2020-03-10, 01:12
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Då skulle du veta att munskydd inte är klassade för virus som är så små som corona.

Sid 1 Punkt 5
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006D0216&from=GA

Jag har inte sett ett enda inlägg från dig som stämmer. Dokumentet du länkade till är från 2001. SARS viruset som fanns ej vid tidpunkten. FFP2 och FFP3 fungerar mot SARS.

I labb använder man dock inte FFP2/FFP3 utan heltäckande dräkt. Men då är arbetstiden ofta runt 4h och inte heldagar.

Läs http://www.newcastle-hospitals.org.uk/downloads/policies/Infection%20Control/MERSSARSAvianInfluenzaPatientManagementPolicy20160 1.pdf
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-03-10 kl. 01:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Ingen under 10 år har dött enligt vad jag läst folk upp till 50 år är i stort sett symptomfria men folk över 70 år med andra problem är i riskzonen.

Hur vet du att relativt unga "kommer dö inom en vecka"? Ska du åka ner och döda dem själv?

Om vi har 300 smittade i morgon, vilket inte är så otänkbart, och vi har en dödlighet på 3,5% så kommer cirka 10 av dessa personer att dö. Vi ser det i alla andra länder, varför skulle Sverige vara annorlunda.
Citera
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Kommer Italien överhuvudtaget uppnå något med sin karantän? 60 miljoner människor, ett helt land i karantän. Det är ju inte så att de har utegångsförbud, de kommer fortfarande att gå runt och smitta varandra och åka kors och tvärs med sina bilar, vad är poängen?
Ja de saktar ned takten och avlastar vården. De gör det enda som nu går att göra, försöka vinna lite tid i stafetten med viruset.
Citera
2020-03-10, 01:13
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Det jag tänker. Inte direkt mot Corona, men indirekt ifall man redan är sjuk i nåt.

Utan antibiotika är lunginflammation nästan en dödsdom. Så hade Corona härjat på 1800-talet hade dödligheten antagligen varit över 20%.
Citera
2020-03-10, 01:13
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Nejnej, majoriteten behöver inte oroa sig för cancer🤣. 10 miljoner döda vartenda jävla år bara. Vad är din prognos för corona? 30-40 miljoner döda per år under kommande 30- 40 år? Kanske ännu fler va?
Källa på att den här snuvan blir ett folkhälsoproblem i paritet med cancer, tack.

Snuva?
Bara 4% blir ens snuviga av Corona.

Hosta och Feber är de mildaste symptomen de flesta får, tillsammans med lunginflammation. 80% får dessa.
Citera
2020-03-10, 01:14
Medlem
Citat:
Antingen är något farligare och mer dödligt eller mindre dödligt och därmed mindre farligt.

Hur kan det vara farligare när dödligheten är mindre?
Risk och konsekvens, lär dig konceptet.

Det är extremt liten risk att få en asteroid i huvudet, men otroligt stor konsekvens om det blir av. Totalen blir ändå att det inte är farligt, för det är så otroligt osannolikt att det händer.

I andra änden har vi att råka skära sig med med kniven när man lagar mat. Lär hända alla någon gång (hög risk att det sker), men liten konsekvens då det allt som oftast inte blir något allvarligt av det (t.ex. infekterat sår). Så även denna landar i att det totalt sett är ofarligt.

Coronaviruset ligger mittemellan. Det är ganska hög risk att bli smittad (om det blir en regelrätt pandemi lär 20-70 % av befolkningen smittas) och om du blir smittad är det ganska hög risk att du dör (uppgifterna varierar, men i snitt tror man att cirka 2 % av alla smittade dör).

Så risken att dö p.g.a. Corona är högre än risken att dö p.g.a. asteroid (trots att asteroid har en högre dödlighet om det väl inträffar) samt högre än risken att dö p.g.a. knivskärning vid matlagning (trots att knivskärning vid matlagning är mycket mer troligt att hända under livet).
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Det är som ett något farligare influensavirus och drabbar i stort sett bara äldre med andra sjukdomar.

