2020-01-30, 15:14
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vaddå screening bet på SARS?
SARS saknade mekanismen att smitta mellan människor i annat än extremfall.
Det var det som gjorde att SARS inte fick en stor spridning.

Hyfsat smittade det väl ändå innan man fick ordning på kontroller(vilket är betydligt svårare med 2019-nCoV)
Citat:
"The SARS infection quickly spread from China to other Asian countries. There were also a small number of cases in several other countries, including 4 in the UK, plus a significant outbreak in Toronto, Canada.
The SARS pandemic was eventually brought under control in July 2003, following a policy of isolating people suspected of having the condition and screening all passengers travelling by air from affected countries for signs of the infection."
https://www.nhs.uk/conditions/sars/
Senast redigerad av boored 2020-01-30 kl. 15:33.
Citera
2020-01-30, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag sjukskriver mig nästa vecka. Det är ingen ide att fortsätta längre. Det är bara att ta skydd som gäller.
Är du multisjuk så är det nog en bra idé
Citera
2020-01-30, 15:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Har fan ont i lungorna av att läsa i denna tråden. (Är redan förkyld och smått hypokondrisk)

Vad är farligast med smittan? Är det i takten folk smittas eller är det pga allvarligheten i själva viruset? Har inte ens brytt mig förrän idag. Men började fundera på att att man kanske borde lära sig så mycket som möjligt.
Kollade in Peak Prosperity som någon länkade till, hur mycket av det han säger stämmer?

Och har det verkligen inte släppts någon mer info från Kina på 48 h?
Det har släppts massa info, en två gånger om dygnet släpps officiella siffror, dessa siffror ska dock läsas som en tio procent av de faktiska fallen.

Många kineser "försvinner" på sjukhusen och deras anhöriga letar överallt utan att hitta dem.

Se min signatur för aktuella faktiska data.

Sista siffran kommer från British Nationals Overseas newsdesk
@bnodesk på twitter
men de fick siffran själva från en kinesisk "authority" institut. China's national health commission.
Citera
2020-01-30, 15:17
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag sjukskriver mig nästa vecka. Det är ingen ide att fortsätta längre. Det är bara att ta skydd som gäller.
Glöm inte gå på systembolaget och få whiskey som själv medicinering!
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Inte så konstigt att folk försöker själva när våra makthavare fullständigt SKITER i folks oro.
Var är Löfven?? Var är Stefan Löfven?? Hur kan man ens komma på tanken att gömma sig under en sten när hela befolkningen som mest behöver en rakryggad ledare som ställer sig framför kameran och talar till nationen?
Inte under vårdkrisen i alla fall, uppenbarligen.
Inte under gänskjutningar i alla fall, uppenbarligen.
Inte då vi slår rekord i sprängdåd, uppenbarligen.
Och så klart heller inte när vi svävar i ovisshet om en global pandemi.

Näpp, det är bara när folks åsikter behöver rättas till som det är värt att mumla några ord.
Man skäms!

Vad ska Löfven säga, kommer du att tro honom?

2,3 personer av tio har förtroende för regeringspartiet S, sannolikt hade han talat för döva öron, de flesta skiter i vad Löfven säger det är bara käbbel.

Vi är glada så länge han är tyst i den här frågan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Till skillnad från diktaturen Kina, med sitt kroniskt gravt underfinansierade sjukvårdssystem, så har Sverige alla resurser som behövs för att ta hand om smittade och sjuka, och ge dem vård. Vi har också resurser att spåra alla som smittade varit i kontakt med, och sätta dem i karantän.
Var finns alla dessa svenska resurser när man försöker boka en läkartid på vårdcentralen, eller sitter 12 timmar och väntar på akuten? Eller när man får vänta 6 månader på en röntgenundersökning?

"Vår beredskap är god"

Jo, jag tackar jag.
Citera
2020-01-30, 15:18
Medlem
Melange5738s avatar
Sjuksköterskorna i Hong Kong strejkar: https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3048135/china-coronavirus-hong-kong-nurses-call-sick
Citera
2020-01-30, 15:18
Medlem
BushwickBills avatar
Från Svensken på 4chan:

"Ni kan ju själva läsa, men en snabb förklaring är att det blev fel i översättningen, och man antog att dem 4300 var bekräftade fall av coronaviruset, men det visar sig att det var 4300 fall av pneumoni. Hubei har själva erkänt att dem har slut på testkit vilket betyder att det är det ända dem har resurser för att testa just nu.

