2020-03-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser/q/Teheran/112931#tab=0,chart=1
https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser/q/Milano/3173435#tab=0,chart=1

Thailand har väl inte haft så många fall.

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser/q/Bangkok/1609350#tab=0,chart=1

Troligt att dem mörkar pga turism. Väldigt populärt resmål för kineser
Citera
2020-03-07, 00:10
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Famous last words?

Anders Tegnell
-Toppen kan ha nåtts i Sverige

Det verkar som om Folkhälsomyndigheten försöker förklara bort det där uttalandet nu:
Citat:
Vi har bett DN rätta. Anders T pratar om importfallen (där risken är satt som mycket hög) när han säger att det finns anledning att tro att peaken kan vara nära. Det säger han mot bakgrund av att det vi ser nu är resultatet av främst sportlovsresor till norra Italien v 9>>
Citat:
>>Fallen av covid-19 i Sverige hittills är importfall, inte resultatet av samhällsspridning. Med importfall är det fullt möjligt att snabbt bryta smittkedjan via aktiva insatser, vilket sker nu. Spridning i samhället skulle kräva andra insatser och utgöra en större utmaning.
https://twitter.com/Folkhalsomynd/status/1235810723294396416

Så... han menade inte att vi nått en topp utan att de som smittades i Italien och återvände till Sverige borde utvecklat symptom nu och därmed blivit kartlagda.

Sedan kan man ju undra hur kan man veta att det inte sker en samhällspridning då man testar importfall och de personer denna haft kontakt med?
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Kinesiska läkare säger att coronavirus "som en kombination av SARS och AIDS" kan orsaka irreversibel lungskada

Fyfan låter INTE bra!

https://amp.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/chinese-doctors-say-coronavirus-like-a-combination-of-sars-and-aids-can-cause-irreversible-lung-dama ge/news-story/f58f19c5eeae99b845c54e2d2b9305ca?__twitter_impress ion=true

Finns en studie på det i länken, vilken postats tidigare i tråden.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.18.20024539v2.full.pdf

"Gaohong Sheng et al. [22] have shown that viral infection could increase the risk of pulmonary fibrosis. Xie et al. [23] found that 45% of patients showed signs of pulmonary fibrosis within one month after being infected with SARS-CoV. Hui et al. [24] revealed that 36% and 30% of patients infected with SARS-CoV developed pulmonary fibrosis 3 and 6 months after infection. These studies consistently suggest that pulmonary fibrosis will become one of the serious complications in patients with 2019-nCoV infection. How to prevent and reduce the occurrence of pulmonary fibrosis in patients with 2019-nCoV infection are urgent problems for medical workers in the treatment of 2019-nCoV."

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Är det fyra plutoner spridda över landet?... Skulle kunna hjälpa till med att sanera ambulanser, mm
Men då måste de precis som sjukvården tillföras friskluftsdräkter.
Förresten varför kopplar man inte in hemvärnet?
Citera
2020-03-07, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Den här videon där VDn för The Coalition for Epidemic Preparedness Innovations Dr Richard Hatchett intervjuas om vad som händer och kommer att hända bör alla se.

https://www.youtube.com/watch?v=dcJDpV-igjs&feature=share&fbclid=IwAR1H0kdzBeEuSvssZWGCQ5 T_kEqlGDYvqetrY9n-_fqDMtUOiBuvllfxdwI

Fick rysningar och förstår nu att detta kommer att bli ett stort problem.
Ändå ser jag folk, både vänner och kollegor, som lever i en bubbla där allting är som det ska vara. Man drar ett coronaskämt och inget mer med det.

De lär vakna inom ett par veckor.

Intressant om det stämmer att Singapore har färre fall än Storbritannien. Skulle inte förvåna om 2020 blir en repris på 1989. Det året började protesterna mot kommunismen på Himmelska Fridens torg i Peking, men när året var slut så satt kommunistpartiet i Kina säkrare än någonsin. Istället var det de korrupta kommunistregimerna i Östeuropa som hade fallit. 2020 börjar med ett virusutbrott i Kina, men när året är slut... ja, hur ser världen ut den 1 januari 2021? Skulle inte förvåna om ett flertal västeuropeiska nationalstater har kollapsat och ersatts av Singapore-liknande stadsstater. EU kanske lever vidare som en lame duck liknande Sovjet i ytterligare några år. Löfven, Merkel och Macron kanske försöker sig på en "Augusti-kupp" för att rädda projektet, och när den misslyckas så halas det blå-gula stjärnbanéret för gott. Den som lever får se.

Ja juste, Storbritannien är ju inte kvar i EU, så Boris Johnson blir väl någon Milosevic-figur som klamrar sig fast vid makten i ytterligare 10 år med lite sporadiska krig mot skottar och walesare.
Senast redigerad av oshin.cantwell 2020-03-07 kl. 00:15.
Citera
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Wow tråkigt för er

Både jag och nej.
Självklart surt att ens dotter suttit och blivit undervisade av en som varit smittad.
Men hon är en frisk och kry tjej som sällan är sjukt. Så jag är inte speciellt orolig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Qom i Iran ligger på 20-25 dagtid.
Thailand 30-35

Det är bara 5 grader i Qom just nu (typ 3 på natten).... Högsta jag fick upp var 19 grader. Men Thailand, visst. Hur är spridningen i Thailand dock. Inte så många officiellt och de har galet mycket turister. De bekräftade fallen är väl importerade misstänker jag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NamasteGG
Troligt att dem mörkar pga turism. Väldigt populärt resmål för kineser

Och Singapore? Har haft fall länge men kryper väldigt långsamt.

