2020-01-29, 07:07
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej jag menar att vare sig spekulationer eller Kinesiska siffrorna är sanningen.
Alright, Jag antar att du väntar på sanningen innan du tar ställning. Det respekterar jag.
Citera
2020-01-29, 07:07
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Och imorgon får vi det första fallet i Sverige liksom det första dödsfallet i Europa enligt dig.

Tack, ja! Än så länge stämmer ju siffrorna otäckt väl

Men jag hoppas sannerligen jag har fel.....
Citera
2020-01-29, 07:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ett japanskt fkygplan för att evakuera japaner ut ur Wuhan har nu landat på en bas utanför Tokyo. De med symptom tas direkt in för intensivvård, de utan symtom isoleras på ett separat karantänsjukhus.

Takeo Aoyama och Takayuki Kato som var med på flighten berättar att situationen i Wuhan håller på att urarta totalt. Det går inte längre att handla fritt, gatorna ligger öde. Folk hålls inspärrade i sina hem. Än så länge finns lite mat att tillgå, men frågan är hur länge det går att försörja en helt avspärrad 11-miljonerstad.

Samtidigt ser vi hur antalet fall ökar med 30% där på en dag, och även dödsfallen. Dock ökar antalet "serious" fall mer än så, och det antyder för mig att man inte längre har tid att ta hand om/rapportera annat än de mest allvarliga fallen.

Vi kan inte vänta oss att siffrorna över antalet sjuka ska stiga så matematiskt med med +50% varje dag, eftersom Kina enbart rapporterar officiella fall under vård. Detta går ju inte längre då sjukvården urartar.

I Europa har antalet fall nu ökat från noll i fredags, till 8-10 i nuläget, vilket också stämmer väl med tillväxttakten +40-50% per dag.

Det är rätta takter, det. Löfven kommer inte att skicka något plan att hämta svenskarna i Wuhan, förrän de äter varandra i den (i praktiken) belägrade staden, typ... Någon kan ju bli kränkt. Och det är så jobbigt att ta ett beslut. Lugnast att avvakta, inte göra något.
Citera
2020-01-29, 07:09
Medlem
Australien inför hårdare restriktioner, alla som kommer från Wuhan till Aus skall sättas i karantän på Christmas Island

Myndigheterna såg med oro på de tyska fallen där några smittats på ett seminarie där kinesen som var smittkälla inte visade symptom förrän två dygn efter sammankomsten, dvs smitta kan ske innan symptom bryter ut.

https://amp.axios.com/coronavirus-australia-christmas-island-quarantine-b034dc20-bc23-47b0-9d52-f4a548f96597.html
Citera
2020-01-29, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Alright, Jag antar att du väntar på sanningen innan du tar ställning. Det respekterar jag.
Ja det är biologiska mekanismer vi pratar om, de är notoriskt svåra att förutsäga. Ingen har den fulla bilden just nu. Inte ens WHO eller Kineserna.

Att då sitta och gissa här itråden kan inte vaska fram någon sanning.
Citera
2020-01-29, 07:17
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är biologiska mekanismer vi pratar om, de är notoriskt svåra att förutsäga. Ingen har den fulla bilden just nu. Inte ens WHO eller Kineserna.

Att då sitta och gissa här itråden kan inte vaska fram någon sanning.

Nä, det här är ett forum där man kan spekulera i största allmänhet. Målet är att diskutera och försöka styrka sina åsikter så mycket det går. Det tror jag leder till ett steg närmare sanningen. Så länge folk tänker kring viruset är jag nöjd. För övrigt så har jag helst fel, det skulle vara så mycket enklare då.
Citera
2020-01-29, 07:20
Medlem
MrsVanity1s avatar
Hoppas corona viruset Australienska labbet lyckats producera går att använda.Enligt aftonbladet.
Citera
2020-01-29, 07:22
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsVanity1
Hoppas corona viruset Australien lyckats producera går att använda.Enligt aftonbladert.

Kan du länka? Något vaccin på G?
Citera
2020-01-29, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
God morgon preppers!

Morgonens skörd:

6 057 smittade
132 döda
110 tillfrisknade

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

En liten tanke om siffrorna stämmer, är det fler som dör än tillfrisknar eller tar det längre tid att friskförklaras ?
Citera
2020-01-29, 07:25
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Australia’s chief medical officer professor Brendan Murphy says that Australia’s Health Protection Principal Committee (HPPC) is aware of a case, in Germany, where somebody without symptoms transmitted the disease.

However, he said this was rare.

“HPPC still deserves most infections are transmitted by people who have symptomatic disease. That is a very important statement.

“There’s no other real strong evidence of transmission in symptom who is pre-symptomatic but any evidence we need to take action upon.

“We believe that the nature of coronaviruses is they generally are only infectious when symptomatic. That’s what we saw with SARS and MERS. All the evidence from China suggests nearly all of the cases are only infectious when they’re symptomatic.”

Från The Guardians liverapportering.
Citera
2020-01-29, 07:26
Medlem
MrsVanity1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Kan du länka? Något vaccin på G?

Är urusel på att länka men står högst upp aftonbladet

JUST NU (I röd färg ) : Hopp om botemedel .
Citera
2020-01-29, 07:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
En liten tanke om siffrorna stämmer, är det fler som dör än tillfrisknar eller tar det längre tid att friskförklaras ?
Vad vi ser här i början är antagligen sårbara människor med nedsatt immunförsvar så att börja räkna på dessa siffror blir nog missvisande. Går säkert inte att direkt överföra på den friska delen av befolkningen. Vi får avvakta ett tag till innan vi kan dra några slutsatser om virusets farlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in