2020-01-28, 15:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Se mitt inlägg om detta från igår med både citat och länkar. Jag orkar verkligen inte gå BAKÅT, försöker tänka framåt.

Men du kan åtminstone förklara lite kring de mystiska askhögarna som du påstår kan ses runt Wuhan.

Hur mycket(volym) aska blir det av en förbränd kropp?

Hur många kroppar bör ha bränts för att bygga dessa synbara askhögar som du misstänker består av förbrända coronasmittade kroppar?

Panik botas med kunskap.
Citera
2020-01-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Får vi se, men det bör börja sprida sig inom ett par dagar i sådant fall. Närområden känns mer troligt, medans länder längre bort lär vara mer förskonade.

Jag vet inte vad smittningsrisken är men att basera det på turister som besökt ett annat land är skevt eftersom det är just fall där beröringar lär vara mindre förekommande. Om det är i paritet med förkylning så ja, då blir det ett nytt virus som endast försvinner med vaccin eller som i Sarsfallet. Den ena tysken hade ju bara en kollega som varit i Wuhan, det räckte. Jag tror inte de är särskilt fysiska med varandra.
Citera
2020-01-28, 15:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Se mitt inlägg om detta från igår kväll med både citat och länkar. Jag orkar verkligen inte gå BAKÅT, försöker tänka framåt.

Jagvvill inte vara otrevlig, men snälla, Googla. Orkar inte skedmata folk.

Viruset är nu i en explosiv fas. Om folk i väst inte smittas lika snabbt och om folk på sjukhus inte börjar dö som flugor ka vi förhoppningsvis andas ut.

Om du varken orkar eller vill styrka dina påståenden i en seriös diskussion kan du väl hänga på Facebook istället och chatta med andra hysteriska kärringar.

Du häver ur dig än det ena än det andra utan att backa upp med källor eller intellektuella resonemang, blogga kan du väl göra någon annanstans, det här är ett diskussionsforum.
Citera
2020-01-28, 15:47
Medlem
Bekräftat: Person-till-person överföring, sprider sig innan symtom visats. Prognos, ett hundratal infekterade i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=JGAcQ6UeIIM
Citera
2020-01-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Bekräftat: Person-till-person överföring, sprider sig innan symtom visats. Prognos, ett hundratal infekterade i Sverige.

Dags för Folkhälsomyndigheten att revidera detta:

" Viruset kan spridas också mellan människor men verkar inte kunna överföras från människa till människa särskilt effektivt"
Citera
2020-01-28, 15:55
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze

Än så länge är det väl inte bekräftat att det fullt luftburet? Det vore ju rätt oroväckande isåfall.
Citera
2020-01-28, 16:01
Medlem
Citat:
Det låter ju skitbra, miss Odödlig, men har du någon källa att backa upp det med?
De flesta smittade från början har nog varit i direktkontakt med smittan. Eller iaf väldigt nära grundsmittan och därför fått viruset i en mer koncentrerad farlig form. Nu när karantän är upprättad så kommer inte lika många människor smittas då viruset inte smittar lika effektivt människa till människa. Därför blir det lättare att stoppa. Virus har också en benägenhet att mutera och när det muteras från att spridas från människa till människa så är chansen även stor att dödligheten går ner ännu mer. Vilket gör den mer ofarlig. Därav menar jag att den snart kommer klinga av.

Gissar att det totala dödstalet inte kommer bli så mycket mer än SARS.
Kanske mellan 1000-2000 pers
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-28 kl. 16:03.
Citera
2020-01-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Lilla du... jag vet vad pandemi betyder. Men det som är av intresse för mig är att jag är säker på inte kommer spridas i Sverige. Endast några enstaka fall isf....
Men javisst! Vi ser om några veckor

Låter som desperata förnekanden. Är du i grunden livrädd för att drabbas och dö? Folk reagare på många olika sätt ett vanligt är förnekelse, nää det är inte farligt, nää det kommer inte hit, nää mig biter det inte på.

Vi får som sagt se om det kommer några inlägg från dig i framtiden.
Citera
2020-01-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosten
De ska bygga ett sjukhus på 6 dagar säger de. Inte smälla upp ett fältsjukhus.
Det är alternativen som finns, ett fältsjukhus på några dygn eller ett riktigt sjukhus. Det senare är möjligt i Kina men här i väst troligen det första.
Citera
2020-01-28, 16:05
Medlem
Jag kommer tillbaka till denna grafen:
https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak#/media/File:Log-linear_plot_of_coronovirus_cases_with_linear_regre ssions.png

Dra ut antalet bekräftade fall utanför grafen till vänster och se när den når X-axeln. Det antyder att det i snitt är ca sju dagar mellan bekräftad smitta och dödsfall. Om detta skulle stämma så skulle ca 1000 av de idag bekräftat smittade avlida. Och med fortsatt smittspridning så skulle dödstalen accelerera kraftigt.

Nu vet vi inte riktigt hur siffrorna för antalet konstaterat smittade har tagits fram och hur siffrorna korrelerar. Det verkar dock inte särskilt lovande.

Jag förstår att Kina stänger skolorna på obestämd tid...
Citera
2020-01-28, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Låter som desperata förnekanden. Är du i grunden livrädd för att drabbas och dö? Folk reagare på många olika sätt ett vanligt är förnekelse, nää det är inte farligt, nää det kommer inte hit, nää mig biter det inte på.

Vi får som sagt se om det kommer några inlägg från dig i framtiden.
Nä, verkligen inte. Tvärtom! Inte rädd alls. Detta är på sin höjd en liten epidemi i Wuhan med några enstaka små spridningar på andra ställen. En liten piss i Mississippi. Inget att hetsa om...
Citera
2020-01-28, 16:09
Medlem
kazangass avatar
In och lyssna på P1, telefonväkteri om corona-viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in