2020-03-14, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VINTAGEFRAMES
Folk har fått symtom efter Melodifestivalen 😑

Klart!
Citera
2020-03-14, 14:40
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Tegnell har förmodligen sett de sekretessbelagda uppgifterna om svensk vårds kapacitet och justerar ner ambitionerna till vad vården kan klara av. Jag tror det hålls hemligt hur många svårt sjuka och döda vi har i verkligheten. Att vi på nästan 1000 konstaterade smittade skulle ha endast 2 svårt sjuka och 2 döda tror jag inte på.
Det avviker alldeles för kraftigt från andra länder. Särskilt som det endast testas på sjukhus och de milt drabbade inte späder ut statistiken.

Antalet döda kan ju vara fler, om man missat diagnoser, men jag tror inte de ljuger om antalet döda. Ser man på Norge och Danmark är det jämförbara siffror.

Däremot måste de sannolikt mörka ganska mycket information. Rimligen måste de ha tillgång till enormt mycket mer info än folk på Flashback, de måste även ha diverse medicinska råd, samverkan med civilförsvar, finansdepartement, etc. Jag tror inte de helt kan agera på slumpen liksom. De måste ha tänkt. De kanske har tänkt fel, det får framtiden utvisa.

Som det verkar nu, med informationsbristen, tycks de dock allt mer framstå som lallande idioter. Brist på information är i sig en panik- och misstroendeskapande händelse.

I dagsläget ligger _inte_ många inne för Corona. Det märks knappt än på övrig verksamhet.

Enligt FHM finns väl inget som tyder på att det skulle bli värre, men de flesta övriga bedömare menar nog att vi kommer att hamna i Italiens läge. Italiens läge kan dock fortfarande förvärras rejält, jag tror inte det kommer att gå lika illa här som där men jag har inga argument för min tro.
Senast redigerad av sk33 2020-03-14 kl. 14:44.
Citera
2020-03-14, 14:41
Medlem
mjohan84s avatar
Ingen som har tänkt på en andra våg av detta i kina ? Den store ledaren har utropat sig till segrare... de fick stopp på det men har knappast hela befolkningen helt smittfria

Vad händer när folk börjar träffas igen? Fabriker öppnar osv.. vad är det som säger att det inte rullar igång igen då?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Jag behöver nog inte förklara mer. Är tydligt att du inte vet vad du pratar om redan i första meningen du skriver.
Exakt, ingen mening att diskutera.
Du vet ju bättre än forskare inom ämnet så Sverige bör lyssna på dig.

Lustigt nog är det förvånansvärt många outbildade som, likt dig, förvärvat dessa djupa kunskaper någon okänd stans ifrån, så frågan är vilken av alla er outbildade "experter" vi ska lita på.

Jag tror jag tar mina chanser med de utbildade experterna som tillbringat större delen av sina liv att studera just dessa situationer och scenarion.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Mår illa på riktigt vilken fruktansvärd död, Döden skrämmer mig inte så mycket som hur man dör, har sett några filmer hur människor kämpar det sista med att få syre.
Även om inte man kan få hjälp med intensivvård hoppas jag verkligen att de är frikostiga med morfin eller på något sätt kan göra människor medvetslösa.

Kina kritiserar EU och specifikt Sverige för hur vi hanterar utbrottet

Samtidigt kommer skarp kritik från Kina mot Sveriges hantering av utbrottet.

I en ledartext i tidningen Global Times, som ägs av kommunistpartiet, uppmanas det internationella samfundet och EU att fördöma Sverige – som man menar ”kapitulerat” i kampen mot viruset, rapporterar Ekot.

O här låter vi Tegnell fortsätta maniskt med sin dröm. Att få testa "herd immunity" teorin med Corona på Svenskar. Mini Mengele ....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Den risken finns inte om inte skolorna stängs eller hur menar du?

