2020-03-14, 13:38
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Hoppas att hela världen går ut och fördömer Sverige så att vi kan ta itu med coronan istället för att som vanligt sticka huvudet i sanden.

Jag skulle önska att Sverige sätts under någon form av förmyndarstyre. Att mer kompetent folk utifrån tar över styret en tid. Kineser kanske. Folk som kan och vågar ta beslut.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Men skillnaden mellan 1918 och 2020 teknik, kunskap, resurser och medicin är väldigt stort, right?

Ja, men det kan också vara en nackdel om den enskilda.individen inte tar sitt ansvar utan tror att det bara är.en vanlig influensa, svårt om sjukhusen blir fulla..
Citera
Medlem
V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, det förklarar nuvarande agerande.
Det innebär också att man medvetet offrar gamle och sjuka och inte försöker sätta in åtgärder för att minska dödstalen där.
Och hur skiljer vi oss som demokrati mot tex diktaturen Kina när vi genomför dessa planer samtidigt som vi inte meddelar detta pp PK utan där framför annan information.

Det är just det som är anmärkningsvärt.
Att man i så fall går tvärtemot Who och majoriteten av de drabbade länderna utan att kommunicera denna strategi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
I så fall egendomligt att båda grannländerna har klart högre andel smittade per capita jämfört med oss. Är ingen anhängare av vår regering vanligtvis men i detta fallet verkar de gå en skicklig balansgång på den slaka linan.

Klistrar in mitt svar till en annan som hade samma tanke du har.
Effekterna av dom åtgärder våra grannländer har tagit, visar sig inte på två dygn.

"Antalet kommer fortsätta stiga i ca 2 veckor till, som är inkubationstiden för dom som är smittade just nu.
Men eftersom man delvis begränsar spridningen vid den här tidpunkten. Kommer färre att gå in i inkubationstid nu och antal fall borde börja sjunka om 2-3 veckor.

Det kommer inte att ske i Sverige och det kommer att fortsätta uppåt, om inte samma åtgärder vidtas här."

Och väldigt viktigt att komma ihåg att vi har testat folk i MYCKET mindre omfattning än grannländerna. Våra siffror är MYCKET missvisande.

Jag har varit en anhängare av vår regering. Jag är så långt ifrån en typisk sverigevän man kan komma.
Men efter att ha sett hur det här sköttes, med inte bara felbedömning, utan även självgodhet, nonchalans för människors liv för att dom är äldre, avsaknad av flexibilitet (stänga allt eller inget tycks vara dom enda alternativen dom kommer på), politisering av en medicinsk frågeställning, och framförallt, hur man har medvetet vilselett sitt eget folk och sagt saker på tv som jag vet enligt förstahandsvittnesmål varit falska påståenden, så har jag tappat allt förtroende.
Jag kommer inte att rösta i nästa val.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Forskare innom vad?

Medicin
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Hoppas verkligen på 12 till 18 månader. Världen kommer att ha det mycket tufft tills dess. Solidaritet och sunt förnuft behövs mer än någonsin.

Världen kommer ha det tufft, och Sverige tuffast.
Jag vet inte om ett annat land som har infört så lite åtgärder för att begränsa spridningen som Sverige utifrån antalet smittade... För varje dag som går blir fler smittade, när Sverige sedan placeras i karantän och folk måste stanna hemma så kommer de bara att isolera sig med fler smittade.
Stänger man av tidigt så begränsar man långsiktigt. Men istället tänker de kortsiktigt.
Citera
2020-03-14, 13:39
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Sverige, Finland och Storbritanniens anlitade experter tycker likadant avseende skolorna. Tar inte dessutom många andra europeiska länder politiskt grundade beslut, snarare än att luta sig mot experter?

Ja du fick nog med alla där. Så typ 3 mot typ 50. Som jag sa, de flesta med få undantag.

Du tror inte politiker grundar sina beslut i vad experter säger? Eller att folket politiker rättar sig efter grundar sina åsikter i vad experter säger?
Precis som här i Sverige så har det ju varit månader där media i andra länder låtit experter komma till tals. Det råder ju inget uppror från experter runt om i Europa som kritiserar att man bromsar och låter vården få hantera färre patienter samtidigt än man annars skulle behövt.

Om du hade bestämt, hade du då försökt ha kontroll över hastigheten det sprids i och låtit vården lägga mer resurser på färre som behöver hjälp samtidigt,
eller hade du släppt allt fritt och hoppats på det bästa då du tror att fler skulle dö om så många som möjligt som inte arbetar med samhällsviktiga saker stannar hemma ett par veckor?

Sverige säger ju att man kommer göra dessa insatser längre fram i utvecklingen. Tycker du det är dåligt att göra det redan nu så vi vinner tid att förbereda vården och få en känsla över hur effektiva insatserna är?
Citera
Medlem
Centauris avatar
Sverige har antagligen tiotusentals smittade.

Två döda. Två IVA-fall.

Väntar spänt på undergången.

Ni som hävdat att 15-20% hamnar i respirator och 6-8% dör - när sker detta?

Eller så har folk överdrivet detta tama virus något ENORMT. Visst, det är dödligt hos äldre med underliggande sjukdom. Men inte för resten av befolkningen.

Isolera gamla med underliggande sjukdom. Stäng inte av ekonomin - mycket värre än vad detta virus någonsin kommer att vara.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det verkar som UK, Holland och Sverige valt en helt annan väg en resten av världen.

Vilket är att låta som många som möjligt bli smittade och dö.
För att bygga upp en resistent och immun befolkning.

Risken menar dem är att om man isolerar folk i karantän så blir befolkningen alltså inte immuna mot viruset.
Utan man fördröjer bara det oundvikliga.
https://www.quora.com/What-happens-if-the-coronavirus-spread-all-over-the-world-and-how-do-you-stop-it
Vad tror ni om UK, Holland s och Sverige väg att tackla viruset?

Hjärtlöst och helt absurt om det ens stämmer. För mig verkar det snarare som att dem helt tappat grepp om situationen.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoniumPinnar
Ja jag blir så jävla arg på hur handlingsförlamade alla är just nu. Varför förneka verkligheten? Min bror uppvisar alla coronasymptom nu, och jag kommer snart också bli sjuk om jag redan inte är det.
Det spelar ingen roll vad ni har, ni ska bara hålla er hemma och sluta sprida smittan, har du helt missat detta??

Det är handlingen som ger den största effekten, ni slipper även karens och läkarintyg.

Vi har noll och ingen nytta av att veta ifall det ni har är förkylning, vanlig influensa eller COVID19. Blir ni kritiskt sjuka ringer ni i vanlig ordning efter ambulans, men detta är väldigt väldigt osannolikt.
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Hela Katalonien ink Barcelona stängs från midnatt, 0 i svenska media?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jag kan lova dig. Blir det här riktigt illa kommer USA börja testa med vaccin i tidigt stadie. Hela deras land är kapitalism. Viruset är ett allvarligt hot mot kapitalismen. De har världens skarpaste hjärnor när det kommer till medicin. Ett vaccin är stora pengar - något kapitalismen älskar.

Det är möjligt sant, och du vet riskerna med det med. Det kan bli katastrofalt och skapa ännu större panik. Kom ihåg, det finns forfarande inget vaccin mot influensan som funnits över 100 år...
Just saying.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in