2020-01-24, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Dom här munskydden som dom uppmanas att använda...hur pass effektiva är dom egentligen? Jag inbillar mig att dom är tämligen värdelösa då bakterierna letar sig in i kroppen via ögon och öron istället. Eller är det mina bristande kunskaper om detta som inbillar mig fel? Nån som kan förklara för noob på det här?

Jag hittade tidigare men inte nu efter idogt letande, de fungerar om de används rätt. Varför har Google tagit bort de? Inte lika populärt antagligen. Men enligt tegnell funkar de inte.. om de inte används rätt. Så i detta fall funkar det. Men ha extremt god hygien etc.
Citera
2020-01-24, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LelandPalmer
Lägg på en nolla: blir ca 300 000 döda.

Lek med tanken att 30 % av alla i Sverige smittas, ca 3 miljoner människor. Då blir det 90 000 döda.

Lär väl inte gå så illa, men bara tänk tanken. Vad skulle hända med sjukvården, alla som kommer att vara hemma från jobbet, tillgång på livsmedel osv. osv.

Skulle detta döda 10000 i Sverige så är det en enorm katastrof a la senaste stora tbe-utbrottet.
Citera
2020-01-24, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Två funderingar.

1. Netflix släpper dokumentärserien Pandemic bara dagar (?) efter att viruset börjar spridas som handlar just om arbetet för att förhindra nya influensor.
Så klart bara en lägligt slump då tittarsiffrorna lär gynnas av detta men foliehattar lär väl påstå att Netflix skapat viruset

2. Sverige lär inte drabbas ens i närheten av lika hårt som andra länder vid en pandemi. Storstäderna med dess kollektivtrafik drabbas hårdast. Sverige är extremt glesbefolkat jämfört med andra länder och många färdas endast med egen bil.

Haha, ja det var en tämligen bra tidpunkt. Såg att den fanns idag. Nu är jag inte någon foliehatt, men vad ironiskt om skiten ”till slut” rensar i världen? 😂
Citera
2020-01-24, 06:12
Medlem
Deerhunter10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag bara undrar hur Sverige skulle klara av ett stort utbrott av Corona. Vi har idag en närmast kollapsad sjukvård där patienter får ligga i korridorerna, folk dör i vårdköerna och mediciner fattas. Allt detta utan Corona.
Lägg sedan till hundratusen, kanske en miljon smittade i en pandemi.
Hur tror folk då att vi är bättre rustade idag?

Antalet vårdplatser är idag löjligt lågt. Vårdpersonalen spenderar en stor del av sin tid på att försöka skicka patienter vidare till andra sjukhus eller vårdavdelningar. Problemet är att ofta är även de andra tilltänkta avdelningarna själva är överbelastade. Läkare och sjuksköterskor har ett kärvt arbetsklimat, men tyvärr har vi stora inbyggda systemfel som gör att otroligt mkt tid läggs på onödig administration som inte kommer patienterna tillgodo.
Svaret är att vi inte har i närheten av resurser som behövs för att hantera en riktig pandemi.
Naturligtvis kommer sjukvården att i ett dylikt scenario anpassa sig så gott det går. Det kommer handla om sängar i idrottshallar och liknande. Att få vaccin från de läkemedelsbolag som vi har avtal med kommer bara att fungera om pandemin är av icke allvarlig art. Amerikanska myndigheter kommer inte tillåta någon export om de har en akut situation själva.
Citera
2020-01-24, 06:15
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Haha, ja det var en tämligen bra tidpunkt. Såg att den fanns idag. Nu är jag inte någon foliehatt, men vad ironiskt om skiten ”till slut” rensar i världen? 😂

Det samma hände när filmen ”Outbreak” med Dustin Hoffman släpptes. Den timades med ett ebola (typ) virus utbrott i Afrika. Helt otrolig timing.
Citera
2020-01-24, 06:24
Medlem
Deerhunter10s avatar
Ursprungligen postat av SMK
Dom här munskydden som dom uppmanas att använda...hur pass effektiva är dom egentligen? Jag inbillar mig att dom är tämligen värdelösa då bakterierna letar sig in i kroppen via ögon och öron istället. Eller är det mina bristande kunskaper om detta som inbillar mig fel? Nån som kan förklara för noob på det här?

- Att använda munskydd är främst för att du inte ska smitta andra. Dessutom ger den flesta munskydd endast kortvarigt skydd (ofta mindre än 40 min). Du måste även veta hur du använder dem (t.ex. aldrig röra vid skyddet med händerna, byta på rätt sätt o.s.v.).
Helt rätt, ögon måste skyddas. Ögonen är en vanlig ingång för virus. Och det måste vara helt täta ögonskydd för att fungera. Vissa virus kan även tas upp direkt av huden (precis som kemikalier). Om du vistats i en miljö som är kontaminerad så måste särskilda åtgärder (svårt och omständigt) vidtas när du ska in i en "ren miljö".
Senast redigerad av Deerhunter10 2020-01-24 kl. 06:26.
Citera
2020-01-24, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det värsta är att du har rätt.

Jag förstår inte dina syftningar. Du måste göra det klarare vilka "några" och "dem" är - människor eller mikrober? Och vad syftar "den" på i din sista mening?

Det vaccinet måste nog vara exakt anpassad för att verka effektivt. Digerdöden tappades av efterhand och många utbrott under många år, på grund av att några, några människor ur populationen, med en mutation överlevde och blev fler och fler. Nu har många den men inte så många som för 200 år sedan. Tänk om den, mutationen, funkar på mot detta virus?

Dem??
Citera
2020-01-24, 06:33
Medlem
Står nu i expressen att 8 städer isolerats i centrala kina och 9 personer genomgår test i storbritanien
Citera
2020-01-24, 06:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Hahaha, fattar ni inte, 2 veckors inkubationstid, världens mest populerade land, med flygavgångar till ALLA länder, 8 karantär zoner i kina, en regering som vägrar gå ut med information, SKITEN ÄR REDAN HÄR
Låter troligt.

Men jag hade gärna vetat hur lång den smittsamma perioden ("infectious period") samt när den infaller... t ex är det först fr o m att man uppvisat symptom som man är smittsam eller är det en vecka tidigare.

Jag har försökt surfa fram de uppgifterna men inte hittat.

Den här artikeln fann jag dock intressant:
https://www.nature.com/articles/d41586-020-00166-6, förrgår

T ex verkar mutationer vara jobbiga.
Citera
2020-01-24, 06:45
Medlem
26 döda nu tydligen, och ytterligare två städer som ställer in all offentlig transport i Kina. Det verkar gå lite sådär med att isolera och skärma av spridandet av coronavirus.

Ska bli spännande och se nu ifall fallen i UK är på riktigt eller bara falskt larm.
Citera
2020-01-24, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Nej 10000 kommer ej att dö i sverige. Snarare 50 % av hela befolkningen

Sluta tramsa, finns inget som tyder på det.
Citera
2020-01-24, 06:53
Medlem
enklistras avatar
Är det inte ett ganska stort problem att folk går runt och känner sig trygga med munskydd när det är bevisat att dessa inte hjälper ett dugg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in