2020-01-24, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersimalmo
På tiden vi får ett virus som kan göra ordentlig nytta !

Riktigt lågt. Men det ska tydligen vara speciellt effektivt på gamla gubbar. Bara så du vet.
Citera
Medlem
Rädsla säljer. Ebola, zika, sars osv. Klick klick klick ...

Tröttsamt. Alla vet väl att Kineser och hygien aldrig varit kompisar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Eller så tar man en vanlig influensavaccin nu så man inte drar på sig en vanlig snuva samtidigt som sjukhusen är belamrade av Wuhan-patienter. Såg en amerikansk läkare ge det rådet som förberedelse inför eventuell epidemi.
Låter rimligt. Dessutom är det väl möjligt att drabbas av båda virusen samtidigt?

Det känns lite som coup de grâce om man ligger med säsongsinfluensan och får coronaviruset som en liten bonus på besöket hos vårdcentralen.
Citera
2020-01-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Har någon sagt något annat?
Själv går jag till en av HK s bästa köttrestauranger och tar en steak med öl ikväll.

Läser man denna tråd ser man många rädda själar.
Citera
2020-01-24, 10:24
Medlem
Madagascars avatar
Lite åsikter om att WHO inte har utlyst PHEIC än:

The World Health Organization’s decision on Thursday not to classed the virus as an “international emergency”, partly because of the low number of overseas cases, has surprised some experts.

However, others have recognised that the WHO’s position on declaring a Public Health Emergency of International Concern (PHEIC) was a “finely balanced one”. That’s a view taken by Sir Jeremy Farrar, a medical researcher at the medical charity, the Welcome Trust.

The moment to watch out for when the virus was transmitted among people who had not been in China, he told the BBC’s Today programme.

Comparisons with SARS were valid, he said, but at the same time he lauded the “draconian and extraordinary” measures being taken in China, which he also commended in terms of being transparent and sharing information.

Elsewhere, Dr Stephen Griffin, Associate Professor, University of Leeds, said he was “personally surprised” that a PHEIC hasn’t been called given similarities to SARS.

“However, it is often difficult to understand the precise criteria by which one of these is implemented - it sounds as though the committee had some differences of opinion,” he said, in a statement issued by the Science Media Centre.

Professor Tom Solomon,Director of the UK’s Health Protection Research Unit in Emerging Infections, University of Liverpool, said:

“The WHO’s decision not to declare the novel coronavirus outbreak in China a Public Health Emergency of International Concern (PHEIC) will surprise many. The number of reported cases and deaths is doubling every couple of days, and patients have now been reported from many Asian countries, as well as the Middle East and United States.

(från Guardians live-blog nyss)
Senast redigerad av Madagascar 2020-01-24 kl. 10:26.
Citera
2020-01-24, 10:25
Medlem
DNA för hela viruset är publicerat på internet.
Wuhan seafood market pneumonia virus isolate Wuhan-Hu-1, complete genome
NCBI Reference Sequence: NC_045512.2
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/NC_045512.2
Citera
2020-01-24, 10:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Rädsla säljer. Ebola, zika, sars osv. Klick klick klick ...

Tröttsamt. Alla vet väl att Kineser och hygien aldrig varit kompisar.

Jo konstigt att det ska komma just från Kina. Så rena de är där Nej inget att oja sig över. Den dagen det kommer ett dödligt schimpansvirus från Afrika där man spyr upp blod. Då kan man börja oja sig. Detta lite lunginflammation som bara dödar de riktigt gamla. Nix ingen världspanik.
Citera
2020-01-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W-iding
Läser man denna tråd ser man många rädda själar.

Ser också en hel del förväntan.
Citera
2020-01-24, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo konstigt att det ska komma just från Kina. Så rena de är där Nej inget att oja sig över. Den dagen det kommer ett dödligt schimpansvirus från Afrika där man spyr upp blod. Då kan man börja oja sig. Detta lite lunginflammation som bara dödar de riktigt gamla. Nix ingen världspanik.
Tänker också lite så. Visst kan det komma att sprida sig men blir som en värre variant av säsongsinfluensan är min gissning i så fall.

Tänk om det kommer ut en aggressivare variant av ebola som smittar genom luft t.ex.
Då skulle jag inte vara så kaxig längre
Citera
2020-01-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De finns inte, för att vi är flata i det här landet och inte sätter folk i karantän, fast vi borde. Kunde vi bygga asylboenden för tiotusentals människor åt gången, så hade vi nog kunnat bygga en karantän nära Arlanda, också. Det värsta som kan hända, är ju att smittade tar Arlanda Express in till city och hostar på alla de möter, snorar och stryker av sig på sätet. Kineser är otroligt snuskiga i sina vanor. De både gäspar, rapar och hostar utan att hålla för munnen.

Vidare fanns även möjligheten att stoppa alla flyg ifrån Asien. Införde man obligatorisk karantän, så skulle för övrigt majoriteten av resenärerna därifrån försvinna bara av vetskapen. Ingen vill sitta två veckor i ett bås.

...och angående "rädd" så är jag mest rädd för två närstående till mig som lider av astma, en mycket svår astma och den andra lindringare. Särskilt den förstnämnda skulle inte överleva det här.
Nej men herregud jag kanske inte överlever nästa tur med min Merca!

Livet är jävligt farligt!
Citera
2020-01-24, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Något mindre trångt och stökigt än en svensk akutmottagning en vanlig helg?

Får lite panikkänsla när jag ser det men tänker sen tillbaka två år när jag blev rätt rejält sjuk och fick läggas in på ett ganska stort svenskt sjukhus och fick ligga tillsammans med 5-6 andra ute i själva mottagningen. Rummen var fulla och det låg även patienter i gångarna. Hela akuten när jag kom var full och jag fick vänta i 9-10 timmar på att få komma in, sen ytterligare några timmar på att bli inlagd på avdelningen. Minst en person dog i korridoren för personen bars ut i en liksäck. Jävligt läskig upplevelse. Hade fått någon skit på luftrören, bakterie samt öroninflammation. Aldrig varit så sjuk.
Citera
2020-01-24, 10:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Minst en person dog i korridoren för personen bars ut i en liksäck
Om en person avlider i en korridor på ett sjukhus, stoppar man då verkligen personen i en liksäck där och tar ut den istället för att flytta sängen till ett mer avskilt ställe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in