2020-03-04, 12:10
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
650.000 dör varje år av ”vanliga” influensan. Vad fan är detta för mupp-tråd?

Vilket med coronaviruset (utifrån 2% dödlighet) motsvarar 32 miljoner smittade.
Den siffran, framförallt utan de omfattande åtgärderna som införs är över tid ganska enkelt uppnådd tbh, detta motsvarar ganska ungefär antalet influensa patienter årligen i USA, ETT land.

De höga prognoserna (av experter) visar på tiotals, kanske upp emot 100 miljoner döda när vi väl summerar pandemin. "Vanligt" my ass, mupp.
Senast redigerad av Seemve 2020-03-04 kl. 12:15.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Knut i studion på SVT2 säger ju sanningen om att arbetslösheten kommer MINSKA efter detta är över dvs om 1 år -> flera år framåt.
Anledningen är den att 3,5% dör i detta och arbetstillfällen frisläpps pga dödsfall.
Staten sparar STOOORA summor på att äldre dör så de slipper betala ut pension. Så ja staten lär ju vara nöjd

Just det. Nästan alla dödsfall kommer att drabba åldersgruppen 70+.

Om det hade varit ett sjukdomsförlopp likt Spanska sjukan 1918, där det framförallt var de unga och friska som dog, medan de gamla klarade sig nästan helt, så hade vi redan stängt gränserna och satt hela städer i karantän.
Senast redigerad av berenpxx 2020-03-04 kl. 12:13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Har ämnet ”svensk labbkapacitet” avhandlats i tråden? Någon som vet hur det ser ut på området?

Menar alltså vilken takt sjukvården kan hålla på att testa folk för smitta.

Tror det är nytt topic. Jag vet bara lite om hur det ser ut och för att sätta det i relation så behöver jag hänföra med influensatester utan att veta om det drar samma kapacitet. En influensasäsong behandlas ca 10000 tester i lab. Jag antar att kapaciteten är mångdubbelt större då nära tester också görs. Hur kapaciteten ser ut i verkligheten dvs vad kan prioriteras bort, behövs visst material för dessa tester som kan vara en brist vara m.m. har jag ingen koll på.

Någon med erfarenhet från och överblick över medicinska labb? Kan tex tester även läggas ut på privata forskningslabb vid behov?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Självklart så smittar en smittad person andra.

Men mår du bra av att tänka på dessa teoriska resonemang?
Du har inte mer fakta bara för att du funderar om och om igen.
Det blir bara ett ältande, som skapar mer oro.

Ja om du är orolig ska du tänka på något annat helt enkelt. Det hjälper faktiskt. Försök hitta något roligare för dig att göra. Vad du tycker om.
Citera
2020-03-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Iran har släppt nya siffror nu:
2922 smittade och 92 döda totalt.

Det måste vara så tufft för sjukvården i Iran just nu.
Citera
2020-03-04, 12:12
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Inte såvitt jag hört. Men det är klart, Corona skulle kunna börja milt i vissa fall för att senare urarta.
Det är andra veckan som man hamnar i den kritiska fasen om man alls gör det har jag för mig. Om ett par dagar så har vi mer klarhet.
Citera
Bannlyst
Kanske dags att se över knaprandet på direktflygd sallad/påläggskorv från norra italien, vilken säljs på Ica/Hemköp/Coop/mm.
Citera
Medlem
Hur har vi det med smittspridningsättet?
Är det fastställt?

Det är ju nära omöjligt att stoppa en smitta om man inte vet hur den smittar så vad är det som missas?

Någon tok höll på med 5G-svammel, sådant man normalt bara låter rinna förbi utan en tanke då det är uppenbart förvirrat men, det sådde ett frö här hos mig.
Ny teknik testas och körs oftast igång där användandet är stort så, kan mobilen vara bryggan mot yttervärlden om det är en ren droppsmitta?

Man är nogrann ute, tvättar innan man äter och tar sig i ansiktet men, mobilen har varit med och blivit kontaminerad och när den är tillräckligt mättad så smittas man.

Är detta testat?
Någon?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Ja om du är orolig ska du tänka på något annat helt enkelt. Det hjälper faktiskt. Försök hitta något roligare för dig att göra. Vad du tycker om.
Starkt att du medgav att du är orolig, försök slappna av.
Gå ut och träffa en eventuell kompis.
Kanske gå till ett eventuellt arbete och jobba lite?
Citera
2020-03-04, 12:13
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Hur många insjuknade och döda finns på de brittiska öarna - är rädd för att PL kommer voidas...

Hur ser spridningen och dess fart ut där?
Citera
2020-03-04, 12:13
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Absolut, det blir ju en följdeffekt.

Det var inte oväntat att SAS skulle göra så, jag har tidigare varnat för att det kan uppstå brist på besättningar, jag tror att SAS har tagit höjd för det och beslutade sig för att ställa in flygningar till riskområdet.

Omtanke om personalen blir nedkokat, värnande om bolagets ekonomi över tid, helt korrekt ur ett företagsperspektiv.
Det var danskarna som såg till att SAS stoppade flygningarna.
Citera
2020-03-04, 12:15
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är väl gulligt att dom tänker på rese, hotell och resturangbranchen. Att lägga några miljoner på bättre inresekontroller, stoppa flyg till drabbade områden och köpa in mer skyddsutrustnig var inte lika roligt.

Det ska bli intressant att se om åldringsvården får lite extra också, framför allt ekonomiskt stöd till inköp av mer skyddsutrustning för personal som hjälper äldre sjuka i hemmet med mat och annat.

Men det är ju en improduktiv grupp för regeringen som är bäst att få bort så bostäder frigörs inför nästa flyktingvåg kan man tänka sig. Jag hoppas jag har fel om januarigänget nu. Dom visar nu att dom är medveten om vad som kommer att hända.

Min mor bor på ett äldreboende och har kontakt med personal 2ggr/ dag, hela tiden olika personer vilket leder till ett utbrett kontaktnät med potentiella smittbärare. Med tanke på åldern hos henne så är detta som jag ser det mer eller mindre rysk roulette.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in