2020-03-12, 13:38
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
De brukar rapportera in sina siffror runt 16-tiden.
siffror är orelevant eftersom vi inte coronatester folk längre .
Vi får en siffra som inte kan vara rätt ändå
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klarpet
Helt sjukt att dom inte testar alla längre. Förstår att testerna tagit slut men jag befinner mig själv i en situation där en kompis befunnit sig i högriskområde och blivit sjuk, varav alla hennes vänner inklusive mig också blivit sjuka men vi vet inte vad det är. Kommer inte fram till något nummer och ingen hjälp får man, och man vill inte testa min kompis. Att stanna hemma skapar stora konsekvenser för oss, hela samhället kommer gå under

Varför är det så sjukt att de slutat testa folk? Är du utanför riskgruppen klarar du av smittan hemma utan att smitta på väg till och på sjukhuset. Blir du testad och det konstateras att du har smittan kommer du att bli hemskickad ändå.

Hur hade du reagerat om du fått influensan utan vetskap om Coronaviruset?
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-the-heck
Halleluja! Viruset har upphört att sprida sig i Stockholm och Västra Götaland. Eller vad säger den arrogante Anders Tegnell?

https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/

Ja de testar ju inte längre som de gjorde förut så nu kommer mörkertalet att gå upp men statistiken att gå ned nu inledningsvis.

Sen kommer den stora anstormningen när folk börjar bli sjuka.
Först de äldre, sedan även de yngre.

Då är sjukhusen redan fulla.

Precis som i Italien, vi är där om ett par veckor.

Jag tror Tegnell är Psykopat, alternativt helt bakom flötet.
Han kommer hela tiden ändra vad han säger ut efter läget.

Det har han gjort flera gånger redan nu och han kommer fortsätta ända tills han får sparken eller ställs upp mot en vägg och skjuts av en folktribunal.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SeymoreHunter
Det kommer, var så säker. Så det kan vara klokt att börja förbereda det motståndet redan nu.

Jag skriver upp mig på hans lista
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornflakesfasoner
80% av alla sjukdomsfall kan stanna hemma, det är de 20% som behöver extra vård och ifall man använder WHOs modell så kommer 80% i sverige bli sjuka, dvs 8 miljoner fall. Av dessa behöver 20% extra vård, dvs 1.6 miljoner. Av dessa 20% kommer 5% att behöva intensivvård på sjukhuset, ca 8 000.

Ifall alla är sjuka om en vecka så kommer det inte funka, men om man kan sakta ned spridningen och dra ut på det så har de sjukaste störst chans att överleva.

5% av 1.6 miljoner är 80 000, inte 8 000.

Om detta sker kommer det få katastrofala effekter. Finns ingen chans att vi ens kan ge sjukvård till en bråkdel av dessa.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Nu är ju jag en supporter av hans insats för att sprida kunskap men kommenterar ändå. Jag har under den senaste månaden harvat runt rejält på Youtube och två som är vettiga är John Campbell och Peak Prosperity. Enligt mig. Har inte sett någon kritisera dessa för desinformation eller undermålig kompetens någonstans. Det kommer heller aldrig någon kritik not Campbell annat än "han är ju bara sjuksköterska" här på FB. När man ber dessa "kritiker" att utveckla så kommer det inget svar. Jag vet inte vad man är ute efter när man snackar skit om en person med kunskap och pedagogisk förmåga som enbart är ute efter att sprida kunskap. Det kan man spekulera i men det är rätt ointressant.

Min poäng är att man inte ska svälja allt han säger okritiskt vilket du och andra gör eftersom han bekräftar era teser. Han är vare sig läkare, virolog eller epidemiolog, han är en pensionerad sjuksköterska som har disputerat.
Citera
Medlem
orrecrists avatar
Någon som vet ifall man blir emun mot
Viruset när man väl haft det engång?
Citera
Medlem
ningudos avatar
Nu när region Stockholm(Jag tror jag även läste att region Väster Götaland börjat göra så) endast testar på folk inom sjukhusen, kan vi uppskatta med högsta sannolikhet att testerna får mer napp procentuellt. Förut hade man napp på var tionde man testade. Nu blir det bli minst 2-3 per tio testade. Testkiten används alltså mer effektivt men framförallt så innebär det att siffrorna som vi får idag från region Stockholm innehåller en mycket större andel som behöver sjukhusvård än tidigare dagar, vi bör alltså ta potentiellt 30 nya fall i sthlm på större allvar idag än 60 nya fall som vi hade förrigår.

En sak som Dr John Campbell var inne på i dagens video gällande dödligheten är att den delvis beror på tillgänglig sjukhusvård. När sjukhusen överbelastas kommer inte alla kunna få vård, alla som behöver respirator kommer inte kunna få en. Människor som inte hade behövt dö kommer dö pga brist på resurser. Detta hände i Italien. Då ökar andelen döda per bekräftade fall. I Italien är den just nu 6,6 procent 827/12462= 0.06636173968
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Idén är helt rätt, men med tanke på storleksordningen kommer det ändå inte att fungera.
80.000 personer som behöver intensivvård fixar inte Sverige oavsett om det skulle ske under x-antal månader.

Prins Daniel kommer att vara garanterad en plats och några andra till. Men de flest blir utan.

Prins Daniel tillhör ju en riskgrupp dessutom med sin njure så han får säkert testas extra.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Pressen ökar nu på Sverige att stänga skolor och förskolor. Inte för att det egentligen gör någon nytta utan mer för att grannarna gör det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Så länge man inte står nära en människa som nyser och hostar är den främsta faran droppsmitta, dvs att folk har hostat och viruset hamnat på handtag etc eller själv haft viruspartiklar på händerna och tagit i något.

Så, din mask är sekundär. Det viktigaste är att du är noggrann med din handhygien. Tvätta händerna med två i minst 20 sekunder och avsluta med handsprit om du har. Håll händerna borta från ansiktet - viruset tar sig in via slemhinnor

Håll avstånd till människor generellt och håll ett rejält avstånd om de snorar och hostar, då klarar du dig.

Det vet jag och jag är väldigt noggran med hygienen men undrar om hur länge jag kan använda samma mask ?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Hahaha brukar du ligga med asiater? Ligger du med afrikaner nu eftersom de inte har Corona?
Ligga måste man tydligen göra konstant, byter bara folkgrupp vid olika smittor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in