2020-01-30, 01:48
Medlem
De första som smittas i ett land får nog bästa tänkbara vård. Deras tillstånd övervakas noggrant och det finns ingen brist på resurser. Kanske är det därför ingen som vårdas utanför Kina dött ännu.

Men några veckor senare kommer sjukvården överbelastas. I Sverige kommer det bli särskilt illa då vi har så få vårdplatser.
Citera
2020-01-30, 01:49
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Mycket goda nyheter om sant!

Nåja.. att man inte blir smittad av att passera en smittad på gatan tror jag att de flesta redan förstod. Dock så vet vi också att viruset är tämligen smittsamt. Annars så skulle en kinesisk kvinna som höll i en utbildning på ett tyskt företag knappast ha lyckats smitta fyra tyskar.

Speciellt då hon inte ens hade insjuknat när hon höll i utbildningen. Hon insjuknade på planet hem. Det är mindre goda nyheter..
Senast redigerad av fernebo 2020-01-30 kl. 01:52.
Citera
2020-01-30, 01:49
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Förmodligen så är 2 veckor exakt vad hela planet med besättning behöver för att kolla om någon är smittad, karaktän. Det där om att virus inte trivs för att det är kallt stämmer inte, virus trivs därför att deras bärare håller sig i varma och oftast tillsammans. Här kallar vi det bastu.

Personligen tror jag att tre faktorer framförallt påverkar smittspridningen.

1. Kyla = Torr luft = Droppar från ex. en nysning kan färdas mycket längre.
2. Positivt joniserad luft
3. Densitet mellan smittbärare

Detta stämmer väl överens med inomhusluft, städer, flygplan och föroreningar samt vintertid och platser där det finns mycket människor.
Jag försökte grotta lite i detta för kanske sju år sedan, jämförde en massa väderkartor med influensautbrott. Tyckte mig hitta ett träffsäkert mönster. Jag antar att det forskats kring detta så det borde finnas färdiga svar på precis hur det påverkar.
Citera
2020-01-30, 01:50
Medlem
Det räcker med att vara 14 timmar sent ute med den trånga befolkningen så är det ett domino-inferno. Jag vet inte hur mycket back kinesiska regeringen var men de var inte så snabba som de borde varit, helt enkelt för att tanken inte slog dem att "SARS är tillbaka" som första hypotes. Influensatider påverkar också säkerligen missbedömningen.
Citera
2020-01-30, 01:50
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Corona är ett virus, inte en bakterie, och sjukdomen den orsakar är inte en flunsa... Flunsor orsakas av virus, men ANDRA virus.

Vet inte, men eftersom viruset är identifierat och isolerat i laboratorium, så borde väl någon forskare ha gjort det testet nu? Och gärna även i olika temperaturer, olika grader av luftfuktighet o.s.v. för att simulera klimatet i olika länder. Samt på olika typer av ytor. Det där vill man ju verkligen veta...

Ja, vad fan håller de på med, det finns inga direktiv alls och det är likadant med folk som bär ansiktsmaskar som inte fungerar, var är direktiven om hur det fungerar med smitta? WHO i all ära men de verkar vara en grupp av pajaser.
Citera
2020-01-30, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Jepp, behövde uppsöka akuten i somras pgav njursten. Helt fullproppat med folk varje gång. Tror de som är här kommer vänta längst me att besöka sjukhusen. Paniken drabbar idioterna först. Låt de trängas medan vi överlever.

Besökte en akutmottagning idag (influensatider). ALLA toaletter på akutmottagningen var UR FUNKTION. Man fick skjutsa patienter till andra avdelningar ifall de behövde kissa (alltså smitta ner stackars patienter DÄR på de avdelningar..). Och nu har vi inte ens en "kris" utan detta är vardagen vid pratar om. Jag frågade en sjuksköterska om det var mer att göra än vanligt. Nejdå. Precis som vanligt.
Citera
2020-01-30, 01:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Okej, rättar mig efter ditt inlägg.
Mycket riktigt var det stridsgas man skulle byta ut det vid (detta är information jag fick under militärtjänstgöring men det var 2007 så mitt minne svek mig)
Oavsett, är man vid filtret och fingrar så har man viruset på fingrarna, så det är en del procedur för att ta av och på sig masken, samt lagring, eftersom viruset finns på masken.
Just detta virus verkar kunna stanna på ytor i flera timmar uten att dö ut.

Just därför fick du också ett par handskar att använda tillsammans med masken, jag minns.

Man sanerar sig innan man tar av masken.

Det är sånt här som gör att Folkhälsomyndigheten anser att ett andningsskydd inte är funktionellt och effektivt skydd för det stora flertalet i vardagen.

Du tar av andningsskyddet, och vips åker fingrarna upp till snoken för att klia, eller så rasar det ner lite virus från håret och dras in genom kranen.

Folkhälsomyndigheten vet hur vi människor fungerar, andningsmask ger en falsk trygghet, det är bara så.
Citera
2020-01-30, 01:55
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Det är ingen snabb spridning utanför Kina. Viruset tilläts överföras för mycket i början i Wuhan och därmed är kineserna drabbade på ett sätt som saknar motstycke.

Är det inte lite tidigt att bedöma hastigheten av spridning utanför Kina än?
Citera
2020-01-30, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Är det inte lite tidigt att bedöma hastigheten av spridning utanför Kina än?

Det har 7 dagar och då räknar jag inte in tiden innan Wuhan stängdes ner.
Citera
2020-01-30, 01:58
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Personligen tror jag att tre faktorer framförallt påverkar smittspridningen.

1. Kyla = Torr luft = Droppar från ex. en nysning kan färdas mycket längre.
2. Positivt joniserad luft
3. Densitet mellan smittbärare

Detta stämmer väl överens med inomhusluft, städer, flygplan och föroreningar samt vintertid och platser där det finns mycket människor.
Jag försökte grotta lite i detta för kanske sju år sedan, jämförde en massa väderkartor med influensautbrott. Tyckte mig hitta ett träffsäkert mönster. Jag antar att det forskats kring detta så det borde finnas färdiga svar på precis hur det påverkar.

Nämen, inte för att vara ofin men alla dina tre alternativ duger inte, du glömmer det viktigast som en bakterie har, överlevnad. Hur överlever ett handslag i -20 och hur länge är ett dörrhandtag smittat vid 23C? Lär man sig inget på skolan?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Hur förklaras den snabba spridningen då?

Citat:
We’re talking about really close contact over a period of time.

Kineserna lever trångt, vistas i trånga miljöer, en matmarknad är ett bra exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Vet inte hur den kinesiska turismen ser ut i Rysslands större städer eller om företag har filialer osv.

Finns kineser som jobbar i Ryssland.
Ryssland är nog ff ett rätt slutet land, inte säkert de kmr erkänna att de har smittade, sjuka eller döda pga viruset. Det går helt enkelt inte att lita på dem!
Senast redigerad av DEF1 2020-01-30 kl. 02:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in