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser/q/Singapore/1880252#tab=0,chart=1
Citera
2020-03-07, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3050311/its-pneumonia-everybody-china-knows-about-many-deaths-will-never
&
SCMP is headquartered in Hong Kong = är under Kinas maktsfär, så "underrapportering" är att förvänta.

Ändock, ett par citat:

(min "fetning") o.s.v. o.s.v.
Annan intressant ny artikel om Wuhan:https://www.scmp.com/news/china/society/article/3074016/its-all-fake-angry-residents-shout-chinese-vice-premier-sun
lite citat (2020-03-06):
Sun, 70, is the most senior Chinese official in Wuhan
– she has been in the city since late January leading the government’s response to the crisis.

But as she walked through the grounds of the complex, residents protested, saying the management company responsible for the estate had quickly cleaned up before she came and arranged for fake volunteers to deliver groceries to its locked down households
.....
The episode has been much discussed online and, unusually, it was also covered by Chinese state media – including Communist Party mouthpiece People’s Daily, which ran a commentary slamming the estate manager for trying to deceive the visiting officials.
...
Zhu Lijia, a professor at the government-affiliated Chinese Academy of Governance, said there was a general agreement in Beijing to put an end to staged inspections by politicians.Zhu Lijia, a professor at the government-affiliated Chinese Academy of Governance, said there was a general agreement in Beijing to put an end to staged inspections by politicians.
....
But there is no sign that this much-criticised practice has stopped, even with the country facing what Xi has called its worst public health crisis since 1949

Summarum: I ett land där av & till mängder dö ÄRO coronasmittan något av det värsta sedan 1949.
Nej, att tro det endast rör sig om ca: 3000 döda i Kina äro en "Tegnelliansk" underskattning.
.
Tillägg:
PS.
För den undrande avses med "Tegnelliansk" underskattning detta:
WHO har hittills berömt Kina för hur landet informerat kring covid-19, till skillnad från sarsepidemin 2002–2003 då Kina länge mörkade antalet drabbade och döda. Enligt Anders Tegnell är det osannolikt att nationen återigen mörkar kring ett virus.

Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både sars och mers. Det säger statsepidemiologen Anders Tegnell. Detta trots att det nya viruset redan hunnit ta livet av 26 personer.

– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.

P.P.S. När Tegnell uttalar sig om epidemiloger undrar jag Ödmjukt om hans avsikt är att införa ett nyord?
D.v.s. nyordet "epidemilog"=inkompetent helidiot?

Intressanta länkar, ja alltså jag tror Kina mörkar alla siffror. För mig vore det helt ologiskt att enbart mörka en del av rapporteringen för att sedan säga sanningen om en annan. Och sen alla klipp på desperata läkare och annan personal på bårhus o liknande man har sett får en att undra hur läget egentligen är.

Men däremot förstår jag helt och hållet att myndigheterna runt om i världen försöker lugna alla för det skulle bli katastrofalt om alla får panik på en gång typ... Det skulle förmodligen orsaka ännu mer kaos, så man försöker väl hålla på det så länge det går.

Om det nu är som man tror det är, och en del rapporter tycker jag är oroväckande såsom fibros pp lungorna och lunginflammation nej fyfan det låter inte bra.
Citera
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Hur kan på riktigt han sitta kvar ? Han har gång på gång gjort skandal uttalanden.

Missförstå mig inte nu jag håller inte med i det han säger för 5 öre. Men jag tror knappast att det han säger är hans personliga åsikt. Så att göra sig av med honom skulle inte göra någon skillnad. Problemet är snarare att man gör allt för att minimera den ekonomiska "skada" ett handlande skulle innebära. Oavsett om det handlar om stängda skolor, stoppade flygresor eller för den delen låta melodifestivalen fortgå utan publik. På sikt kommer det ju givetvis att kosta mer fast det är ju morgondagens problem.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Björn Olsén förutspådde även att miljoner skulle dö när fågelinfluensan var på gång för några år sedan.

Då fick han fel den gången. Dock en rimlig uppskattning som han gjorde, och det förändrar inte så mycket. Med ett antal decenniers mellanrum så kommer det pandemier som dödar 1-30 miljoner personer. Det är liksom så.
Citera
2020-03-07, 00:14
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Jag håller delvis med dig här.
Och jag har aldrig påstått att viruset dök upp här under sportlovet.
Det jag säger är att vår snabba ökning jämfört med andra länder de senaste dagarna är pga Italienresenärerna.

Dessutom så hade många andra länder samma förutsättningar innan detta blev riktigt stort.
Dvs många andra länder besökte kina. Många andra länder har dessutom alltid haft mycket större närvaro i kina än sverige. Dessutom så är det många från andra länder som reser runt i världen som svenskar.
Håller med om att många andra länder varit mycket mer resoluta i sitt agerande och på så sätt fått färre smittade.
Vi hade också kunnat avstyrt resor till Italien och Iran direkt. mm
Och hade vi gjort det så hade vår nuvarande siffra varor mycket lägre.
Dock så finns det säkert en hel del icke ”bokförda” smittade som har fått det från andra håll.
Fast nu utgår ju du ifrån att de flesta som är smittade i Sverige har fått det från Italien. Det är det ingen som kan veta i nuläget. Ingen vet om det har varit någon ökad egentlig smittspridning de senaste dagarna. Det enda som faktiskt ökar är antalet tester av människor som har varit i Italien och Iran. Det är viktigt att tänka på det. Finns massor med folk som är sjuka just nu som inte har rest till "rätt" land för att få lov att bli testade. Detta är ett problem i hela världen just nu, det testas för lite. Samtidigt är det väl egentligen inte det som är det viktiga utan det viktiga är att ta proaktiva beslut för att begränsa smittspridning. Det spelar liksom ingen roll varifrån skiten kommer när den väl är här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in