2020-03-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Vad sägs att göra som kina?. Mura in dörrarna, och låt folk svälta hemma. Effektivt, och kan säkert få viruset att försvinna. Är det så dåligt, om alternativet att viruset annars riskerar bli ett permanent fenomen? Riskerar inte detta demokraternas fall, då de inte kan hantera virusutbrott på ett effektivt sätt?
Gör dem det då?
Citera
2020-03-14, 13:05
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Min ursprungliga fråga var hur vet man att immuniteten bara är 6 månader?

Jag kommer inte ihåg om det var du som påstod det eller om det var någon annan på tråden.

Finns det någon som varit frisk i 6 månader.... Vilken är den första tillfrisknade, datum?
Sen har fortfarande ingen kommit ut med att man kan bli immun.......
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade
Nej, gör din egen research latmask. Finns otaliga videor från Italien på människor som köar utanför stängda matbutiker. Är du möjligtvis upprörd för att toapappret var slut när du skulle handla igår?

Nej det är inte jag som ska göra research när du kommer med löjliga jävla påståenden. Det är en grundläggande princip att man bidrar med tillförlitliga källor när man kommer med påstående. Jävla pajas.
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Sveriges val att sluta smittspåra saboterar alla chanser att föra statistik och dra lärdom av virusets spridning. Sverige bryter mot smittskyddslagen.

Sverige har helt enkelt inte resurser att testa alla längre. Testutrustningen börjar ta slut. Det är det som är problemet, inte att viljan att smittspåra saknas.

Vi kunde så klart haft resurserna att bemöta detta om vi satsat pengar på att förbereda oss för kriser som denna.

I stället satsade Sverige på massinvandring.

Nu kommer räkningen.
Citera
Medlem
Men skillnaden mellan 1918 och 2020 teknik, kunskap, resurser och medicin är väldigt stort, right?
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ja, det finns tyvärr en risk för det om vi kollar bak i våran historia som tyvärr oftast brukar upprepa sig..

Spanska sjukan hade tre olika influensavågor. Den första vågen började i mars eller april 1918 och spreds över världen i samma takt som en vanlig säsongsinfluensa. Åtminstone USA, Frankrike, England och Tyskland drabbades tidigt, i maj följda av bland andra Spanien, Italien, Skottland, Grekland, Egypten och Balkan. I juni finns rapporter från England, Tyskland, Schweiz, Österrike och Norge. Influensavågen liknade en vanlig säsongsinfluensa då symptomen var milda, dödligheten låg och de som dog oftast riktigt gamla eller riktigt unga.

I augusti kom den våldsamma och förödande andra vågen, vilket är en ovanlig tidpunkt för en influensaepidemi. Dödligheten var hög (5–25 gånger högre än normalt) och drabbade i ovanligt hög grad personer i åldersgruppen 20–40 år. Drygt hälften av dödsfallen inträffade i denna åldersgrupp. Denna andra våg spreds i ovanligt hög hastighet över världen. Kulmen nåddes på de flesta håll i oktober 1918.

Pandemin mattades av kring årsskiftet, men tog sedan ny fart i en tredje våg i början av 1919. Återigen drabbades åldersgruppen 20–40 år mest, även om dödstalen inte kom i närheten av den andra vågens. Efter dessa tre huvudvågor förekom spridda utbrott här och var, bland annat i Sverige våren 1920.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Man vill inte stänga solorna pga av den enkla anledningen att man vill att alla föräldrar ska fortsätta sköta sina jobb.

Stänga alla skolor=stänga ner hela sverige
De hade även en flumanledning till att inte stänga skolorna, att vissa av eleverna inte skulle veta vad de skulle göra. Att skolan är deras trygga punkt i livet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Hamstring kan ses som att man inte litar på vad myndigheterna säger.
Och att det fanns mat i Kina och i Italien behöver inte betyda att det garanterat kommer finnas mat i Sverige.
Men så länge viruset inte muterar så tror jag att det inte kommer upstå brist på mat.

Jo i för sig med vår inkompetenta regering så har ni nog rätt.

Jag råkade förbise att vi inte har, varken Kinas eller Italiens regeringar som handlingskraftiga och trygga ledare. My bad.
Citera
2020-03-14, 13:06
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag är forskare, det är mitt jobb att förutspå det värsta och bästa utfallen INNAN det händer, läs min historik så ser du att jag vetat det mesta sedan december 2019.

Forskare innom vad?
Citera
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det finns ingen tillgänglig statistik för vårt nya Coronavirus, det bästa vi har är Sydkoreas, då de utfört flest tester, men även här finns stora mörkertal vilket ger att deras 0,7% är i överkant. Skulle tippa att dödligheten ligger runt 0,2-0,3% i snitt, högt räknat.

Ja jag vet inte varför det verkar finnas en rädsla att förstå vad siffrorna faktiskt betyder och varför man så gärna vill förvanska dem. Kanske känns livet tryggare och svenskare, vi som är vana att leva i landet som är världens skyddade verkstad.
Det talas om stora mörkertal, men Kina påstår att mörkertalen är låga genom att bedriva intensiva dörrknackningskampanjer och hålla koll på varenda person boende i Wuhan. Mörkertalen var cirka 0.5% men ta inte mitt ord på det utan sök informationen.
Nu har jag svårt att ta Kinas ord för sanning oavsett vad det gäller men se gärna filmen "The lockdown - one month in Wuhan" och se hur de delar upp staden och knackar på hos alla. Det är kinesisk propaganda och ska tas för vad det är, men ändå intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=XU9FVqwO4TM

Sydkorea är i mitt tycke de som hanterat situationen bäst, snabba och effektiva test, skolor osv stängda. De kommer att ta sig igenom det här på ett mycket bra sätt. Detta trots deras minst sagt strategiskt dåliga placering bredvid Kina.

Nu till siffrorna, du vet att det du tippar, tror eller känner är dessvärre inte något att lita på, fakta bryr sig sällan om någons känslor...
Jag tycker att du ska fråga dig varför Kina har en dödlighet på ca: 5% nu när det har börjat att avta där. Kan du hävda att det är mörkertal i Hubei/Wuhan?
Citera
Medlem
Pratar dagligen med "kollegor" i norra Italien. De säger att i det stora hela känns läget ganska lugnt. De sitter hemma, går bara ut för att handla. Ingen panik råder. Det finns mat i butikerna. Ingen zombie-apokalyps ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Gör dem det då?

Det har diskuterats på andra håll också att viruset är ett hot mot demokratin. Jag säger inte att kina har varit effektiv i hanteringen, men det kan av dom flesta sägas att den varit mer effektiv än det som hittils skett i många andra europeiska länder.
Citera
2020-03-14, 13:07
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Nej det är inte jag som ska göra research när du kommer med löjliga jävla påståenden. Det är en grundläggande princip att man bidrar med tillförlitliga källor när man kommer med påstående. Jävla pajas.
Toapappret måste verkligen vart totalt slut! Hur många butiker behövde du gå till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in