen. Ingen förstod ett skit riktigt innan lockdown. Italien blev det också kan man säga i efterhand trots vetskapen att detta var i cirkulation.
Ja man kan ju hoppas att krafttag faktiskt kan göras innan det gått för långt (vilket jag personligen anser det har gjort redan) ganska skaplig lag-time som man såg i Wuhan.
Jag är helt övertygad om att svenskar skulle gå med frivilligt på att sättas i karantän även om det innefattade hela orter/städer och att den överväldigande majoriteten av folk skulle samarbeta.
Italien är också mer tätbefolkat. Man umgås mer, är mer sociala, och man kysser varandra när man träffas - överlag är man mycket mer nära varandra rent fysiskt. Italien har dessutom en mycket äldre befolkning och jag undrar om det inte var just bland äldre som smittan verkligen tog fart. Titta bara på andra länder i Europa, som t.ex. Tyskland. Det är ett land med optimistiska siffror än så länge. Man kan tro att det rör sig om flera olika virus.
Men trots den katastrofala situationen i Italien och på andra håll är jag tämligen övertygad om att deras kraftfulla åtgärder snart kommer att ge tydligt positiv effekt. Kina lyckades, då kan Italien också. Inte en chans att det kommer fortsätta att öka i evigheter. Så mycket bättre kan Kina inte vara. Dem har nästan avstannat spridningen helt! När vi börjar komma upp i ~500 dödsfall så kommer kraftiga åtgärder att vidtas och man kommer att börja stänga restauranger och biografer även här, säkert tidigare än så. Dödstalen kommer fortsätta att peaka sen efter någon vecka eller två så börjar man se effekt av åtgärderna.