2020-03-14, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
De har inte legat två veckor efter övriga världen.

Någon kommer göra en sammanställning av alla Tegnells uttalanden så småningom och jämföra med verkligheten. Jag har inte energi att gå igenom det för din skull just nu. Men relativt uppenbart att hans uppfattning av läget är i skarp kontrast med ledande experter världen över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeleporteraTaliban
Kan någon förklara varför det är sådan hysteri kring detta ? Vad jag förstått så verkar det inte så mycket värre än en svår förkylning och dödligheten verkar inte så värst hög. Paniken kring detta är ju värre än det var med svininfluensan 2009.
Har du läst några nyheter senaste veckorna?
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ett annat scenario som är fullt realistiskt:

Matbutiker är tvungna att stänga eftersom all personal blivit smittad. Kassa-personal har ju i dagsläget garanterat exponerats för smittan, det är bara en tidsfråga innan de insjuknar.

Butiken stängs men varorna ligger fortfarande på hyllorna därinne och syns genom skyltfönstret.

Är det någon som är naiv nog att tro att våra nära 2 miljoner afrikaner och araber INTE kommer att mass-attackera och krossa fönstren och plundra dessa butiker?

Och sedan kommer de att upptäcka att ingen polis kommer för den sitter i karantän. Då börjar de kasta blickar på villorna som ligger på andra sidan gatan där svenne-banan med familj räddhågset ligger och trycker och oroligt tittar ut genom fönstret...

Det kommer inte bli vackert.

Nu skall vi inte gå till överdrift. Det är rejält allvarligt i Italien och Spanien och snart här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
det finns inga vaccin mot något form av coronavirus än så man börjar väl från grunden så är stor skillnad jämfört med ett influensavirus där man har en helt annan erfarenhet.

svårigheten är inte att skapa ett vaccin utan se till att det funkar på effektivt sätt

https://www.youtube.com/watch?v=X8J0f18LLhE

(4 minuter med Micheal Osterholm där han pratar om svårigheterna och varför ett vaccin kommer att dröja)

Men i en sådan här krissituation behöver ju inte vaccinet fungera perfekt. Det räcker att det ger viss immunitet för att bromsa takten på smittan mycket. Då hinner vården rädda fler. Men det verkar som att vaccinet dröjer, ja.
Citera
2020-03-14, 01:04
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Men i det här fallet så hänvisade du specifikt till Twitter och då vill jag hemskt gärna veta vilket Twitter-konto som lade upp videon och sedan ersatte den med en hänvisning till Folkhälsomyndigheten. Kan du berätta det?

Kan du inte göra NÅGONTING själv förutom att sitta och gapa om länkar hela tiden?
Du kan väl bara googla coronavirus outbreak news twitter själv?

https://twitter.com/hashtag/coronavirusoutbreak

Här finns förvisso en hel del videos kvar ännu. Men den översta är som du ser borttagen. Så ser det ut iallafall när du letar efter en video som är borta.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Har du något exempel på att media har censurerats i Sverige? Tror inte det skulle ske för det är väl olagligt?
"barn får inte covid-19"
"barn smittar inte om de har COVID-19"

L Ö G N

I ITALIEN KALLAS BARNEN FÖR SUPERSPRIDARE
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Här har du faktiskt en poäng trots att du är en synnerligen motbjudande användare.

Jag förmodar att jag då finner dig precis lika motbjudande, även om jag inte registrerat dig eller din politiska åskådning alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Okej, även om de inte är akut sjuka (i corona)?
Ja, vi kan inte isolera patienter. Våra lokaler tiĺåter inte det. Det krävs luftslussar mm. Det har vi inte på psykavdelningar.

De som inte kräver tvångsvård kanske kan isoleras i hemmet. Det vet jag inte.
Citera
2020-03-14, 01:05
Medlem
sannes avatar
Citat:
Kan någon förklara varför det är sådan hysteri kring detta ? Vad jag förstått så verkar det inte så mycket värre än en svår förkylning och dödligheten verkar inte så värst hög. Paniken kring detta är ju värre än det var med svininfluensan 2009.

Läs runt lite i trådarna. SARS är ju viruset och Covid19 är ett muterat virus ur SARS med hög smittorisk. Covid19 har också potiential att få vissa människor väldigt sjuka med död som följs. I Italien är det krisläge och de har stängt landet.

Citat:
https://illvet.se/medicin/sjukdomar/sa-blir-coronaviruset-en-sann-mordare

Läs den här artikeln och sen tänk att vi inte har något vaccin emot Covid19 som vi hade för svininfluensa som gör att hälften av befolkningen inte smittar.

Just SARS virus är så annorlunda emot andra virus, iom att det muterat lätt, det är ett nyt virus som forskarna ännu inte stött på.

Läs på lite, finns länkar i första inlägget och försök att ta det här allvarligt både för dig själv och dina nära och kära.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Jänflr antalet döda på 6 veckor i italien med 6 veckor av SARS ekker svininfluensan så får du en fingervisning om varför folk tar detta på stort allvar..
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Var i affären idag. Kassörens näsa rann. Måste vara sämsta tänkbara yrke att stå ansikte mot ansikte med 1000(?) människor en dag. Dessutom snett under. Räcker om en enda andas ut virus.....

Yrken där det är stor risk att bli smittad: sitta i kassan i mataffär, jobba inom vården, köra taxi/buss, brevbärare(mycket handtag till portar/hissknappar)
Citera
2020-03-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
"barn får inte covid-19"
"barn smittar inte om de har COVID-19"

L Ö G N

I ITALIEN KALLAS BARNEN FÖR SUPERSPRIDARE

Jojo men har det censurerats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera