2020-03-15, 22:47
Medlem
Över 1000 smittade. Landet lär väl sättas i karantän under veckan som kmr samt skolor som måste stänga. Absurt att man inte gjort som andra länder än...

Hur blir det med myndigheter? Så som socialkontorer, Skatteverket, arbetsförmedlingen osv? Man lär ju behöva stänga dessa också. Personal som får jobba hemifrån?
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Sunday 15th, Curves and news
Sunday 15th March, International aspects

Två avsnitt från Dr. John Campbell idag. Väldigt mycket information.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, han tycker ju att vi ska sätta Stockholm i karantän trots att det inte har fungerat i Italien, otroligt att man kan vara så faktaresistent.

Nej. Det sa han inte alls. Han sa att om vi inte gör något mer nu, kommer FHM behöva sätta regioner i karantän längre fram. För att det kommer vara sista verktyget man har kvar.

Sluta vrid på det till något helt annat.
Citera
2020-03-15, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. Jag råder dig att kolla upp Sydkorea och jämföra Sydkorea med Italien i tillväxt av antal döda över tid (wikipedia duger). De fick sitt första dödsfall samtidigt. Idag har Italien 24 ggr fler omkomna. 24 ggr fler! Och jag är mycket orolig att vi också kommer få detta Italienska öde.

2. Då måste vi skaffa oss den kapaciteten i Sverige. Pengar finns säger finansministern. Vi kan börja med att skaffa oss ambitionen att testa mycket mer som Sydkorea. Eller vi kanske måste börja med att läsa på och inse att Sydkorea har gjort det bra och att de kan lära oss massor.

Men vi har vissa nyckelpersoner i det här landet som säger: "Det går inte." Du kanske själv är en sådan... "Det går inte."

Som sagt, WHO sa i förrgår: Comprehensive approach.... Do it all!!!

Avslutningsvis vill jag säga att jag tror att Tyskland gör det bra med Comprehensive approach, så vissa länder i Europa har skaffat sig kapaciteten att testa mycket.
Ok, jag är inte insatt i epidemiologi, så här är rena spekulationer nu.

1. Det som talar mot att vi går samma öde som Italien är väl att de var först ut i Europa, de hade svårare med smittspårningen (smittan hade förmodligen redan funnits ett tag i landet) och missade värdefull tid. Eftersom vi är några veckor efter har vi möjlighet att öka kapaciteten i vården och sätta in åtgärder för att minska spridningen.

Vidare har Italien Europas äldsta befolkning. De har ingen "institutionerad" äldreomsorg som vi har. De äldre förväntas bli omhändertagna av deras barn inom familjen. Man kan även tänka sig att det kontinentala, mer intima och sociala levnadssättet inte är till deras fördel.

Italienarna har dessutom historiskt haft mycket litet förtroende för landets myndigheter. Svenskarna är mer lydiga. Kanske kan det var till vår fördel, att vi hörsammar rekommendationer om sjukfrånvaro, social distansering m.m

2. Det kommer inte gå att testa mycket mer även fast ambitionen och pengarna finns. Det råder akut brist på testkit i hela Europa, alla slåss ju om det. Personal som ska hantera proverna behöver rekryteras och utbildas. Det råder redan enorm personalbrist inom vården. Tyvärr. Norge, Danmark, Finland, Storbritannien m.fl. har samma strategier för testning som Sverige. Men det skulle vara intressant att veta mer om Tysklands tester?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och hur bor de äldre i Japan?
Isolerade från sina närmaste och träffar dem sällan?
Tror japanerna mer sällan bor som i Italien. Men vet ej säkert. Men sen har de långt ifrån lika många smittade och sen är japanerna sjukt disciplinerade. De är väldigt hygieniska och redan innan corona gick många runt med munskydd.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Du tror att en person smittar 2-3 stycken tänk efter själv, hur många människor träffar du en dag?

Alla som utsätts för ett virus blir inte smittade. Det är ju inte så att om 30 personer sitter i ett rum med en smittad så blir alla 29 smittade efter det.
Citera
2020-03-15, 22:49
Medlem
Kanske dags att expropriera privata sjukhus etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
är det stor skillnad på vanligt lung inflammation och corona lung inflammation
hur ser man skillnaden på corona lung inflammation och vanligt normal lung inflammation ?

Du kan bekämpa en vanlig lunginflammation med antibiotika.
Till Covids lunginflammation finns inget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazamaj
Ja, men man blir så arg. Vi vidtog alla säkerhetsåtgärder när vi hade honom på rum för att inte kontaminera och det första han gjorde var att helt nonchalant dra av sig munskyddet. Det är så respektlöst! Respektlöst mot oss som jobbade och utsatte oss själva för risker genom att vara i hans närhet, men respektlöst med tanke på den skyddsutrustning som slösats och för de stackare som riskerar att smittas när han vistas ute.

Ja. Jag har lite svårt att förstå varför man vill åka på semester till ett område där man vet att ett det råder en epidemi men alla verkar inte tänka så.

Jag delar din frustration helt ut. Det tragiska är att den typen av människa som du beskriver finns överallt. Det är den anledning som jag är extremt restriktiv kring var jag väljer att vistas eftersom det uppenbarligen finns individer som inte tar sitt solidariska ansvar på allvar. Mitt tankesätt har från början varit att jag skiter i om jag själv drabbas men om jag skulle bli sjuk så är det mitt yttersta ansvar att inte föra smittan vidare.

Detta är dessvärre en åsikt som går stick i stäv med många andra här inne som tycker att staten ska stänga igen hela samhället när det i grund och botten handlar om vad vi invånare kan göra för att inte föra smittan vidare. Oavsett om det ges grönt ljus eller inte att man får vistas utomhus så riskerar viruset att ständigt komma tillbaka. Det är därför snarare viktigare att ta sitt personliga ansvar än att staten ständigt ska behöva tala om för individen hur de ska bete sig.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
När folk börjar dö i massor i Europa av Coronaviruset och vi inte har tid att ta hand om och begrava döda kroppar så kan mycket väl en andra epidemi sätta igång med ännu ett dödligt virus. Som efter 1:a världskriget. Det kanske blir total massdöd i Europa pga våra inkompetenta politiker. Man skulle ha följt Kinas exempel om bommat igen hela Europa och USA så fort det blev känt att viruset fanns.

Om du läser på om Spanska sjukan så ser du likheter med corona.
Citera
2020-03-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och hur bor de äldre i Japan?
Isolerade från sina närmaste och träffar dem sällan?

Precis. I Sydkorea lever ju 50 miljoner på en yta mindre än de flesta län i sverige.

Trots detta lyckas dom isolera smittan bättre en oss.

Handlar enbart om handlingskraft och ekonomiska prioriteringar om man vill isolera viruset.

Med det sagt är det inte 100% säkert att det är rätta vägen att gå, en sak som dock är säker är att handlingskraften hos vår regering är patetisk.
Citera
2020-03-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Du tror att en person smittar 2-3 stycken tänk efter själv, hur många människor träffar du en dag?

Du vet att man inte automatiskt smittas för att man kommer i närheten av en som är smittad va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in