2020-01-31, 15:07
Medlem
Skojar du med mig???så sjukt. Tack för din rapportering!

Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Även mitt förtroende för myndigheterna kring det här är lågt

Jag kom nyligen hem från en längre (backpackers)-resa i Malaysia / Thailand.
Några veckor in i resan märkte man att resmålen fylldes av nyårslediga kineser, på Koh Lipe var säkert hälften av turisterna från kina.
Som alla andra bodde de på hotell åt på serveringar deltog i utflykter snorklingskurser trängdes på gator osv.
Redan då tänkte jag, med tanke på viruset, hur ska detta gå, om någon dessa turister bär på viruset.
Den 24/1 lämnade jag Koh Lipe med båt. Vid landstigningen i Langkawi (Malaysia) så upptäckte passpersonalen (helt iklädda skyddskläder) att en grupp på 20-30 kineser ombord på båten hade sin hemvist i Wuhan.
Stor uppståndelse! Vad som hände med gruppen vet jag inte men vi andra fick efter att ha blivit scannade fortsätta vår resa.

Efter att ha varit på konstutställning stora varuhus restaurang och övernattat i Penang flög jag till Doha och vidare till Sto, frotterade mig med folk på Arlanda, åkte tåg buss och bil.

Väl hemma började jag känna mig krasslig. Eftersom jag varit i kontakt med kineser under en stor del av resan, inklusive 6 timmar på en trång båt med Wuhan-bor började jag fundera på vad myndigheterna här hemma sa om den saken.

Svaret var -Ingenting! På respektive hemsidor avrådde dom från att resa dit men inte ett ord om de som varit på plats eller varit i kontakt med potentiella smittbärare.
Har mejlat men än inte fått något svar.

Idag på morgonen kontaktade jag vårdcentralen och förklarade läget, dom ringde i sin tur till smittskyddet här i kommunen. Svaret jag fick var så svävande att det slutade med att jag själv fick ringa högsta hönset,, Smittskyddsläkaren i här i länet.
Svaret, från denne Hans,, håll i er nu:
”Provtagning sker bara på personer som varit i kontakt med konstaterat smittade av coronavirus”
Jag frågade, hur ska jag kunna veta det?!?
Längre än så kom vi inte,, hur jag än försökte förklara att det han sa var ett moment 22. Utan ett första konstaterat fall sker ingen provtagning men hur ska man då kunna konstatera detta första?

Undrar vad som händer om jag ringer igen nästa vecka då Corona hamnat under smittskyddlagen??
Citera
2020-01-31, 15:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hittar inte sidan som visade smittade och avlidna enligt WHO som länkats tidigare. Tacksam om någon kan länka igen. Sidan kanske borde upp som förstainlägg?
Det spelar inte så stor roll längre eftersom hela Kina har slut på testkit. En avmattning kommer synas i några dagar framöver och sen om en vecka kanske, när nya kitten har levererats, så kommer vi se en uppskjutning av siffrorna igen.
Så det är bara att sitta lugnt i båten så länge.

Det finns i min signatur = gisanddata är en av sajterna med officiella siffror. Enligt mig och många andra som studerat detta sen 23/1 och misstror glorious People's Republic of Chinas siffror bör man tänka två nollor till på siffrorna smittade, döda och återhämtade.

Men det finns även andra interaktiva sajter/kartor, bland annat nedan, utgår från de officiella siffrorna från Kina.
https://m.youtube.com/watch?v=qgylp3Td1Bw
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-01-31 kl. 15:25.
Citera
2020-01-31, 15:08
Medlem
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e34297da6db5200113d921f

barn smittat i tyskland
Citera
2020-01-31, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Kineser bär andningsmask för att vis respekt inför andra. Att ditt snor inte smittar andra. Respekt

Skriver du inte i traden längre? I början öste du ju pa med olika folkgrupper i kina som var sämre än andra osv och din svärfar var väldigt renlig

Kul att sitta i gasmask i ett land för att man har bristande hygien dvs extremt äckligt leverne och extremt äckliga matvanor.

Skall du ta flyget hem som EU erbjuder?? Eller sverige menar jag sorry sa fel!!
Citera
2020-01-31, 15:10
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Från dxy.com och Peoples Daily (publicerad ca 14.30 svensk tid)

Folkets dagblad (Peoples Daily) är Kommunistpartiets officiella propagandaorgan.

Har lika mycket trovärdighet som sovjetiska Pravda, = ingen trovärdighet alls.

