2020-03-08, 00:01
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Hah "Vi har varit naiva"
Handen i byxan blir "Syndabock"Lätt att glömma vilka som ligger bakom agendan Folks.
Citera
2020-03-08, 00:02
Medlem
I Italien funderar de på att sätta in en övre åldersgräns för intensivvård pga av platsbrist. Välja ut de som har störst chans att överleva och sätta in krutet på dem. Krasst. Funkar det i Sverige tro?

Citat:
Secondo i medici della Società italiana di anestesia, analgesia, rianimazione e terapia intensiva (Siaarti) «può rendersi necessario porre un limite di età all'ingresso in terapia intensiva. Non si tratta di compiere scelte meramente di valore, ma di riservare risorse che potrebbero essere scarsissime a chi ha in primis più probabilità di sopravvivenza e secondariamente a chi può avere più anni di vita salvata, in un'ottica di massimizzazione dei benefici per il maggior numero di persone». Lo scrivono nel documento tecnico «Raccomandazioni di etica clinica per l'ammissione a trattamenti intensivi e per la loro sospensione, in condizioni eccezionali di squilibrio tra necessità e risorse disponibili». Questo testo è stato diffuso e pubblicato integralmente anche sul sito Internet di Siaarti, ed è indirizzato ai medici. Secondo la società scientifica, il documento vuole «fornire un supporto agli anestesisti-rianimatori attualmente impegnati a gestire in prima linea» la maxi-emergenza «che non ha precedenti per caratteristiche e proporzioni».

Enligt läkarna från det italienska föreningen för anestesi, analgesi, återupplivning och intensivvård (Siaarti) "kan det vara nödvändigt att sätta en åldersgräns för inträde i ICU. Det handlar inte om att göra bara värdefulla val, utan att reservera resurser som kan vara mycket knappa för dem som har störst chans att överleva först och för det andra för dem som kan spara fler år av livet, i syfte att maximera fördelarna för mest antal personer ". De skriver det i det tekniska dokumentet "Rekommendationer av klinisk etik för antagning till intensiva behandlingar och för deras avbrott, under exceptionella förhållanden med obalans mellan behov och tillgängliga resurser". Denna text distribuerades och publicerades i sin helhet på Siaarti-webbplatsen och är riktad till läkare. Enligt det vetenskapliga samhället syftar dokumentet "att ge stöd till anestesiologer-resuscitatorer som för närvarande arbetar med att hantera i frontlinjen" maxi-nöd "som är enastående när det gäller funktioner och proportioner".

https://www.lastampa.it/cronaca/2020/03/07/news/coronavirus-il-giro-di-allarme-dei-medici-della-lombardia-rischiamo-una-disastrosa-calamita-sanitari a-1.38563465?fbclid=IwAR2nBuvmI66TWz2bFiE0j817L9KX5c O8BGyyGBfsYLV0gZCol0AbcOH7XkM&refresh_ce
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slowroler
Varför låter man inte viruset spridas så snabbt som möjligt? "bättre att ta bort plåstret snabbt än att dra ut på lidandet"... Är det för att en stor andel behöver intensiv vård eller är det för att dödligheten är högre än man tror?

För att en stor andel behöver intensiv vård.
Citera
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Om smittan skulle spåra ur, absolut.
Jag har pratat med en del folk som bor och jobbar i Stockholms innerstad och jag får känslan av att var och varannan har varit sjuk senaste veckorna. Hosta, feber, huvudvärk, muskelvärk osv. Folk har varit dåliga men mår nu bra. Väldigt svårt att säga om någon av dem haft corona men 8 av 10 som drabbas får ju milda symptom.

Jag tror att det kan behövas hemtester för att verkligen säkerställa vilka som bär på viruset och inte, för att stoppa spridningen till riskgrupperna.

För övrigt blir jag förbannad över hänsynslösa jävla idioter i samhället.

SLUTA HOSTA FOLK I NACKEN. SLUTA HOSTA FOLK I ANSIKTET. GÅ INTE ONÖDIGT NÄRA EN PERSON NÄR NI STÅR I KÖ.
Det hände mig häromdagen och jag ville bara vända mig om och nita personen i fråga. Det är rent provocerande i dessa tider. HÅLL AVSTÅND. Och NYS I ARMVECKET.

Hur jävla svårt ska det vara? Det är enkla jävla regler.

Min kompis säger att han inte är orolig. Han är påläst och säger att det inte är farligt (förutom att gamla dör)

Jag sade att jag tycker att det är konstigt att Kina reagerade så kraftigt i sådana fall om viruset inte är speciellt farligt. Min egna teori är att Kina kanske vill skapa global panik avsiktligt för att det kanske används som ett vapen mot Trump, så att de kan sabotera hans chanser att bli omvald. Denna informationen kommer från den mer konspiratoriska delen av internet. Om man googlar efter "corona man made virus" så får man bara upp om att det är galna teorier.

