2020-03-07, 01:38
Medlem
Iran 124 dödsfall
jo säkert!
https://www.liveleak.com/view?t=9my1e_1583521550 (visar random döda på gatan)
Citera
2020-03-07, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Bokstavligen några minuter sedan så skrev ju flertalet användare här att det är konstaterat att det ej smittar från symptomfria människor. Och du påstår nu tvärt om. Man blir ju ganska förvirrad av er.

Nu hittar jag inte det, men det var ju folk som postade artikeln om kvinnan som hade smittat fem andra av corona helt symptomfri.
Citera
2020-03-07, 01:40
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Hade jag nog också sagt om jag inte ville skapa global panik. De där snubbarna har nog lite stress på sig. Litar på sjukhusen, läkare vill rädda liv och är generellt sätt ärliga. Det är dem som rapporterar smittade och döda till omvärlden. Där är cirka 3,4% sanningen.

Okej, så när siffrorna passar dig så tror du dom. Men när dom ändras till mildare siffror så tror du dom ljuger. Haha. Stabilt mannen.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Ett stort mörkertal pga. att man blev överrumplad av en redan utbredd smitta. Kan garantera dig att antalet smittade i norra Italien är mycket större än de officiella sifforna, helt enkelt för att man är helt upptagen med att hantera alla de svårt sjuka som droppar in. Om man istället tittar på sydkorea som infört en massiv screening och hittat massvis med fall som endast uppvisar milda symtom, samtidigt som 40 personer dött och endast 50 är i allvarligt/kritiskt tillstånd får man en bra bild av situationen. Jag tror att antalet smittade i Italien i realiteten är större än Sydkorea.

Sydkoreas masscreening har för påpekandets skull att göra med att medlem i en religiös sekt varit på flera sammankomster och smittat flera andra inom sekten. Därför valde man i Sydkorea att testa samtliga 110 000 sektmedlemmar. Så det var ju nödvändigt och ett enkelt beslut att fatta och en stor andel av fallen i Sydkorea har en koppling till denna sekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför ska jag ha fakta på något jag inte hävdat? Jag har inte använt ordet oemottaglig.

Vad är det då du hävdar och var är fakta som bevisar det?
Varför är människan av idag bättre rustade för virus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är nog en sådan som tror dig ha en mängd sjukdomar om du läser en läkarbok.

Läs på om interleukin 6 så får du ett nytt begrepp att svänga dig med.

Varför skulle jag vara det?

Läs på om pandemier och om hur detta virus fungerar.

Ställ dig frågan varför media har försökt förklara att det inte är tekniskt möjligt att utveckla modifierade coronavirus för användning som biovapen t.ex.

Men visst ska jag läsa på om det du nämnde , känns inte så intressant när du bara slänger fram ett ord utan någon beskrivning eller Hunt alls dock..
Citera
2020-03-07, 01:41
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Bokstavligen några minuter sedan så skrev ju flertalet användare här att det är konstaterat att det ej smittar från symptomfria människor. Och du påstår nu tvärt om. Man blir ju ganska förvirrad av er.

Det finns artiklar som publicerats i JAMA och New England Journal of Medicine som pekar på smitta under inkubationstid. Men FMH hävdar att dessa artiklar innehåller felaktigheter, så det är däri diskussionen ligger.
Citera
2020-03-07, 01:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Uppåt 17 grader tyckte jag mig se i Iran i alla fall, men beror väl på var i landet kanske. Södra Italien är väl nästan sommar året runt.

Tegnell tror att vi nått kulmen nu. Han väntar på sommaren då viruset inte ska trivas.

Det handlar nog inte bara om temperatur att säsongsvirus beter sig.. Virus skadas i högsta grad av UV-strålning. Därav, ju fler timmar mellan solens upp, respektive nedgång, borde vara en variabel i den ekvationen.

