Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Kina testade inte alla. De kan börja testa fler nu. Det var delvis deras inkompetens i början som spred sjukdomen. USA ligger fortfarande efter Sverige i tester speciellt om man mäter per Capita. Det viktiga i SK är troligen inte deras tester utan att medborgarna lyssnar på staten. De har inte haft någon jättekarantän, stängt gränserna utan de har bett sina medborgare att minska sina sociala kontakter. Sverige gör ungefär vad SK gör men mindre masker och mindre tester. För de hoppas att medborgarna i Sverige är tillräckligt smarta att stanna hemma om de känner sig sjuk. Det viktiga är att inte smitta någon i riskgrupperna. Kommuner och ålderdomshem har minskat på möjligheten att besöka de gamla. Jag hoppas till ex att Universiteten följer efter och har mer online undervisning i stället.
Kina blev först ut och det tog slut på tester men dom gav inte upp utan började massproducera dom och vet spridningen ganska bra nu. Dom testar dom som bör testas och har kontroll. Visst gjorde dom bort sig i början men det var ju en ny sjukdom, det kan inte vi skylla på nu.
Som jag sa, medborgarna i Sydkorea litar på sina myndigheter mycket pga av alla dessa tester och det är helt klart att dom också hjälper eftersom dom snabbt kan rikta in medcinska åtgärder utan jobbiga karantäner. Svenskar får sitta och undra om det är en förkylning dom har eller covid-19, ovisshet är hämmande och man kan inte heller tidigt sätta in medicinsk hjälp.
Du har helt rätt att USA var sena men dom har i alla fall förstått vad Sydkorea gör och verkar försöka detsamma.
Nej, jag anser inte att Sverige på något plan gör som i Sydkorea. Många har tappat förtroendet för FHM och regeringen pga av deras slappa inställning. Sydkorea var snabba med att ta det på allvar. Här är det nu helt släppt eftersom inga tester görs i samhället och smittan kan spridas obehindrat. Kvar är bara jobbiga karantäner om dom ens bryr sig om det. Social distansering ser man ännu inte mycket av i samhället i stort och det skulle det ha pratats om för flera veckor sedan från myndigheter. Utdelning och uppmuntrande av att bära mask fyller fler funktioner än att bara hindra smittspridning, social medvetenhet, men inte ens det mäktar landet med.
När och hur dom ska sätta karantäner blir ju svårt då man inte testar många. Statisktiska stickprov hjälper inte mycket här. Det blir istället hela landet i karanän med hjälp av omvärlden och en snabb smittspridning och troligen en havererad vård.
Planen nu från Tegnell och FHM är att smitta så många som möjligt och samtidigt försöka skydda riskgrupper (helt annorlunda än Sydkorea). Dom litar alltså på att vården håller ihop och att flockimmunitet skapas snabbt. Hur ska man kunna skydda riskgrupper som måste ha vård för annat på sjukhus och inom äldrevård då skyddsutrustning och tester saknas framkommer inte riktigt. Men visst, kanske det lyckas men mina odds för det är mycket dåliga.