Personligen så är jag inte övertygad än om att det är något att oroa sig för eftersom jag inte har sett med mina egna ögon att unga person dör lätt av det. Däremot är jag öppen för möjligheten att det kan vara ett väldigt farligt virus, som vissa påstår ska kunna skada hjärtat och hjärnan om man får det en gång till.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
??????????????????????????????
Du undrade hur svensken tänker och jag gav ett exempel ur min verklighet. Lite halvt på skämt givetvis.
Citera
2020-03-08, 00:03
Medlem
Helan-och-Halvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Okay.

1300 nya fall i Norra Italien på 12 timmar.

Dom stänger ner Europas mest potenta industri i 27 dagar....

Yeahh, det skulle ju girigbuks- italienarna göra annars utan anledning

Mm kanske inte va? Tror det är 20 falt värre än det vi hör nu.
.

Exakt! Om nu viruset är så ofarligt och vi ska leva som vanligt och gå på bio, konserter och vara i skolan, varför behandlar inte sjukvården det som ofarligt? Har sjukvården skyddsdräkter och visir på sig när vanliga influensapatienter kommer in?

Här är riktlinjerna från självaste Folkhälsomyndigheten för hur sjukvården ska förhålla sig till viruset:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/information-till-varden/
Citera
2020-03-08, 00:03
Medlem
Kommer väljarna straffa socialdemokraterna och deras folkhälsomyndighet för detta haveri? Mellon tillåts beredskapen är katastrofal och naiviteten påtaglig. Är detta sista stöten för sossarna?
Citera
2020-03-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Går åt helvete? Vi styr till viss del själva vår "tur" i det här. Bland annat har man inte lycka med sig om man på tröskeln till ett utbrott kör ett stort publikevenemang som mello. Precis där satte man ribban och förlorade kampen. Samtidigt ville inte produktionsteamet åka ned på möte i Rotterdam pga smittrisk. Får någon ihop logiken?

Det pågår mängder av stora konserter i hela Europa hela tiden vet du va?
Bekant till mig var i O2 i förrgår tillsammans med 20 000 andra och såg James Arthur.
Några få länder har infört uppmaningar till att begränsa event. Ännu färre har förbjudit det. Knappt något land väl.

Sverige sticker inte ut.
Fatta det.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Du läste inte vad jag skrev i inlägg 1 i detta? Frågan var varför det ser ut som det gör i just Italien.
Orsaken är att Italien tappade det från dag 1. Det dök upp hur många som helst från ingenstans och mängder bortsett de konstaterade var redan smittade.
Smittspårning var fullständigt uteslutet.

Inget annat land i Europa visar upp ens i närheten av samma spridning. Vi är 740 miljoner invånare här. 49 länder.
Alla länder efter Italien har haft stora möjligheter att förbereda sig för det hela. Man har haft en fot före. Italien var först. Därför ser det ut som det gör där.
Att smittan sprids är sekundärt i det. Vi vet att det sprids, men det är inte svaret på varför det ser ut som det gör i just Italien och inte någon annanstans här.

Har du kopierat försvarstalet som de ska ge i Sverige om 17 dagar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandApan
Jag jobbar som lokalvårdare på ett sjukhus.
Några tips är att torka alla ytor med en lätt fuktig trasa, låta det torka och sen använda sprit. Mekanisk rengöring, gnugga några gånger istället för att bara svepa trasan över ytan. Byt trasa för varje handtag, ledstång osv. Glöm inte att sprida dina händer med när du tagit av dig plasthandskarna, byt handskar ofta.

Tack för respons!
Några mer konkreta tips?
Citera
2020-03-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro

Har du kopierat försvarstalet som de ska ge i Sverige om 17 dagar?

Försvarstal?

Exakt vad i det jag skrev försvarar Sverige?

Hur i helvete läser du?
Citera
2020-03-08, 00:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Kommer att bli enormt svårt, men det verkar som om beslutet har stöd. Sen tidigare har i varje fall folk varit djupt upprörda över såna som smitit från de tidigare zonerna och som sen gripits av polis på olika håll.

Det verkar vara en del som kommer att ställas inför rätta framöver och även om det inte blir dödsstraff som i Kina, så visar det ändå på hur seriöst myndigheterna tar på zonerna.
Ja, de måste ju försöka om de ska lyckas fördröja det. Italien har 567 kritiskt sjuka smittade med Corona. Jag begriper inte hur de klara av att hantera det.

Jag tänker mig att Italienare är relativt hemmakära. Det kan ju förbättra möjligheterna med att lyckas med jättekarantänen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in