2020-03-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Jag har dock läst att det finns andningsskydd för ett antal människor på lager. Minns inte om det handlade om hundratals tusen eller om det var för alla människor. Detta gällde dock kanske andningsskydd mot gas vid militära angrepp...
Från totalförsvarets dagar fanns 7 miljoner riktiga skyddsmasker, alltså gummihistorier med utbytbara filter, men dessa är destruerade sedan några år tillbaka.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du kanske borde fundera på att inte sprida smittan.

Tiotusentals svenskar har den redan.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Enligt tillgänglig data är dödligheten bland i övrigt friska, eller med ej kända åkommor, under 1 % totalt sett. Störst risk löper bl.a. diabetiker och de med hjärt- och kärlsjukdomar (9,2 % och 13,2 %)

Dödligheten i relation till ålder ser ut som följande:

0-29 - 0%
30-39 - 0,1%
40-49 - 0,1%
50-59 - 0,6%
60-69 - 2,7%
70-79 - 9,6%
80-89 - 16,6%
90> 19%

Den stora skillnaden mellan covid-19 och säsongsinfluensan tycks vara att ålderskategorin 60-69 år nu drabbas något hårdare samt att covid-19 är betydligt smittsammare. Man får avvakta och se hur viruset tar sig helt enkelt. Att bunkra upp i en underjordscylinder känns dock överdrivet.

Du måste missat en del siffror då det ex finns mycket små barn som dött. Gäller det du skriver enbart europa eller ? Sök lite på Infant + Corona så dyker det upp en del fall att lägga till. Förmodligen mycket späda barn som fått smittan och redan varit små med begränsad lungkapacitet.. Vet att det förekomm fall i Kina och något i Filippinerna där mycket små barn anses ha dött av corona infektion.

Barn till gravida tycks iaf inte påverkas vilket kan vara skönt för blivande föräldrar att höra..Men skulle jag få en liten nu i dagarna skulle jag nog se till att denne kom hem och inte stannade en enda dag extra op sjukhus om barnet var friskt vid födseln..
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det handlar om fattiga som äter detta för att inte svälta.

Nu hittar jag den tyvärr inte men jag såg en dokumentär på Youtube nyligen om detta. Det är rika kineser som äter allt möjligt konstigt.
De allra flesta kineser som äter kött äter vanligt sådant från vanliga matdjur som ko, gris o.likn.
Enligt denna film har vi alltså rika kineser att tacka för Corona. Blä.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Sanslöst, Vem köper dasspapper på Tradera när det finns tidningspapper?
Varför använda tidningspapper när det finns duschslang.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kan hända att den dessutom var en storrökare?

Så du menar att nyfödda inte kan ha underliggande sjukdomar?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Tänk vilket leende Greta har nu varje kväll när hon ligger i sängen för att somna.
How DARE You!!
https://www.youtube.com/watch?v=xVlRompc1yE
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Nu var ju spanska sjukan en helt annan grej. Men visst välj det värsta du kan komma på och späd på allas rädsla i onödan.

Detta är nästan så likt spanska sjukan det kan bli. Enda skillnaden är att spanska sjukan var en fågelinfluensa pandemi.. Den första någonsin, exakt som detta är första corona pandemin någonsin. Sanningen skrämmer, förlåt.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Om vi räknar väldigt högt och säg att 100% av sveriges befolkning får viruset alltså ca 10 miljoner och säg att 5% av dessa dör, då har vi alltså 500 000 döda.

Så allt mellan 100 000 - 500 000 döda kan vi räkna med i värsta fall.

Nja, liknande siffror som Italien är fullt möjligt! 20000 smittade och 1000-1500 döda... ( i första skedet)

Mycket beror på hur Sverige agerar plus en hel del andra parametrar som vi inte har koll på i dagsläget.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
100% kan inte få viruset det är i princip omöjligt.

Om vi säger 50% av befolkningen blir smittad och 5% dör då är det "bara" 250 000 som stryker med.

Och om hälften av sveriges befolkning skulle bli smittade och säg att 2,5% dör, ja då är det bara 125 000 som ska döden dö.

Så en mer realistisk siffra är alltså: 125 000- 250 000 döda.
Citera
2020-03-13, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mollyn
Hur kommer det sig att Sveriges "experter" inte väger in att vaccin är på gång? Har läst att det testas just nu.

Att vaccin snart börjar testas betyder inte att det snart är på gång. Man kommer behöva testa under lång tid innan det blir redo att ges ut något till allmänheten. Ingen vet hur länge men jag skulle tippa på absolut tidigast om 1-2 år.
Citera
2020-03-13, 23:02
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Ma
Tidningspapper som back in the Days?

Jobbig läge när man inte har varit med i matchen..😟

Jo, visst. Men då ska man börja handla tidningar, och det känns ju lite kontraproduktivt. Får väl bli vatten i värsta fall. Eller leta toapapper i mer skumma arabaffärer. Dock hade jag tänkt att inte ha så mycket sociala kontakter kommande vecka, eftersom jag kan undvika det. Klarar mig nog ett par dagar till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in