I Kina så har dem feber kliniker som man går till innan man går till sjukhuset, och enligt http://wjw.hubei.gov.cn/fbjd/dtyw/202001/t20200130_2016304.shtml så blev 32,309 personer behandlade för feber i Hubei district, och utav dem blev 4095 insläppta på sjukhus varav 1032 led av pneumoni. Detta betyder alltså att 1 utav 4 personer får pneumoni vilket gör coronaviruset mycket dödligare än vad vi tidigare trodde.

Finns mer information på pastebin länken här: https://pastebin.com/gNaaXqDK

Källa som tyder på brist av testkit: https://www.caixinglobal.com/2020-01-25/reporters-notebook-anxiety-inside-a-wuhan-fever-clinic-101508206.html"
Citera
2020-01-30, 15:19
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Och vad har det med saken att göra???
Det är flygbolagen själva som avgör riskerna inte staten fram tills en högre org säger stopp för all flygtrafik in och ut från Kina, För närvarande finns inget förbud utan dessa inställda flighter tar flygbolagen själva så skyll inte på ngn annan i detta case!

Sverige följer riktlinjerna kring detta virus men för tillfället finns det inget som säger att höja nivån på faran för detta virus likt i många andra länder, Man kan inte ropa på vargen hela tiden att den kommer bara för att det är oro av detta virus kolla hysterin kring Fågel & Svin influensan så nog finns beredskapen i Linköping och dessa fall kommer!

OM jag äger ett flygbolag som är etablerat i världen. Säger du att det är jag som bestämmer om landet ska ta emot kineser?

Jag hörde fågel-, svininfluensan, SARS och ebola. Jag kunde inte ens fejka en reaktion. Det här allvarligt. Jag hoppas att du sjukskriver dig.
Citera
2020-01-30, 15:20
Medlem
DjPuttes avatar
Vad fan har regeringen med detta att göra???
Dem kan inte göra ett skit åt detta virus lägg ner det där nu direkt, Sverige följer instruktionerna från högre instanser och det ska dem göra i detta fall med behöriga instanser där ska och bör inte en regering peta oavsett partifärger!
Citera
2020-01-30, 15:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
FEL-FEL-FEL Sedan 3 dagar har de slutat att rapportera erkänner de själva idag.

Först ut var den leende militär PM som sa att de har 100% kontroll, no problem bara åk och köp då vi skurat varuhusens toaletter. Välkomna våra kära vänner från Kina. Och de bara kommer och kommer ...

Nästa dag igår sa hälsoministern att viruset är utom kontroll

Idag meddelas att all rapportering är inställd sedan 3 dagar och tills vidare

Mitt hotel/condo har idag börjat med tempen i pannan.

Gatorna och varuhusen har 40% beläggning och sprittvålen slut på 9 apotek av 10

Så är det och utbildat folk är medvetna annars inte!

Skönt att vara hemma i lägenheten igen efter en runda i pilot landet Thailand där turisterna gör vad de gör medan vi som bor här är hemma.

Släpp inte ut dom förrän efter 14 dagar när de återvänt till Svea igen!

Måste fråga så jag inte missuppfattat. Gäller ditt inlägg enbart Thailand?
Citera
2020-01-30, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Från Svensken på 4chan:

"Ni kan ju själva läsa, men en snabb förklaring är att det blev fel i översättningen, och man antog att dem 4300 var bekräftade fall av coronaviruset, men det visar sig att det var 4300 fall av pneumoni. Hubei har själva erkänt att dem har slut på testkit vilket betyder att det är det ända dem har resurser för att testa just nu.

I Kina så har dem feber kliniker som man går till innan man går till sjukhuset, och enligt http://wjw.hubei.gov.cn/fbjd/dtyw/202001/t20200130_2016304.shtml så blev 32,309 personer behandlade för feber i Hubei district, och utav dem blev 4095 insläppta på sjukhus varav 1032 led av pneumoni. Detta betyder alltså att 1 utav 4 personer får pneumoni vilket gör coronaviruset mycket dödligare än vad vi tidigare trodde.

Finns mer information på pastebin länken här: https://pastebin.com/gNaaXqDK

Källa som tyder på brist av testkit: https://www.caixinglobal.com/2020-01-25/reporters-notebook-anxiety-inside-a-wuhan-fever-clinic-101508206.html"

Verkar som dom släpper på restrektioner för att påbörja produktionen av läkemedel och sjukvårds utrustning,

lagren står tomma,

https://m.weibo.cn/status/4466529254719912?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in