2020-03-09, 10:22
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
...och Anders Tegnell ändrar sig helt plötsligt, ger oss en löjeväckande ursäkt och ger oss toppen på Tisdag.

"– Jag var lite för optimistisk. Jag hade inte tänkt på eller förstått att det kan ta några dagar i systemet innan fallen dyker upp här i Sverige också. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag

Experten har talat.

Det blir ju lätt så där när en sådan myndighet vanligtvis mest brottas med dagliga bekymmer som vilken typ av kaffebönor som ska beställas till kaffemaskinen...

Det är så häftigt att betala skatt.
Citera
2020-03-09, 10:23
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Trådsanningar går jag inte på. Inkubationstidssmitta är inget som är bekräftat.

Förutom i WHOs rapport då, men det kanske är fel i deras dokument?
Citera
2020-03-09, 10:24
Medlem
Inte bara amerikanska presidentvalet blivit mer spännande med coronan. Nu är dinosaurierna i kongressen oroliga också.

https://www.nbcnews.com/politics/congress/anxiety-aging-congress-spreads-along-coronavirus-n1152851
Citera
2020-03-09, 10:24
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Öh, jag vet det. Och du skrev att det stod fullständigt klart att det rörde någon som varit i Italien. Eftersom de endast testar dem samt de som rapporterats umgås med Italien-resenärer (du har inte helt rätt) skrev jag att det stämmer.

Så förklara vad får dig att vara säker på att fallet i Halland är en Italien-resenär.
Ett fall av det nya coronaviruset har bekräftats i Halland – det handlar om en person från Kungsbacka kommun som varit i norra Italien.
Från:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/forsta-coronafallet-i-halland
Citera
2020-03-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
50% av de som behöver sjukvård dör inte, vad får du sådana absurda siffror från?

Inte heller dör samtliga som kräver intensivvård.

Jag ville bara poängtera att det just förekommer absurda siffror. Om du läser det inlägg som jag kommenterade och du citerade förstår du.
Citera
2020-03-09, 10:25
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Trådsanningar går jag inte på. Inkubationstidssmitta är inget som är bekräftat.

Motsatsen är inte heller bevisad och bekräftad. Vad ska man välja att gå efter om man vill minska risken för smittspridning?
Citera
2020-03-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Öh, jag vet det. Och du skrev att det stod fullständigt klart att det rörde någon som varit i Italien. Eftersom de endast testar dem samt de som rapporterats umgås med Italien-resenärer (du har inte helt rätt) skrev jag att det stämmer.

Så förklara vad får dig att vara säker på att fallet i Halland är en Italien-resenär.

Ett fall av coronaviruset har bekräftats i Halland uppger regionen. Under helgen togs prov på en person som hade milda sjukdomssymtom efter resa till norra Italien.

Källa Aftonbladet
Citera
2020-03-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Jag ville bara poängtera att det just förekommer absurda siffror. Om du läser det inlägg som jag kommenterade och du citerade förstår du.

Ok ber om ursäkt för irrelevant svar. Lätt att läsa för fort här och missa historiken.
Citera
2020-03-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Ja, jag tycker också det är dags att vakna. Konspirationsteorierna fallerar ju hela tiden i den här tråden. Man bara flyttar målet varje gång man har fel.

Enligt vissa I den här tråden så skulle ju det här "biovapnet" ha dödat runt 20 miljoner människor redan.

Varje gång nån av alarmisterna här har fel så glömmer de omedelbart bort sina fel och drar igång en ny spekulation.. Upprepas i absurdum.
Det verkar inte finnas någon självinsikt hos dessa människor, det kanske inte fick plats bland all självförnekelse

Det har utvecklats nästan exakt som man kunde förutse förutom en sak, nämligen att Kina har fått stopp på spridningen. Hade man inte genomfört ett åtgärdsprogram som saknar motstycke så hade rent matematiskt miljontals kineser varit smittade idag. Europa befinner sig där Kina var för någon månad sedan men här kommer praktiskt taget inga åtgärder alls. Dessutom verkar FHMs strategi vara att inte vidta åtgärder utan i stället vill man ha ett snabbt förlopp. Sprid smittan så snabbt som möjligt i stället för att dra ut på det.
Jag vet inte om du har någon koll på statistik och matematik. Men med den spridningstakt som vi har i Europa så kommer Sverige inom en månad att ha runt en halv miljon smittade. Det är bara ren matematik. 200 idag, 30% ökning per dag i 30 dagar. Sedan kan man ju minska det med åtgärder men det är ju det som våra myndigheter inte vill.
Citera
2020-03-09, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Motsatsen är inte heller bevisad och bekräftad. Vad ska man välja att gå efter om man vill minska risken för smittspridning?

Det finns studier på inkubationssmitta. Har aldrig sett motsatsen. Att det inte finns risk för inkubationssmitta är nog bara en "FHM-sanning".

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.26.20028431v1
Citera
2020-03-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jaha. Då kanske jag skulle överväga att ta hela sjukdomsförloppet istället för att få en gigantisk tops inkörd halvvägs upp i hjärnan. Provet är ju sjukt omysigt.

Äh, ingen större fara. Känns lite som de kör ni pinnen upp till ögat men mer än lite obehagligt skulle jag inte vilja kalla det.
Citera
2020-03-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Äh, ingen större fara. Känns lite som de kör ni pinnen upp till ögat men mer än lite obehagligt skulle jag inte vilja kalla det.

Det är i näsan alltså? Inte i svalget som streptokocktest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in