2020-03-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Någon som har en förklaring varför Japan knappt drabbats alls medan i Iran och Italien går allt åt helvete?

Olika varianter/mutationer av viruset?

Japaners vana att bära munskydd och allmänt hälsosamma livsstil?

Italienares och iraniers kindpussande?

Jag har hört att Japan är strikt. Nån svensk symfoniorkester fick inte åka dit tex
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Tror du att FHM kommer klara sig helskinnad igenom en presskonferens med 5 döda?

Kommer regeringen ens kunna sitta kvar?
Hur många ska bli smittade statistiskt sett för att 5 ska dö? Är väl i princip omöjligt att inte en och annan ska stryka med oavsett vem som är i regeringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Inte bara det. De kritiskt sjuka är redan kritiskt sjuka innan de bekräftas ha Corona , dvs det är folk med svåra sjukdomar redan.

Och av dessa dör ju typ 90% om de får lunginflammation tex.
Det är inte "bara" det att dom dör som är problemet.
Över 50% kritiska dör med tillgång till vård, utan tillgång så lär siffran ligga nära 100%.
Det rapporteras om 5% kritiskt sjuka.
På en spridning av 100k i Sverige har vi då 5k kritisk sjuka, det räcker för en kollaps av intensivvården.
inte bara corona kritiska utan även andra som behöver intensivvården dör.
Och merparten av kritisk aär äldre men det är inte uteslutande så det ser ut.
Citera
2020-03-09, 11:35
Medlem
Viruset peakar i Sverige i veckan. Det skulle ha skett redan förra veckan men ok.

Bra med inga nya fall in i Skåne.
Citera
2020-03-09, 11:36
Medlem
Snapcounts avatar
Oroligt på Italienska fängelser :

Flere drept i fangeopprør i Italia
Seks innsatte er døde og 50 skal ha flyktet under et opprør i et fengsel i Puglia sør i Italia, melder italienske medier.

Opprøret skal ha startet fordi fengselsmyndighetene innførte begrensninger på familiebesøk av frykt for spredning av koronaviruset, ifølge nyhetsbyrået Ansa.

Ifølge flere italienske medier er seks innsatte drept i opprøret i Foggia-fengselet.

Ubekreftede meldinger forteller også om uro i flere andre fengsler i Italia, blant annet San Vittore-fengselet i Milano der det står innsatte på taket.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/03/09/195655058/flere-drept-i-fangeoppror-i-italia

Skulle inte förvåna mig, om det är kriminalvården AldoRaine hänvisar till..
Senast redigerad av Snapcount 2020-03-09 kl. 11:39.
Citera
2020-03-09, 11:37
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Någon som har en förklaring varför Japan knappt drabbats alls medan i Iran och Italien går allt åt helvete?

Olika varianter/mutationer av viruset?

Japaners vana att bära munskydd och allmänt hälsosamma livsstil?

Italienares och iraniers kindpussande?
Tror mest det handlar om politiska och sociala skillnader. Asiatiska länder fixar det här bättre för de är mindre individualistiska, lyssnar och litar mer på makten, och har dessutom en maktelit som vidtar RÄTT åtgärder.

Allt Sydkorea, Kina, Japan och andra länder har gjort har varit bra för att minska spridningen. I Europa gör ingen nånting.
Citera
2020-03-09, 11:37
Medlem
tuuss avatar
Finns det något fall där folk inte har blivit smittade av någon som kom utomlands ifrån? Jag själv har varit sjuk i två rundor nu, andra rundan med start igår - feber, torrhosta, ont i kroppen etc. Blir sällan sjuk så att vara såhär sjuk två rundor på en månads tid känns orimligt? Bor i Stockholm och transporterar mig med kollektivtrafik och jobbar på medelstort företag med öppet kontorslandskap så smittorisk finns..
Citera
2020-03-09, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Oroligt på Italienska fängelser :

Flere drept i fangeopprør i Italia
Seks innsatte er døde og 50 skal ha flyktet under et opprør i et fengsel i Puglia sør i Italia, melder italienske medier.

Opprøret skal ha startet fordi fengselsmyndighetene innførte begrensninger på familiebesøk av frykt for spredning av koronaviruset, ifølge nyhetsbyrået Ansa.

Ifølge flere italienske medier er seks innsatte drept i opprøret i Foggia-fengselet.

Ubekreftede meldinger forteller også om uro i flere andre fengsler i Italia, blant annet San Vittore-fengselet i Milano der det står innsatte på taket.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/03/09/195655058/flere-drept-i-fangeoppror-i-italia

De hade väl också ett dödsfall i Corona viruset i ett Italienskt fängelse?
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Då får du allt ge några ledtrådar. Var ligger huvudverksamheten? Hur många anställda? Statlig eller privat?

Statlig, många anställda. 800-900 skulle jag tro
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuus
Finns det något fall där folk inte har blivit smittade av någon som kom utomlands ifrån? Jag själv har varit sjuk i två rundor nu, andra rundan med start igår - feber, torrhosta, ont i kroppen etc. Blir sällan sjuk så att vara såhär sjuk två rundor på en månads tid känns orimligt? Bor i Stockholm och transporterar mig med kollektivtrafik och jobbar på medelstort företag med öppet kontorslandskap så smittorisk finns..

Har du gått till jobbet idag?
Citera
2020-03-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuus

Ja det finns två officiellt rapporterade fall, var av ett hittades idag i värmland.
Citera
2020-03-09, 11:40
Medlem
tuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Har du gått till jobbet idag?

Nej, jag håller mig hemma så fort jag uppvisar symptom på någon typ av sjukdom. Vett och etikett kan man tycka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in