Jag läser samma källa som du och ser ingen anledning till hysterin.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Läs vilka åldersgrupper som drabbas i vilken grad.
Förutom att om du överlever "lilla snuvan" så får du fibros, celldöd i lungorna. Eller hjärtfel, eller infektion i hjärtmusklerna.
Eller annat lika skojigt. Det är som om viruset spelar ett datorspel med oss människor. Kan den inte gå in här så går den in där. Kan lämna dig symptomfri men sen dör du i nästa varv. Skitkul. Verkligen.

Var fan är koolaiden?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-03-10 kl. 01:18.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fruktansvärt.

Fast i Kina hade de viss framgång med en kombination av hiv/AIDS-medicin och stark cancermedicin.
Aluvia och Kaletra heter de i USA. Fast Kina lär ju ha köpt upp hela världslagret.

Det tar kanske ett tag ändå, man behöver andningshjälp under tiden. De i Italien sa också att de experimenterade med aidsmediciner.
Citera
2020-03-10, 01:15
Medlem
Citat:
Det är som ett något farligare influensavirus och drabbar i stort sett bara äldre med andra sjukdomar.

Jag läser samma källa som du och ser ingen anledning till hysterin.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Läs vilka åldersgrupper som drabbas i vilken grad.

Hur kan du inte förstå hysterin? Även om det var en GARANTI att bara sjuka gamla dog och du och jag var helt säkra (gissar nu bara att du inte är gammal och sjuk), hur kan du ändå vara lugn? Känner du verkligen inte en person som är gammal eller sjuk?

+ Nu är det inte så att vi är säkra. Vi kan dö av detta, ingen går säker. Undantagen ska man inte underskatta. Det är mesta gamla och sjuka som dör, men även unga och friska.

Jag flippar, bokstavligt talat, jag har sån panik att jag inte kan sova eller fungera i livet. Allt jag gör är att kolla uppdateringar om viruset hela dagarna + mosar i mig vitaminer och nyttig mat för att öka mina chanser att överleva. Vitaminer och panik, inget kul liv kan jag lova. Men bättre än att dö och ju mer påläst och informerad man är, desto större chans har man att överleva.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skithyvel
Det är ju precis det jag sagt ditt jävla särmongo..
Men de siffror som stämmer bäst är ju faktiskt dödstal / tillfrisknande och utesluta att räkna in ALLA insjuknade utom de döda i de tillfrisknande, vad är det som är så jävla svårt att fatta.. vad fan är det för fel på folk?

Ett sista försök för att se om det klarnar.

Vi tar ett par fiktiva exempel.

Säg att vi har 400 passagerare på en båt, där 280 har blivit friska, och 9 har dött.
Din "procent" blir då 3.2 "%", eller?
Vi andra får en (preliminär) dödlighet på 3.1 %
Båda känns väldigt nära varandra, och din siffra kan lätt misstas för rimlig.

Men säg att de får en ny Ebola istället, och bara 16 blev friska, och 344 ha dött.
Vi andra får då fram en (preliminär) dödlighet på 95.6 %.
Medan din "procent" blir 2150 "%" , som jag vette fan det betyder.

Snälla. Du kan väl fortsätta detta med din resa till att förstå procenträkning i någon annan tråd, eller på Konvux.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det var någon idag, som frågade hur många respiratorer man hade i Sverige. Tyvärr lyckades chefen på socialstyrelsen finta bort den frågan.

Ja jag såg det.

De har dock gått ut med den siffran för en månad sedan, och då var det runt 100 st.

Några fler lär det inte blivit sedan dess heller, efterssom Kina tillverkar dem och slutat exportera dem då de behöver dem själva.
Citera
2020-03-10, 01:16
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Om vi har 300 smittade i morgon, vilket inte är så otänkbart, och vi har en dödlighet på 3,5% så kommer cirka 10 av dessa personer att dö. Vi ser det i alla andra länder, varför skulle Sverige vara annorlunda.
Mer troligt är att dödligheten ligger mellan 0,7-1% med sjukvård, men det är många som kommer hamna i kläm.
Många som vi måste skydda genom att ta detta på allvar och inte tramsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in