2020-03-14, 15:36
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
https://forskning.no/ntb-sykdommer-virus/virusdodeligheten-i-sor-korea-har-falt-betraktelig/1653466

"Sør-Korea har fordeler fra tidligere virusutbrudd. Landet slet med mangel på testutstyr under mers-utbruddet i 2015.

Det tok landet lærdom av. Bare noen uker etter at det pågående koronavirusutbruddet startet i Kina, hadde Sør-Korea laget nyutviklede covid-19-testsett som viser resultat etter seks timer. Myndighetene ga hastegodkjenning til testsettet, som så ble gjort tilgjengelig for helsevesenet."

Okey. De testar många och de testar snabbt. De fångar insjuknade tidigt i förloppet. Men vad använder de för behandling i Sydkorea som håller nere dödstalet ? I Singapore har ingen dött. Så dessa länder gör någonting rätt eller så har de en lindrigare variant.

Sen kan man jag undra varför inte Sverige var lika snabba på bollen. Vi har ju europeiska smittskyddsintistutet här.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-03-14 kl. 15:40. Anledning: Redigering
Citera
Medlem
Talamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Kolla mina tidigare inlägg, ett ljudklipp där ifrån. Jag har läkarvänner i italien som bekräftar samma sak, som jobbar mitt i skiten..

Källan får tyvärr ej godkänt
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vet inte vilken fantasivärld WHO lever i, tror de verkligen att antalet inrapporterade fall har något som helst med verkligheten att göra?

Lika korkat som en del skribenter här inne, känns som det finns någon dold agenda..

Man kritiserar Sverige och UK för sin taktik då den är "osäker" och man inte vill att så många smittas.

Till och med Sverige, med sina fåtal fall, har insett att det är en dödfödd taktik.

Förstår att WHO inte har någon enkel situation, men ge fan i att, likt Kina, kritisera länder som besitter världsledande kunskap inom ämnet, var nations situation är unik och WHOs råd kommer uppenbarligen inte fungera i största delen av världen.
Vilka länder ”besitter världsledande kompetens inom ämnet”, och på vad grundar du det?

Tänker du på UK? Jo, men är det inte så att vi svenskar placerar dem på en piedestal då vi inte vet bättre?
Eller menar du att Sverige är världsledande? Hur kommer det sig då att man skickar fram Tegnell vars uttalanden blir motbevisade några dagar senare?
Citera
2020-03-14, 15:37
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Men vadå svårt att räkna ut?
Friska barn, unga och vuxna överlever. Riskgrupper (äldre och sjuka, oftast i kombination) gör det inte.

När nu riskgrupperna skyddats genom hårda restriktioner på sjukhus, sjukhem och ålderdomshem betyder det att hundratals smittade ungar åt varsitt håll hanteras.

Äldre inspärrade någonstans, hermetiskt, utan kontakt med yttervärlden.? Ingen personal där då alltså? Givetvis inte en enda äldre som bor ute i samhället, hemma med kontakt med anhöriga, hemtjänst m.m.? Är det under en viss exakt ålder man är garanterad att inte kunna smittas? Från dagen man fyller 65 eller vad? Fast dagen innan kan man få det?

Nej, då är det bättre att vi gör som i andra länder. Stänger skolor, stänger annat som inte är nödvändigt, isolerar folk så mycket som möjligt. Isolerar viruset. Minskar spridningen så mycket vi kan. Som bl.a. WHO råder till. Plus att vi naturligtvis borde testa folk. Skaffa den utrustning för tester som vi inte har. Det finns ute i världen. När vi nu inte har varit förutseende nog att göra det tidigare.
Plus då sparka Corona-bob.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Förstår var du vill komma, men det går faktiskt att begränsa antalet arbetande till offentlig sektor, det har de bl.a. gjort i Italien och Spanien, så varför inte här.
Folk är för komfortabla i sitt leverne här i väst, medans barn svälter ihjäl på daglig basis i Sudan eller Somalia.