Minns var ni läste det först. Nej, jag har ingen källa.
Citera
2020-03-07, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Innan du börjar tolka dödligheten på fartyget så kan det vara värt att kolla upp åldern på dom som åkt med. Själv tror jag inte att så många multihandikappade befunnit sig på fartyget. Att den faktiska dödligheten är på över 1% är ganska klart

Btw. Att så många har dött i USA har en orsak..fetmaproblematik
USA har ju inte haft testkit ens. Från början hade de bara det i tre delstater t ex. Även felaktiga tester har de haft tydligen och de har garanterat inte testat speciellt många. Vet inte om det kostar pengar av de enskilda att testa sig där vilket borde dra ner villigheten. Så att de har en hög siffra skulle kunna bero på ovan.

På fartyget har jag ingen koll alls men skulle jag gissa är det mest äldre som åker sådana här kryssningar för sina sparpengar de inte vet vad de ska göra med? Inte konstigt ifall några som har andra sjukdomar åker på dessa också även om de inte borde vara så många. Du säger att den faktiska dödligheten på skeppet är över 1% men vi har siffror på att det ligger på 0.8% - och då vet jag inte om alla är testade där och det ev finns mörkertal där också på smittade.
Citera
2020-03-07, 01:42
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Nu hittar jag inte det, men det var ju folk som postade artikeln om kvinnan som hade smittat fem andra av corona helt symptomfri.

Man kan ju dock vara symptomfri även när inkubationstiden är slut, t ex superspridaren i Alperna som inte uppvisade några symptom. Man smittar INTE under inkubationstiden men man kan i ett fåtal fall smitta trots att man är symptomfri.
Citera
2020-03-07, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Inte en jävla chans säger jag! Och jag kan lägga en kvarts miljon rakt av på det! Vi vet ju nu att smittorisken är i princip obefintlig jämfört med vanlig influensa och att enbart de halvdöda dör. Så för helvete ta mitt vad, jag behöver vinna tillbaka lite från denna irrationella börskrasch som töntar såsom du har panikat upp. (låna av dina föräldrar eller belåna dina njurar)

Hur kan du tro att det inte är en smittorisk? Vi har redan coronan fullt härjande i samhället. Tusentals svenskar har corona just nu klockan 01.40 när jag skriver detta.

Hur vet jag det? För att:

1. Smittan smittar sinnesjukt enkelt och dessutom väldigt dolt. Man smittar utan symptom och viruset överlever på ytor i flera dagar m.m.
2. Nästa punkt har jag inte fakta på, men ett sunt förnuft räcker här. Tror du eller någon på fullaste allvar att de 137 person som smittas bara gömt sig direkt hemma i karantän sen de kom till Sverige, att de inte gjort något annat? Om en av dessa personer går till ICA, åker tunnelbana, eller slänger sopor i trapphuset så är smittan ute i det fria. Och de flesta blev sjuka några DAGAR efter att de kommit hem. Det ger dem dagar, kanske en vecka att smitta folk. Tror du de stockholmare som kom hem UTAN sympton sket i tunnelbanan eller att gå och handla? De har GARANTERAT träffat andra och smittat dem.
Citera
2020-03-07, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Haha det stämmer att vi inte alls kan lita på Irans siffror. Hela landet är att betrakta som en okontrollerad smitthärd, de har ingen koll alls. De redovisar inte ens antalet döda korrekt då det kommit fram bevis för att fler personer dött och begravts utanför ett enda sjukhus än vad de officiella dödssifforna visar för hela landet. Att stoppa flyg därifrån var en helt korrekt åtgärd men den borde ha skett redan när det blev klart vad som pågick i landet.

Ja tyvärr. Vad jag inte kan förstå är vad jag anser rädslan från myndigheters håll att faktiskt ta i ORDENTLIGT och få kontroll på spridningen inom Sverige i den mån det går. Som Tegnell sa i en intervju för någon vecka sedan. "Det bästa är att göra LAGOM."

I ett fall där man står inför ett eventuellt hot mot en befolkningen (I detta fall då äldre och sjuka) bör man väl göra ALLT i sin makt för att FÖREBYGGA istället för som nu släcka bränder och smittspåra. Det är omöjligt att hitta alla som åkt med samma tunnelbana som Pelle som precis kom hem från Italien och åker till jobbet trots att han "dragit på sig en liten förkylning" i skidbacken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in