2020-03-15, 21:55
Medlem
Har det inte blivit mycket mer förnekare i tråden senaste tiden?

Känns som att ju värre läget blir, ju fler förnekare sitter och postar (oftast desinformation) om samma saker om och om igen.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Ett infleunsa virus som är lite svårare än normalt. pga att vaccin saknas.

Och snart kan Sverige stå med 500 000 - 1 000 000 arbetslösa.
På några veckor.

P.g.a. att regeringar världen över försöker stoppa något som inte går att stoppa.
Viruset kommer att cirkluera minst 1,5 år.
Det går inte att gömma sig.

P.g.a. massmedias skrämselpropaganda.

Jag lider med alla dem som byggt upp företag som nu kraschar.
Med alla de miljoner världen över som blir arbetslösa.

En pandemi går, per definition, inte att stoppa. Den går bara att fås bromsa in något. Men vissa saker är helt onödiga för de flesta länder, som att stänga gränser, vilket är helt onödigt förutom för länder som befinner sig i början av pandemin. Samma sak vad gäller flygresor. Lika så är det helt onödigt att stänga skolor.

Alla dessa onödiga åtgärder skadar bara ekonomin.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Norge tar lite mer seriöst på det där med karantän än Sverige.
I Norge verkar man ju till och med ha karantän internt i landet för folk som reser från syd till Nordnorge. I alla fall i vissa kommuner. Dessutom kan man få långa fänglesestraff om man bryter mot karantänreglerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det är alltså fritt fram att sjukskriva sig i två veckor, utan läkarintyg. Kan man inte då sjukskriva sig två veckor, gå till jobbet en dag och sen sjukskriva sig igen i två veckor tills den här skiten har lagt sig. Vad kan arbetsgivaren göra vid ett sådant "sjukdomsmönster"?

tänk på att även när det värsta lagt sig kommer risken att du blir smittad förmodligen att vara högre än vad den är just nu.
Citera
2020-03-15, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsko
Har en liten fundering ang symptom, jag har de senaste 4 dagarna haft en lite kittlande känsla långt ner i halsen (typ vid nyckelbenen), sporadisk torrhosta (dock inga attacker utan enstaka hostningar) vilket inte är vanligt för mig. Känner mig frusen men har inte feber och har allmänt ont i kroppen.

Jag är inte orolig för smittan i sig, men undrar om detta kan tyda på att jag är i ett tidigt stadie av virusutbrott?

Torrhosta (67,7%), muskel- och ledvärk (14,8%), frossa (11,4%) är alla symptom på covid-19. Om halsont (13,9%) inbegriper "kittlande känsla långt ner i halsen" så är det också ett symptom.

Och det räcker med ett luftvägssymptom för att man ska stanna hemma och isolera sig. (Minst tills man varit symptomfri två dagar sägs det.)

Andelarna tog jag från: https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus_disease_2019#Signs_and_symptoms
Citera
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Gott.
Man har full koll på läget med andra ord och agerar därefter.

Känns skönt.
Som i inlägg tidigare - Det känns mycket bra att Sverige och UK mer eller mindre kör sitt eget race. Ett UK med London i Europas näst största stad. Ett av världens mest inflytelserika länder.
Där kör man på relativt som vanligt. Precis som här.

https://www.express.co.uk/news/uk/1255443/uk-coronavirus-boris-johnson-ventilators-herd-immunity-nhs-world-war-2
Citera
Medlem
Herrtrosas avatar
"Vi tror att de kommer ske inom de närmaste veckorna, men det här viruset har överraskat oss gång på gång så jag har slutat känna mig tvärsäker."

Tegnell om när han tror att det "brakar loss på allvar". Har viruset verkligen överraskat oss gång på gång?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Tänker på alla tiggarna som sitter i dörröppningarna eller i foajén till affärerna, om de skulle smittas så lär de bli extrema smittspridare.

Sitter dom ute för entréer så lär de smitta färre än du som går in i affären.
Citera
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Tänker på alla tiggarna som sitter i dörröppningarna eller i foajén till affärerna, om de skulle smittas så lär de bli extrema smittspridare.
Ja. Med deras hej-hejande så blir det som att gå förbi giftiga spottormar vid varje butiksingång.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
http://maths.qmul.ac.uk/~vnicosia/UK_scientists_statement_on_coronavirus_measures.pd f

Uppmaning signerat av över 400 forskare och läkare i UK.

Letter signed by 400 scientists and medical professionals pushing back against a UK strategy that would have had only the elderly practice social distancing and would have sought early herd immunity.

"As scientists living and working in the UK, we would like to express our concern about the course of action announced by the Government on 12th March 2020 regarding the Coronavirus outbreak"
Citera
2020-03-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Därför att ingen vill vara kapten för Sverige under detta utbrott. Vad regeringen än gör så kommer det vara fel, stänger dom skolor är det fel, är skolorna öppna är det fel. Stänger dom gränser är det fel, är gränserna öppna är det fel, ställer dom om bilindustrin till att skapa respiratorer är det fel, gör dom det inte är det fel.

Inse att bara för att vi i vår ekokammare hatar det regeringen gör betyder det inte att alla gör det. Och jag tror inte oppositionen har några större eller bättre idéer. Bara kolla på alla ”skriv under” protester. Stäng skolorna har typ 4000 underskrifter och sparka corona Bob har inte fler. Generellt tror jag de flesta tycker regeringen sköter detta + - 0. Varken bu eller bä.
är sd röstare.. Tycker att regeringen och Tegnell gör ett bra jobb i nuläget.
Citera
2020-03-15, 21:57
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazamaj
Jupp. Gäller även där jag jobbar. Sprita och återanvänd visir (patient och personalrummet) vanliga plastförkläden och handskar. Inga ffp3 eller långärmade skyddsförkläden förutom vid högriskpatienter. Vilket kan vara svårt att veta ibland då man kan få knapphändig information innan man får in patient på akutrummet.

Jag måste fråga varför ni inte har en halv/helmask med rejäla partikelfilter som räcker flera dagar som skyddar mycket bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in