Hur hade du tänkt dig att offentlig sektor skulle fungera utan transporter och sophämtning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Ge mig en källa som visar på att en betydande del unga människor dör av viruset. Ge mig inte en dum källa som består av en ljudfil av påstådda "italienska läkare".
Finns ingen sån källa. De kanske blir sjuka men de dör inte. Mata inte trollet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Ja, Norden + Tyskland uppvisar mycket bättre statistik vad avser dödsfall än Spanien och Italien. Detta faktum kvarstår även om man korrigerar för fördröjningen (dvs. kollar på Spaniens eller Italiens statistik i ett tidigare skede i deras utveckling, svarande mot vårt nuvarande).

Antingen beror det på stort mörkertal i Spanien och Italien eller så rör det sig om faktiska genetiska skillnader. Skandinaver har ju t ex lägre mottaglighet för HIV-viruset. Kvinnor drabbas av COVID19 i lägre utsträckning än män på grund av, kanhända, mindre uttryck av ACE2-receptorn i lungorna (samma sak med afrikaner).

Fast det trodde vi först om asiater.. Sen fick vi lär oss den hårda vägen genom Italien att den tesen inte håller. Med det sagt har svenska fallen varit extremt milda. Man tycker ju att någon medelålders i riskgrupp borde hamnat i kritiska tillstånd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Barn kan inte driva någon smittspridning enligt Corona Bob Tegnell. Barn ska gå till skolan säger Tegnell. Tegnell har så befallit och enligt flåsläspande Carlson kan mormor inte vabba (sjuka) barn därför kan vi inte stänga ned förskola och skola. De som jobbar inom vården måste kunna jobba även när deras barn är sjuka i COVID-19. Ergo, (sjuka) barn ska till skolan.

Nej, det är inte vad han säger.

Det han säger är att föräldrar som jobbar inom sjukvården inte ska vara hemma med friska barn eller barn som kan antas vara friska för att symptom inte uppvisas vilket är vad som skulle ske ifall man stängde alla skolor.
Och hittills har vi inte sett någon smitta driven av barn.
Sjuka barn har han aldrig sagt ska till skolan.

Men att du sen läser det han säger med färgade ögon får ju då stå för dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag hoppas verkligen att jag överdriver.

Men i Italien har 1266 personer dött på en månad.
På ett år kan det bli 1266 x 12 = 15192, på deras 60 miljoner invånare.
Det bor en sjättedel av det i Sverige, så vi skulle få
15192/6=2532 dödsfall på ett år i Sverige med Italiens åtgärder och samhällsspridning.

Men hur som helst, du menar att alla länder, även Trump som stänger ned flygtrafiken till USA överdriver?

Ungefär som ett vanligt influensaår med andra ord.

Ja verkligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Kina testade inte alla. De kan börja testa fler nu. Det var delvis deras inkompetens i början som spred sjukdomen. USA ligger fortfarande efter Sverige i tester speciellt om man mäter per Capita. Det viktiga i SK är troligen inte deras tester utan att medborgarna lyssnar på staten. De har inte haft någon jättekarantän, stängt gränserna utan de har bett sina medborgare att minska sina sociala kontakter. Sverige gör ungefär vad SK gör men mindre masker och mindre tester. För de hoppas att medborgarna i Sverige är tillräckligt smarta att stanna hemma om de känner sig sjuk. Det viktiga är att inte smitta någon i riskgrupperna. Kommuner och ålderdomshem har minskat på möjligheten att besöka de gamla. Jag hoppas till ex att Universiteten följer efter och har mer online undervisning i stället.
Kina blev först ut och det tog slut på tester men dom gav inte upp utan började massproducera dom och vet spridningen ganska bra nu. Dom testar dom som bör testas och har kontroll. Visst gjorde dom bort sig i början men det var ju en ny sjukdom, det kan inte vi skylla på nu.

Som jag sa, medborgarna i Sydkorea litar på sina myndigheter mycket pga av alla dessa tester och det är helt klart att dom också hjälper eftersom dom snabbt kan rikta in medcinska åtgärder utan jobbiga karantäner. Svenskar får sitta och undra om det är en förkylning dom har eller covid-19, ovisshet är hämmande och man kan inte heller tidigt sätta in medicinsk hjälp.

