2020-03-14, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Svininfluensan var också ny och kunde också muterat. Du är meddragen i hypen. Tänk lite istället för att följa andra galningar.
Jag hoppas verkligen att jag överdriver.

Men i Italien har 1266 personer dött på en månad.
På ett år kan det bli 1266 x 12 = 15192, på deras 60 miljoner invånare.
Det bor en sjättedel av det i Sverige, så vi skulle få
15192/6=2532 dödsfall på ett år i Sverige med Italiens åtgärder och samhällsspridning.

Men hur som helst, du menar att alla länder, även Trump som stänger ned flygtrafiken till USA överdriver?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Rådfrågning här, min syrras son bor hos mig och han med flera polare åkte i måndags upp till Åre för att åka skidor. Jag vet att han inte tänker så mycket på det här eller oroar sig, men nu oroar jag mig för när han kommer hem. Gissningsvis tillhör jag riskgrupp eftersom jag för ca ett år sen fick instabil kärlkramp. Vad ska jag tänka på tycker ni?

Det här är den enda anledningen till att jag känner att kanske borde regeringen gått ut hårdare.

Folk fattar inte. Åre är fullt med folk hur kan man va så jävla dum?

För dej vet jag inte. Om du normalt tänker säkerhet så bör han troligen göra sej säker på att han inte är sjuk.
Citera
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
2 Döda i Sverige. Typ 2000 dör av "vanlig" influensa varje år.
Jaa. Och säkert över en miljon svenskar får influensan varje år. Hur många svenska har fått detta viruset hittills? Och hur många kommer att dö när över en miljon är smittade?

Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
100.000 inlägg i tråden på nästan 2 månader.
Ja det där med exponentiell tillväxt vettu...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av einberliner
Det är väsentligt färre flyg i luften över
Europa än vanligt. Jag reser 20 timmar i veckan genom olika platser i Europa och detta är extremt. Helt tomt på Arlanda just nu tex. En handfull personer syns i loungen som normalt är full. På Shiphol Amsterdam slapp man trängas.

Hälften av passagerarna på morgonens flight var SAS personal.
sag du folk med masker jag var inbokad till Istanbul nu i veckan som gick men som tur va sa förskjöts mässan jag skulle till
Citera
2020-03-14, 15:33
Medlem
MandarinSallads avatar
Hur tänker folkförrädaren Tegnell ifall alla fröknar/lärare på förskolor/skolor insjuknar? Ska barnen och ungdomarna vara där själva? Jävla pantskalle!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Bor i Barcelona, det är jävligt illa här. Det stänger ner vid midnatt
Du ska vara glad för det. Önskar de kunde stänga ned här hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Problemet är smittspridningen.
Hundratals ungar från olika håll i varje skola, när de slutar sprids de ut i samhället och tar då givetvis med sig ev. små virus de stiftat bekantskap med.
Var inte så svårt att räkna ut.

Om man vill ha en effektiv och skonsam flockimmunitet så är det ju perfekt att låta viruset härja fritt på skolorna. Barn verkar ju inte drabbas särskilt hårt av sjukdomen. Deras föräldrar är yngre vuxna (till skillnad från äldre vuxna) och blir sjuka men överlever (oftast) så det är inte heller så farligt.

Det kan vara rätt väg att hålla skolorna öppna. Istället borde man kanske sätta alla pensionärer eller kanske till och med 50-plussare i karantän för att skydda dem från smitta. De kan få komma ut igen vi när uppnått tillräckligt med flockimmunitet i befolkningen som helhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej naturligtvis hade vi önskat att slippa det här viruset med allt det medför. Människan rår inte alltid på naturen.

Men jag tror inte att tidshorisonten är flera generationer.

Citat:
Worst case ja. Worst case med Tjernobyl var att hela europa skulle.vara obebobart i 100 tals år. Lite skillnad....

Likheten med tjernobyl är att inga länder kommer öppna gränserna och inga inhemska medborgare kommer få besöka sverige under lång tid framöver. Det tilläts väl först efter 20 år i tjernobyl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av einberliner
Det är väsentligt färre flyg i luften över
Europa än vanligt. Jag reser 20 timmar i veckan genom olika platser i Europa och detta är extremt. Helt tomt på Arlanda just nu tex. En handfull personer syns i loungen som normalt är full. På Shiphol Amsterdam slapp man trängas.

Hälften av passagerarna på morgonens flight var SAS personal.

Ja, borde ju vara så. Fick inte det intrycket bara när man kolla in flightradar
Citera
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
De gymmen jag varit på nu senast har sprit servetter m.m. överallt, folk använder dessa på maskiner m.m. efter varje övning, jag själv tar inte mig själv i ansiktet och rengör händerna och maskinerna flera gånger under passet.

Har du sett sådana virusdödande spritservetter i butiker eller mataffärer? nej exakt där har du mitt resonemang, så gå du och ta i din korg när du handlar eller peta på det ena och det andra i butiker där det aldrig rengörs.

Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Du kan sprita hur mycket du vill, den huvudsakliga smittan kommer ifrån luften. Så delar du lokalen, speciellt ditt närområde med andra, kommer du ändå bli smittad.

Michael Osterholm förtydligar:
https://www.youtube.com/watch?v=V1xBiBVH7U4
Ja, ännu en stor anledning för att gym är högre risk än mataffär, eftersom folk konstant flämtar och flåsar där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Tegnell får vatten på sin kvarn:

Jag håller nog med om att det finns rätt lite som talar för att stänga gränserna gör särskilt mycket i detta stadie. Men Tegnell påstår massa saker som redan är forskat och publicerat på som om det inte fanns heller. Hans med rimliga uttalanden är alltså blandade med hans rena nonsens och då tar folk istället och skiter i det han säger.
Citera
2020-03-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Kan du fråga din kompis hur många test som nu får vänta och vad dom tänker göra när det kommer in en störtflod av coronavirus prov?

Det är inte så det funkar alltså det är inte ett "CORONA TESTKIT" osv utan de testar ju själva i labbena och man kan fixa egna ingridienser osv också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in