2020-03-07, 23:57
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja det är ju HELT ofattbart

I det här fallet lever vi verkligen upp till det gamla ordspråket: Die dummen Schweden...
Citera
2020-03-07, 23:57
Medlem
hur stor är chansen att Corona spritt sig på bög mellon?
Citera
2020-03-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
jo, orsaken är att smittan sprids.
Vad menar du är orsaken?
Och om vi har gjort nog för att stoppa spridningen här kommer nästkommande veckor att visa.

Du läste inte vad jag skrev i inlägg 1 i detta? Frågan var varför det ser ut som det gör i just Italien.
Orsaken är att Italien tappade det från dag 1. Det dök upp hur många som helst från ingenstans och mängder bortsett de konstaterade var redan smittade.
Smittspårning var fullständigt uteslutet.

Inget annat land i Europa visar upp ens i närheten av samma spridning. Vi är 740 miljoner invånare här. 49 länder.
Alla länder efter Italien har haft stora möjligheter att förbereda sig för det hela. Man har haft en fot före. Italien var först. Därför ser det ut som det gör där.
Att smittan sprids är sekundärt i det. Vi vet att det sprids, men det är inte svaret på varför det ser ut som det gör i just Italien och inte någon annanstans här.
Citera
2020-03-07, 23:58
Medlem
flygandApans avatar
Jag jobbar som lokalvårdare på ett sjukhus.
Några tips är att torka alla ytor med en lätt fuktig trasa, låta det torka och sen använda sprit. Mekanisk rengöring, gnugga några gånger istället för att bara svepa trasan över ytan. Byt trasa för varje handtag, ledstång osv. Glöm inte att sprida dina händer med när du tagit av dig plasthandskarna, byt handskar ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBankMan
Jag ansvar för lokalvården på ett gäng skolor.
Frågan är vilka extraåtgärder man ska göra för att minska riskspridningen.

• Extra städning av toaletter
• Sprita dörrhandtag
• Sprita tryckknappar, belysning, dörröppnare, hissar, osv
• Sprita ledstänger

Något mer som känns uppenbart?
Citera
2020-03-07, 23:59
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Givetvis, men just nu blir CFR totalt missvisande och fullständigt värdelös som metod.

Helt enig med dig om det, det funkar som en indikation som inte är skriven i sten...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker

Mitt finger i röven visar 1% men frågar du en alarmist visar samma finger 75-99%

Ring SCB.
De är duktiga på procent.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Varför är Italien så hårt drabbat?
Många kineser bor och turistar där (om man antar att smittan kommit med kineser). Det finns dock också en tysk som var tidigt ute med att sprida smittan.

Italien var tidigt ute med tester och åtgärder och har tagit det på stort allvar.
Jag tror att det finns ett mörkertal runt om, och hade man på andra håll varit lika enträgna hade vi kanske haft andra kluster. Covid-19 påminner ändock om en vanlig influensa, och har som sådan kunnat flyga under radarn.
FHM vill kanske helt enkelt undvika samma situation som i Italien, för har man valt väg är man tvungen att följa den.

Hade inte Kina börjat stänga ner Wuhan så hade inte viruset fått samma uppmärksamhet. Visst hade det uppmärksammats, men inte till dessa proportioner.
Så ett visst mått av alarmism finns med.

Är det egentligen nån som vet hur viruset beter sig mer än att det kan vara spiken i kistan för äldre och de som har andra allvarligare sjukdomar? Skulle inte en ”vanlig” influensa kunna vara det?
När man smittar verkar också vara ”oklart”, det är ju inte så att man smittar typ från första hostanfallet eller en dag innan ...

Vad jag förstått av uppgifterna från Nextstrain så finns det flera virusstammar av Covid-19 i omlopp och att de typ inte direkt har med varandra att göra. Nån mer kunnig får gärna fördjupa sig.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Jag började jävligt nonchalant och trodde det var en lätt förkylning men nu börjar man förstå vilken enorm påverkan detta virus kommer ha på samhället. Personligen sörjer jag Sweden rock festival, inte en enda festival kommer gå i sommar. RIP

I sommar är det ju lugnt enligt många. Viruset trivs inte i värme. Jag har börjat basta varje kväll därför.
Citera
2020-03-08, 00:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det finns säkert några.
Men smittspårningen har fungerat mycket bra hittills och mängder har kunnat minimeras.

Italien hade sannolikt hemskt många oupptäckta fall, redan från dag 1. De tappade det direkt. Smittspårning var helt kört.

Ser likadant ut i övriga Europa som i Sverige. Man har haft Italien att titta på och det är ju tacksamt såklart.

Men som här: Denna person har man inte upptäckt för att man inte har testat i befolkningen som helhet, man har bara hittat folk som varit på två platser för det är de enda man testar. Testar man bara en grupp så hittar man bara fall den gruppen så klart. Det kan ju redan vara en bred spridning i befolkningen, som i Italien, bara att man inte har testat så många.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPQR6n/15-tal-pa-danderyd-tagna-ur-tjanst-pa-grund-av-corona
Citera
2020-03-08, 00:00
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker

Noll om deras bromsmedicin visar sig döda covid19 också.
Citera
2020-03-08, 00:01
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBankMan
Än så länge är det otroligt tyst i den organisation jag tillhör, men jag vågar inte sitta stilla i båten längre. Vi måste göra större insatser!
Jag vill inte så till försvar om det börjar sprida sig på våra skolor och jag inte har initierat någon åtgärd.
Du är en hjälte. Se till att golven blir svabbade ofta, det mesta som hostas ut landar där.
Citera
2020-03-08, 00:01
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Helt enig med dig om det, det funkar som en indikation som inte är skriven i sten...

Hur ska du ha det? Helt enig med mig betyder att det är värdelöst som en indikation i det här läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in