2020-03-14, 14:44
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stray-
Fast nu är det ju så att även du blivit friskförklarad så finns det fortfarande risk för att du kan få det igen tyvärr.
Annars är tanken god.

Visst är det så men argumentet i stort håller.

Att bara ge upp så här borde vara det allra dummaste alternativet som funnits på bordet. Kritikens från världens RIKTIGA experter är minst sagt massiv. De följer Sveriges utveckling med mupp nu och räknar inte med några trevligheter för vår befolkning.
Citera
Medlem
Hela Spanien sätts i karantän

https://omni.se/spaniens-beslut-satter-hela-landet-i-karantan/a/6j7ero
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Ingen som har tänkt på en andra våg av detta i kina ? Den store ledaren har utropat sig till segrare... de fick stopp på det men har knappast hela befolkningen helt smittfria

Vad händer när folk börjar träffas igen? Fabriker öppnar osv.. vad är det som säger att det inte rullar igång igen då?

Självklart är det inte över där heller. Det här kommer fortsätta i vågor ända fram tills man har ett fungerande vaccin. Det enda man har gjort är att man saktat ner det hela genom att sätta hundratals miljoner människor i karantän.

Med det sagt menar jag inte att man gjort fel. Det är den strategin man måste förlita sig på nu, sakta ner det hela så mycket som möjligt så att inte alla blir sjuka på samma gång.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hur har du räknat ut det? Av de 341 som hittills konstaterats smittade i Stockholm är det två som just nu två som intensivvårdas. Då ska man ju vara ärlig och säga att av dessa 341 så har en majoritet diagnostiserats senaste veckan(?), en del av dessa kanske kommer hamna i intensivvård de kommande dagarna. Dessutom har en avlidit, och det är väl troligt att också han fick intensivvård.

Men verkar som att du antar att tio procent av de smittade får intensivvård inom en vecka. Hur kommer du fram till det?

Du är alltid lika sansad. Det gillar jag.

Jag utgick ifrån att 81% blir så pass sjuka att de behöver sjukhusvård o insatser. En siffra som nämns både här o där. Dvs lite slarvigt var 5 patient.

Antagligen så är dessa som nu konstaterats som sjuka sådana som själva uppsökt vården då de redan insjuknat. De är således redan några dagar inne i sjukdomsförloppet. O upplever sig sjukare än normalt.

Vi har fått lära oss att komplikationerna som leder till allvarligt sjukdomstillstånd inträffar en till två veckor från insjuknandet.

Så du har rätt. Jag killgissar.
Men det tycks även experterna göra. Mer eller mindre kvalificerat.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Och lägg en Coronaspridning som man inte bryr sig om så blir det ännu fler...

Vad är din poäng? Man ska inte stoppa ett dödligt virus för att få mindre dödsfall?

Stoppa det går som sagt inte. Man måste hitta balansen i uppbromsningen av insmittningsperioden och vad åtgärderna i sig kan kosta i dödsfall.
Citera
2020-03-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Spanien i lock down from måndag. Varför? Jo, för att antal smittade ökar extremt och de är femte mest drabbade i världen. Med väldigt goda chanser att köra om både Korea och Iran inom några dagar.
Jag menar, hur många andra bevis behövs det för att fatta att ingen blir skonad? Om det inte sker ett mirakel kommer Sverige, precis som resten av alla länder, gå samma öde till mötes.
Så, vad har man för alternativ? I dagsläget bara 2: Lock down eller herd immunity.
Finns det källor som påvisar att herd immunity verkligen är något som kan fungera? Det verkar inte alls så.
Finns det källor som påvisar att lock down ger effekter (OBS: effekter efter flera dagar (säger det då finns korkade människor som utgår att man ska få förbättringar från dag 1))?
Svaret är ja. Tex en liten by i Lombardiet, Codogno, som hade värsta antal smittade per capita har sedan några dagar 0 smittade per dag.
1 + 1 verkar inte alla klara av, bl a svenska staten.

Till sist hamnar vi ju i herd immunity, det här kommer ju att komma i vågor.

Gäller att inte krascha samhället under tiden. Kan vi begränsa omfattningen vid varje tidsperiod så minimerar vi kaoset.
Citera
Medlem
Kan man vädja till WHO om att de ska rädda Sveriges befolkning då våra egna ledare spelar rysk roulette?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Spanien i lock down from måndag. Varför? Jo, för att antal smittade ökar extremt och de är femte mest drabbade i världen. Med väldigt goda chanser att köra om både Korea och Iran inom några dagar.
Jag menar, hur många andra bevis behövs det för att fatta att ingen blir skonad? Om det inte sker ett mirakel kommer Sverige, precis som resten av alla länder, gå samma öde till mötes.
Så, vad har man för alternativ? I dagsläget bara 2: Lock down eller herd immunity.
Finns det källor som påvisar att herd immunity verkligen är något som kan fungera? Det verkar inte alls så.
Finns det källor som påvisar att lock down ger effekter (OBS: effekter efter flera dagar (säger det då finns korkade människor som utgår att man ska få förbättringar från dag 1))?
Svaret är ja. Tex en liten by i Lombardiet, Codogno, som hade värsta antal smittade per capita har sedan några dagar 0 smittade per dag.
1 + 1 verkar inte alla klara av, bl a svenska staten.

Eftersom vår kunskap om Corona och immunitet är minst sagt bristfällig så är det extremt våghalsigt att köra den strategin. Dock om alla icke PK håller sig hemma så kanske vi vaknar upp till ett bättre land efteråt 🤔
Citera
Medlem
"Jag har feber och torrhosta, var på melodifestivalen i lördags, flera hostar nu av de som ingick i sällskapet, finns det några rapporter om smittade därifrån?" - Från Aftonbladet.

Fortsätt vistas i större folkgrupper era jävla idioter. För att sedan komma hem och smitta hela familjen och arbetsplatsen
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Här har du svart på vitt, det finns seriösa flashbackare, du är en ljugande politruck som går andras ärende, brukar oftast sluta illa...
https://docs.google.com/document/d/1e5UtqB5KLGzSkgH-aq5jk-QSuaMdRLdaZqGZIGkvsh4/edit
Kryp nu ner under stenen igen
Din korkade, stendumma mulåsna!

Jag ska läsa en rapport skriven av
jobbiga.ungen@gmail.com och betrakta detta som någon slags fakta?

Kasta då hellre ur dig något påstående som jag kan motbevisa med normala källor här i tråden.
Citera
2020-03-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Det börjar ta slut. Men vi hoppas våra åtgärder gör så att vi klarar oss bättre än andra länder.
Vilka åtgärder syftar du till? Är du inom vården själv?
För jag undrar om vi verkligen gör tillräckling...
Citera
2020-03-14, 14:46
Medlem
Jag tror det är en tidsfråga innan skolorna stänger, vi hamnar i karantän i storstadsområdena samt att gränsen stängs.

Sverige kommer vara sen på bollen, som vanligt, tack vare det äckliga svinet Tegnell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in