Jo, du citerade ju det inlägget här: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Så här ska skolorna göra:

Ett mycket bra tips jag har att komma med till samtiga skolor i Sverige är:

Att samtliga skolor, som nu ändå måste vara igång, faktiskt håller HELA undervisningen utomhus, hela dagen. Barnen samlas upp av lärarna i grupper utanför skolan på exempelvis gården och går till sina utplanerade ställen, minsta barnen nära, på skolgården, mellanstadie barnen lite längre ifrån och de stora barnen, högstadie barnen kan gå långt ifrån om så behövs.

Japp, ut med barnen. Varje barn får ta med egen frukt och enkel lunchlåda hemifrån. Vatten i vattenflaskor tas även det med. Sedan är alla utomhus, ta med filtar och ha utomhuslektioner hela dagen. Ute på skolgården kan en del vara, baksida, marker runtomkring osv. Det fina tidiga vårvädret är ändå här, ut och njut. Planera som ni gör när det är friluftsdag, de brukar gå otroligt smidigt.

Det finns många förskolor redan som är ute hela dagarna året om, fråga dem. Det funkar fin fint, och de är knappt sjuka alls. Ut och krama träd alla barn, det stärker immunförsvaret. Ut i skogen om det finns nära!

Rektorer börja planera! Kostar ingenting dessutom.

Skolmaten stoppas, man sparar in de pengarna och matpersonalen får hemkarantän.

Så LÄTT kan det för fan vara!

Föräldrarna kan arbeta och barnen smittar knappt utomhus. Smittor sprids inomhus.

Så kom igen alla skolor!
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Den risken finns inte om inte skolorna stängs eller hur menar du?

Jo, du citerade ju det inlägget här: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Ok, ber om ursäkt. Läste slarvigt.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför skulle man dö av en vanlig sjukdom om man är arbetslös men inte om man har ett jobb?

I USA ja.. där sjukvård INTE ÄR GRATIS.

I hela världen. Massarbetslöshet leder till mindre pengar i välfärden, vilket leder till dödsfall i sjukdomar.
Citera
Medlem
Amazon/Whole foods are ju visats sig vara riktiga vider nu när det gäller.

https://www.rawstory.com/2020/03/grotesque-level-of-greed-jeff-bezos-whole-foods-wants-workers-to-pay-colleagues-sick-leave-during-co ronavirus/
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VINTAGEFRAMES
Folk har fått symtom efter Melodifestivalen 😑

Intressant. Nån länk?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Spanien i lock down from måndag. Varför? Jo, för att antal smittade ökar extremt och de är femte mest drabbade i världen. Med väldigt goda chanser att köra om både Korea och Iran inom några dagar.
Jag menar, hur många andra bevis behövs det för att fatta att ingen blir skonad? Om det inte sker ett mirakel kommer Sverige, precis som resten av alla länder, gå samma öde till mötes.
Så, vad har man för alternativ? I dagsläget bara 2: Lock down eller herd immunity.
Finns det källor som påvisar att herd immunity verkligen är något som kan fungera? Det verkar inte alls så.
Finns det källor som påvisar att lock down ger effekter (OBS: effekter efter flera dagar (säger det då finns korkade människor som utgår att man ska få förbättringar från dag 1))?
Svaret är ja. Tex en liten by i Lombardiet, Codogno, som hade värsta antal smittade per capita har sedan några dagar 0 smittade per dag.
1 + 1 verkar inte alla klara av, bl a svenska staten.

Spanien har redan fler dödsfall än sydkorea.

Dom ligger nr 4 i världen över antal dödsfall redan.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är bland annat ett luftburet virus?

Jag har inte sagt att handtvätt inte spelar någon roll, jag har sagt att det inte spelar någon roll i det sammanhanget. Och det gör det inte.

God hygien förebygger i vissa situationer.

Ja, du säger det, men leder inte i bevis, det betyder att ditt påstående är lika mycket värt som en fis i rymden, mest en åsikt utan vetenskapliga belägg, fria fantasier kallas det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in