2020-03-10, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Jag genomlider grov utbrändhet nu pga stor belastning inom arbete och familj. Jag är såpass påverkad att jag ofta blir sjuk, helt utmattad dagarna långa.

Är jag då, per definition att stryka med, även i riskzonen tror ni?

Japp, samma här, man får nedsatt immunförsvar, därför jag är orolig.
En kompis ringde nyss och sa han fått hosta och ont i halsen, skulle testa sig i morgon om det inte blev bättre.
Till dess skulle han ut bland folk och handla m.m😷😷😷😷😷
Citera
2020-03-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Och nu är det försent, Och det vet dom själva! Detta är så idiotiskt så man börjar nästan misstänka att dom har velat sprida detta i Sverige. Nu kan dom väl inte spåra det längre. Som vad spelar det för roll nu om dom använder åtgärder?
Jag är övertygad att Kina-liknande åtgärder skulle hjälpa.
Men befolkning vill hellre att folk dör. Det var ju svårt att ställa in Melodifestifalen, som ett exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justprecis
Varför orsakar Corona så stor panik? Vi har vanliga influensor varje år som dödar mer människor globalt än Coronan någonsin kommer att ens vara i närheten av.

Vad får dig att skriva detta? Tror du på det där, i så fall varför?
Citera
Medlem
Citat:
Varför orsakar Corona så stor panik? Vi har vanliga influensor varje år som dödar mer människor globalt än Coronan någonsin kommer att ens vara i närheten av.

För att vi inte vet mycket om detta virus och för att dödligheten är otroligt mycket större här. Influensor dödad fler JUST NU, men skulle lika många smittas av detta som säsongsinfluensa skulle otroligt mycket fler dö.

Sedan är detta virus mer oberäkneligt. Det är otroligt ovanligt, nästan obefintligt, att unga friska dör av influensa. Men de gör det av Corona, dvs det är farligare för alla.

Plus att det finns inget vaccin mot detta, vilket det gör min influensa.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Läste att 10 000 italienare är smittade, av 60 miljoner invånare. Är det mycket, lite eller normalt för en influensa?

Jag skulle säga det är väldigt få personer ur hela befolkningen på 60 miljoner. 15 feb hade Italien 3 cases.

I Sverige så smittas varje år 1 miljon personer av influensan. Vi har precis kommit över 10 miljoner strecket i Sverige.

Citat:
Influensan brukar dra igång i december men det är framför allt efter julledigheterna som det blir allvar, toppen brukar nås någonstans i februari/mars.
Källa: https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sjukdomar--besvar-1/sa-skyddar-du-dig-mot-arets-influensa/
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Stockholms mobbning härinne. Vi kan nog ta hand om oss ska ni se!
Den dag vi börjar fly staden kan vi snacka om karantän.

Vi kommer nog bli sjuka många och sjuktalen kommer bli höga, alla med lite symtom ska ju vara hemma. Bilköerna kommer bli massiva. Folk måste arbeta mer hemma och skolor/universitet köra distansundervisning. Men varför ska vi fly staden?
Citera
Medlem
Citat:

För att "Coronan" inte är en influensa utan en helt ny infektion som vi har begränsade möjligheter att behandla och inga möjligheter att förebygga rent medicinskt. Dödligheten i åldersgruppen 80+ är nästan 15%. Vi vill inte att våra gamla och sjuka familjemedlemmar ska dö. Vi vill heller inte att sjukvården ska kollapsa så att sjuka i helt orelaterade sjukdomar blir utan vård och far illa. Det är inte så svårt att förstå. Skulle vara pressat nog om det var en helt ny influensa som kom utöver den vanliga influensan, denna smitta verkar dessutom än så länge vara flera gånger värre än en vanlig influensa.
Citera
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
260 i morse, nu 343 fall, är det nytt rekord ? Vart finns en bra sida där man ser dag för dag i Sverige ? Hittar ingen...

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

https://www.coronakartan.se/
Citera
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
För att det vore förödande för hela Sveriges ekonomi. Den dagen vi Stockholmare börjar fly (worst case) då kan karantän motiveras.
Just nu pågår nån form av Stockholms mobbning!

Det blir förödande för svensk ekonomi om man INTE stänger igen staden. Hellre att Stockholm får det värre än att det smittar av sig på resten av Sverige i större utsträckning.
Citera
Medlem
Bumblebeebees avatar
Jag måste bara få fråga,

Hur skiljer sig covid-19 från Svininfluensan? Var det samma hysteri med den som med c-19? Rapporterade man då fall efter fall i media som man gör nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
När vi nått 275 till 325 smittade i influensan så bör vi - RENT STATISTISKT - få vårt första dödsfall.
Typ nu då?
Citera
2020-03-10, 16:08
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Influensa: 0,2% behöver vård
Corona: 20% behöver vård
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in