Du har helt rätt att USA var sena men dom har i alla fall förstått vad Sydkorea gör och verkar försöka detsamma.

Nej, jag anser inte att Sverige på något plan gör som i Sydkorea. Många har tappat förtroendet för FHM och regeringen pga av deras slappa inställning. Sydkorea var snabba med att ta det på allvar. Här är det nu helt släppt eftersom inga tester görs i samhället och smittan kan spridas obehindrat. Kvar är bara jobbiga karantäner om dom ens bryr sig om det. Social distansering ser man ännu inte mycket av i samhället i stort och det skulle det ha pratats om för flera veckor sedan från myndigheter. Utdelning och uppmuntrande av att bära mask fyller fler funktioner än att bara hindra smittspridning, social medvetenhet, men inte ens det mäktar landet med.

När och hur dom ska sätta karantäner blir ju svårt då man inte testar många. Statisktiska stickprov hjälper inte mycket här. Det blir istället hela landet i karanän med hjälp av omvärlden och en snabb smittspridning och troligen en havererad vård.

Planen nu från Tegnell och FHM är att smitta så många som möjligt och samtidigt försöka skydda riskgrupper (helt annorlunda än Sydkorea). Dom litar alltså på att vården håller ihop och att flockimmunitet skapas snabbt. Hur ska man kunna skydda riskgrupper som måste ha vård för annat på sjukhus och inom äldrevård då skyddsutrustning och tester saknas framkommer inte riktigt. Men visst, kanske det lyckas men mina odds för det är mycket dåliga.
Citera
2020-03-14, 15:38
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Finns det några analyser kring det väldigt låga antalet dödsoffer i Norden?

Min prognos för en vecka sedan var att vi skulle ha i vart fall 10 dödsoffer till helgen för att följa Italien trenden. De facto har vi hittills endast 1+1. Den sistnämnda +85 och multisjuk hade sannolikt dött av vilken förkylning eller magsjuka som helst så det är tveksamt om hon skall räknas in i statistiken.

Norden har väldigt få dödsfall och inte alls den stegring som Italien hade. Det beror väl på att de äldre bor separerade från medelålders och yngre i mycketstörre utsträckning än i exempelvis Iran och i Italien?

Jag ser hur som helst väldigt positivt på detta. Corona är ett väldigt smittsamt förkylningsvirus som sprids snabbt men som i stora drag påminner om en förkylning/influensa vilken som helst.

Folk har ju alltid dött av förkylningar/influensor på olika brutala sätt, framförallt de äldre, men händelserna har varit mer utdragna än i Corona fallet med tanke på den snabba smittspridningen.

Att många är oroliga för mutation, även jag till del, måste väl även ha gällt tidigare virus men då har oron varit lägre eftersom smittspridningen varit så mycket långsammare?

Tänker jag rätt eller tänker jag fel? Jag vacklar själv en hel del beroende på sinnesstämning men just nu tänker jag positivt.

P.S. Lite fräckt att kunna "tima" och få inlägg nr 100 000 i denna tråd. Bör äga rum om några minuter.
Italien upptäckte att de hade en spridning väldigt sent i förloppet, vid det laget hade det redan hunnit in på sjukhusen och smittat såväl personal (som då blev smittbärare) och äldre/multisjuka. I Sverige består huvuddelen av importfall från Italien - dvs än så länge en yngre, relativt frisk grupp.
Citera
2020-03-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Hur tänker folkförrädaren Tegnell ifall alla fröknar/lärare på förskolor/skolor insjuknar? Ska barnen och ungdomarna vara där själva? Jävla pantskalle!!

Regeringen har sagt i sådant fall så får man ändra på läsåret Dvs man tar ut lov nu och förlänger skolåret, Lösa det genom internet, Helgstudier. Det är upp till skolorna att lösa det. Nu kan de göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in