2020-03-16, 00:20
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Förslag till beslutsfattare:
* Uppmuntra till distansarbete.
* Gratis Netflix, HBO, etc till alla (det kan de företagen bjuda på).
* Sänd populära filmer och serier på alla TV-kanaler, och porr efter kl 22 på någon kanal.
* Alla internetleverantörer tar bort alla avgifter och max kapacitet till alla.
* Om någon i familjen är sjuk får alla sjukskriva sig.
* Alla affärer inför tidsluckor för olika åldrar. Riskgrupper ska inte blandas med andra samtidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Bra fråga, Italien och Frankrike är ju t ex rankade som bäst sjukvård i världen.

https://worldpopulationreview.com/countries/best-healthcare-in-the-world/

Jag kan tänka mig att det har med socialt beteende att göra. När vi börjar komma till Tyskland och absolut Norden så är vi betydligt mer avståndstagande socialt, och äldre lever mycket mer isolerat här norrut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Måste ändå säga att att detta är endast den 3e större händelsen i Sverige sedan 1967. Där hela Sveriges befolkning påverkats:

1967; Högertrafikomläggningen
1986; Palmemordet
2020; Coronaviruset

Alltså är det inte underligt att det blir panik och psykos.
Vi lever trista händelsefattiga liv, i vanliga fall i Sverige.

Det är dock panik och psykos i näst in till alla länder, även de som har andra hot regelbundet.
Skillnaden är att de har lärt sig att agera.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Typiskt Svenskt och naivt (såg det inte komma) att först vänta in tillräckligt många dödsfall innan vi kan ta till starkare åtgärder, nästa steg är "karantän" åtgärden, men frågan är hur många har dom som mål ? är det 30 ? 100 ? 500 ?
Under tiden borde dom planera för bättre åtgärder för övrigt, som t.ex USA där dom testar alla som vill, drive-thru-test bl.a

Ja, testa alla och mota Olle i grind.
Citera
2020-03-16, 00:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är dock panik och psykos i näst in till alla länder, även de som har andra hot regelbundet.
Skillnaden är att de har lärt sig att agera.

Sant!
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Alla kan få det och inget vaccin existerar. Då ändras spelreglerna radikalt för länderna.
Alla influensor kan alla få över hela världen och får trotts vacciner. Det dör igenomsnitt sexhundratusen människor per år i influensor världen över.
Nej det finns inget vaccin och jag kommer heller inte att ta emot ett vaccin som ej varit i en ordentlig preklinisk utvecklingsfas i labbet där man bedömt vaccinets funktion och säkerhet mycket noggrant. En fas som vanligtvis pågår i ca 3- 4 år.
Sedan gör man en klinisk prövning. Dvs människan.
I helvetet heller att något skall göra mig så rädd att jag väljer ett annat obeprövat gift.
Om man skall tänka att det här viruset är ännu dödligare än andra influensor så kan vi ju räkna med det dubbla och kanske ännu mer. Ca 2 miljoner människor och en hel del kommer kanske även att dö utav ett obeprövat vaccin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kan vara så, men Tyskland har ändå fler rapporterade fall.
Jag personligen tror att det beror på hur många som testas för viruset.
Vi har 1 000 fall i Sverige, men mörkertalet kan vara 10 000 eller ännu mer.
Citera
2020-03-16, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp

Hursomhelst är det en väldigt dålig strategi att försöka uppnå någon form av flockimmunitet, inget sådant är garanterat och likt spanska sjukan så kommer detta mutera men om det blir ett farligare virus vet vi inte och i det fallet kan man glömma någon form av immunitet.

ja även om den är tillfällig? vad är bättre alternativ då? är ju pest eller kolera än hur du väljer....

med ditt tankesätt är ju framtida coronavaccin helt värdelösa också...
Citera
2020-03-16, 00:24
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Det är möjligt, vi lär nog aldrig få veta det. Men jag är något skeptisk till att de som även dött i sina hem i Wuhan t ex finns med i statistiken.
Ja det stämmer ju, Wuhan blev tagna på sängen. Ingen förstod ett skit riktigt innan lockdown. Italien blev det också kan man säga i efterhand trots vetskapen att detta var i cirkulation.
Ja man kan ju hoppas att krafttag faktiskt kan göras innan det gått för långt (vilket jag personligen anser det har gjort redan) ganska skaplig lag-time som man såg i Wuhan.

Jag är helt övertygad om att svenskar skulle gå med frivilligt på att sättas i karantän även om det innefattade hela orter/städer och att den överväldigande majoriteten av folk skulle samarbeta.

Italien är också mer tätbefolkat. Man umgås mer, är mer sociala, och man kysser varandra när man träffas - överlag är man mycket mer nära varandra rent fysiskt. Italien har dessutom en mycket äldre befolkning och jag undrar om det inte var just bland äldre som smittan verkligen tog fart. Titta bara på andra länder i Europa, som t.ex. Tyskland. Det är ett land med optimistiska siffror än så länge. Man kan tro att det rör sig om flera olika virus.

Men trots den katastrofala situationen i Italien och på andra håll är jag tämligen övertygad om att deras kraftfulla åtgärder snart kommer att ge tydligt positiv effekt. Kina lyckades, då kan Italien också. Inte en chans att det kommer fortsätta att öka i evigheter. Så mycket bättre kan Kina inte vara. Dem har nästan avstannat spridningen helt! När vi börjar komma upp i ~500 dödsfall så kommer kraftiga åtgärder att vidtas och man kommer att börja stänga restauranger och biografer även här, säkert tidigare än så. Dödstalen kommer fortsätta att peaka sen efter någon vecka eller två så börjar man se effekt av åtgärderna.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Måste ändå säga att att detta är endast den 3e större händelsen i Sverige sedan 1967. Där hela Sveriges befolkning påverkats:

1967; Högertrafikomläggningen
1986; Palmemordet
2020; Coronaviruset

Alltså är det inte underligt att det blir panik och psykos.
Vi lever trista händelsefattiga liv, i vanliga fall i Sverige.

Våra barn kommer läsa om den här tiden i många hundra år, det är en timebreaker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Kina har inte lyckats med någonting mer än att rapportera in lägre nummer. De tryckte på pausknappen med sin karantän men snart drar det igång igen. Man rapporterar numera endast smittade som kräver sjukvård så jag är övertygad om att dödsfallen kommer Stiga inom två veckor eller så då dessa är svårare att mörka.

Vi rapporterar också bara de som behöver sjukvård, Sverige försöker inte ens med någon åtgärd utan vill istället att en majoritet av befolkningen går igenom smittan i en utdragen process.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag personligen tror att det beror på hur många som testas för viruset.
Vi har 1 000 fall i Sverige, men mörkertalet kan vara 10 000 eller ännu mer.

Att vi har ett mörkertal i Sverige på troligen flera tusen fall är jag helt enig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in