2020-03-10, 15:38
Medlem
halvfestligts avatar
Nu har skiten träffat fläkten. En sorgens dag. Var försiktiga där ute.
Citera
2020-03-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det här känns nästan skönt. Jobbigare att gå och vänta på nåt oundvikligt. Tyvärr lär det dröja tills vården kollapsar innan Sverige tvingas till lockdown men efter det kan man börja se framåt.
Sjukvården i Sverige är redan hårt pressat. Tycker inte alls att detta känns ”skönt”. Vet inte hur det är för dig men jag har nära familj i riskzonen vilket gör mig stressad.
Citera
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Intressant moment 22. Dom googlar dig och söker i vårdens system sedan bedömer de dig som oviktigt.
Det är ordet alperna som gör att dom inte vill ha med dig att göra.

Pröva att gå till vårdcentralen som vanlig influensasjuk, säg inget om att du varit i Alperna förrän du sitter med en läkare.

Precis. Och böj dig över och nys läkaren i ansiktet. Ta sedan en sväng i väntrummet och tungkyss alla väntande patienter.

Nä. Vad skall man göra?

Googla symptomen. I vilken ordning de brukar komma. Kanske bör du ha haft andra symptom först? Och vad är hög feber - vilken temperatur? Är det 40,5+ så börjar det ju bli lite oroligt. Då hade jag gått till VC, men haft på mig någon form av munskydd - du vill ju inte smitta andra. Vira en halsduk några varv runt mun och näsa åtminstone. Ha handskar på dig.
Citera
Medlem
Kommer vi stänga ner skolorna?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige-borde-folja-italien-och-stanga-ner-skolorna/
Citera
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Du menar att de som röstar på SD är i Italienska alperna mer är genomsnittet av befolkningen? Ja är man så dum i huvudet så tycker man så klart att landet leds på ett kompetent vis. När första dödsfallet kommer så kommer jag tänka på din skuld till det.

Jag tänker på ursprungsmittan från Asien
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imber
Jaha så nu försöker man dra ner corona siffrorna i Sverige genom att säga att man bara ska testa dem med allvarliga symptom. På vilket sätt ska det hjälpa, möjligtvis genom att lugna dem som blåögt tror på denna samhällsapparat. Då kommer det se ut som antalet drabbade minskar eller iaf inte ökar lika drastiskt som det faktiskt kommer att göra i verkligheten. Tyvärr tror jag bara att det är att se på Italien och förbereda oss för vi är där om några veckor. Då kommer de olika myndigheterna stå där och säga "Vi kunde inte se det komma".

Om man bara testar de med allvarliga symptom så måste man anta att alla som söker vård är potentiellt smittade? Vem vill jobba på en vårdcentral? Lika bra stänga ner primaärvården o säga att folk får klara sig själva då
Citera
Medlem
Har ni börjat se folk gå med masker? Känns som att det kommer att ske när som helst nu.
Citera
Medlem
Undrar vem av Biden, Sanders eller Trump som blir smittad först? Och kommer någon av dem stryka med? Det kan ju inte vara kul att genomföra en valkampanj under en epidemi.
Citera
2020-03-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Varför stänger Italien ner i princip hela landet för något som inte är värre än en vanlig förkylning?

Nu tror iofs jag att det är värre än en vanlig förkylning men det är ju också en helt ny smitta. Vården är inte redo för en extra "influensa"våg som dessutom smittar fler än influensan p.g.a. brist på vaccin och immunitet i befolkningen. Oavsett dödlighet så belastar det såklart mycket.
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Vem får testa sig nu? Kompisen har varit i Tyskland (München i helg) och nu fått rätt hög feber dryga 38 o allmänt risig. Enl 1177 får han inte komma in o testa förens väldigt hög feber uppåt 40 och rejält medtagen.
Sa åt honom o ljuga o säga 40, men kan dom verkligen hindra misstänkta att testa sig?
Citera
Medlem
Pressmeddelanden nu i Danmark. Nån som kan danska? för mig är det bara gröt...
https://ekstrabladet.dk/eblive/corona/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
syftar du på denna, kommer den passa min mask?

https://www.toolab.se/produkt/Sundstrom-Partikelfilter-SR-510-P3-sv-0

jag har denna mask

https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsmasker/skyddsmask-7551-2000040037

och enligt biltema behöver jag detta filter

https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsmasker/partikelfilter-755-p3-r-2-st-2000040038

tacksam för svar.

Läs de rekommendationer jag postat.

Täcker du inte ögon/öron samt trycktestar masken - växlar skyddet 50-100%.

Du behöver dessutom köpa 200 st filter. Vilket blir en dyr historia. Vissa har råd/andra inte.

Lösningen kan vara att :

Begränsa rörligheten till att gå ut för att uträtta de mest essentiella ärendena.

Köpa 40 st filter / 4 handlingstillfällen/månad. 10 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in