Publicerar bara Kinesiska Kommunistpartiets lögner.
Citera
2020-01-31, 15:10
Medlem
Thailand har fått sitt första inhemska fall (person utan koppling till Kina).
Citera
2020-01-31, 15:11
Medlem
Tydligen så stryker 60000 kineser med varje år i den vanliga säsongsinfluensan utan att man för den sakens skull stänger av flyglinjer, landsgränser eller håller multimiljonstäder i fullständig karantän.

Utländska konsulära beskickningar har som ansvar att finnas på plats för att hjälpa sina medborgare i ett nödläge. Således borde dessa diplomater vara de sista att lämna. I fallet med nya Kinesiska Sjukan är det precis tvärtom, ambassad och konsulatpersonal evakueras först av alla.

Avfärda mig gärna som konspiratorisk. Jag ville ingen hellre än att min magkänsla är fel, nämligen; Det här går åt helvete, skapa ingen panik men rädde sig den som kan!
Citera
2020-01-31, 15:12
Medlem
Citat:

Några veckor in i resan märkte man att resmålen fylldes av nyårslediga kineser, på Koh Lipe var säkert hälften av turisterna från kina.
Som alla andra bodde de på hotell åt på serveringar deltog i utflykter snorklingskurser trängdes på gator osv.
Redan då tänkte jag, med tanke på viruset, hur ska detta gå, om någon dessa turister bär på viruset.
Den 24/1 lämnade jag Koh Lipe med båt. Vid landstigningen i Langkawi (Malaysia) så upptäckte passpersonalen (helt iklädda skyddskläder) att en grupp på 20-30 kineser ombord på båten hade sin hemvist i Wuhan.
Stor uppståndelse! Vad som hände med gruppen vet jag inte men vi andra fick efter att ha blivit scannade fortsätta vår resa.

Efter att ha varit på konstutställning stora varuhus restaurang och övernattat i Penang flög jag till Doha och vidare till Sto, frotterade mig med folk på Arlanda, åkte tåg buss och bil.

Väl hemma började jag känna mig krasslig. Eftersom jag varit i kontakt med kineser under en stor del av resan, inklusive 6 timmar på en trång båt med Wuhan-bor började jag fundera på vad myndigheterna här hemma sa om den saken.

Svaret var -Ingenting! På respektive hemsidor avrådde dom från att resa dit men inte ett ord om de som varit på plats eller varit i kontakt med potentiella smittbärare.

Idag på morgonen kontaktade jag vårdcentralen och förklarade läget, dom ringde i sin tur till smittskyddet här i kommunen. Svaret jag fick var så svävande att det slutade med att jag själv fick ringa högsta hönset,, Smittskyddsläkaren i här i länet.
”Provtagning sker bara på personer som varit i kontakt med konstaterat smittade av coronavirus”
Längre än så kom vi inte,, hur jag än försökte förklara att det han sa var ett moment 22. Utan ett första konstaterat fall sker ingen provtagning men hur ska man då kunna konstatera detta första?

Undrar vad som händer om jag ringer igen nästa vecka då Corona hamnat under smittskyddlagen??

Skriv och berätta den här historien för någon på kvällstidningarna. De är säkert intresserade av att rapportera något dylikt och det brukar sätta fart på opinion och berörda myndigheter.
Citera
2020-01-31, 15:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
2019-nCoV Global Cases (by Johns Hopkins CSSE)
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Toppen, stort tack!
Citera
2020-01-31, 15:13
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Mm... men karantänen måste ju gjort ett visst avtryck vilket borde ge en hint i siffror. Förmodligen tar det några dagar till innan vi når peaken. 14 dagar efter karantänens början borde ju vara en rimlig tidsram.

Såg ett flödesschema som distribuerades till hälsovården på twitter, där var det 14 utan symptom innan frisk. Man får lägga till att de som kommer till sjukhus inte är symptomfria. Så 21 dagar känns väl inte så orimlig gissning från första kontakt till friskskriven?

De som dör kanske gör det i snitt snabbare än dom där 21 dagarna därav har de varit fler av de innan.
Citera
2020-01-31, 15:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Fantastisk historia! Hur mår du nu? Testa ringa tillbaka nästa vecka vetja.
Citera
2020-01-31, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Folkets dagblad (Peoples Daily) är Kommunistpartiets officiella propagandaorgan. Har precis lika hög trovärdighet som sovjetiska Pravda, = ingen trovärdighet alls. Publicerar bara Kinesiska Kommunistpartiets lögner.

Japp! Dock diskuteras ju alla andra uttalanden och siffror från Kina i denna tråd. Men du har rätt! Jag borde ha skrivit något om att man aldrig kan lita på något som Kina säger.

Dock litar jag mer sådana här uttalanden än de siffror de presenterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in