2024-06-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo det kan man absolut bli om man redan har ett nedsatt immunförsvar
Du behöver inte ens ha ett nedsatt immunförsvar... det ordnar "vaccinen" åt dig. 😉
Citera
2024-06-08, 10:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Du behöver inte ens ha ett nedsatt immunförsvar... det ordnar "vaccinen" åt dig. 😉

De som råkat illa ut har ofta haft ett nedsatt immunförsvar.

Idrottare får det av extrem träning och därför har de kollapsat och fått hjärtproblem i samband med covidvaccinering i kombination med träning och ibland pågående covidinfektion samtidigt.

Eller barn med redan nedsatt immunförsvar. De borde aldrig vaccinerats överhuvudtaget mpt covid-19 med facit på hand.
Citera
2024-06-08, 10:37
Medlem
Citat:

Idrottare får det av extrem träning och därför har de kollapsat och fått hjärtproblem i samband med covidvaccinering i kombination med träning och ibland pågående covidinfektion samtidigt.

Eller barn med redan nedsatt immunförsvar. De borde aldrig vaccinerats överhuvudtaget mpt covid-19 med facit på hand.
...eller gravida för den delen.
Citera
2024-06-08, 11:15
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Javisst, så polariserat är det kanske. Jag började ju skriva på allvar i den här tråden vintern 2022, men då följde jag forskningen kring risker med Covid-19. Ett av inläggen som jag svarade på handlade om IgG4-ökningen av mRNA-vaccinen och då blev jag intresserad av det, och därefter intresserad av negativa sidor med vaccinet. Att det finns forskning som pekar på risker med Covid vet vi ju, så den sidan är jag nöjd med att ha satt mig in en aning i. Nu är jag istället helt förbluffad över det kraftiga psykologiska motståndet som finns mot att undersöka riskerna med vaccinen. För mig är det nästan lika chockande som om hela världen plötsligt förbjöd kritik av låt säga en religion eller en politik. Som om man plötsligt förflyttats till en diktatur, där vissa saker inte får diskuteras för då blir det spöstraff på torget.

Religion ja.
En av religionens viktiga funktioner är att den fungerar som en slags kappsäck där vi kan slänga ner alla frågeställningar som vi inte vet svaret på. Typ: "Vad händer efter döden?", "Kommer det regna i juli?", "Var kommer blixten ifrån?".

I primitiva samhällen så fabulerade vi kollektivt fram "svar" på dessa frågeställningar kring lägerelden.
I civiliserade samhällen så växte prästerskap fram, som ägde patent på att fabulera. Konsensusuppfattningen i det civiliserade samhället var att prästerna är experter och att man inte bör ifrågasätta deras fabler.

När man som vanlig bonnlort måste plöja åkern och mjölka 20 getter så är det skönt att slippa klia sig i huvudet över vetenskapliga och filosofiska frågor. Och det skapar harmoni och samhörighet i samhället att prästerskapet tillhandahåller konsensus-svar på dom här knepiga frågorna. Oavsett om svaren är vettiga eller (kanske mer vanligt förekommande) rent nonsens.

Och en viktig poäng med organiserad religion, som inte ofta nämns, är att den definierar en gräns mellan dom frågor vi inte har empiriska svar på (religion/mytologi), och den fysiska världen vi lever i. När vi bonnlortar har slängt ner alla frågor som är omöjliga att besvara i den religiösa kappsäcken, så kanske vi har lättare att agera med klarsyn kring övriga frågor.

Så långt är allting väl. Problemet uppstår när någon på empirisk väg råkar snubbla över det faktiska svaret på en av frågorna som religionen har lagt rabarber på. Typexemplet är Galileo och den heliocentriska modellen. Då uppstår en maktkamp. Prästerskapets ägarskap över konsensus har utmanats.

Den tidigare rådande geocentriska modellen över kosmos krävde extremt invecklad matematik för att kunna förklara himlakropparnas rörelser. Man måste komma ihåg att det inte var några dumskallar som var anhängare av den teorin. Utan det var den tidens allra mest begåvade experter. Problemet var att ingen av dessa hade ifrågasatt teorins grundpremiss, att jorden var universums mittpunkt.

På samma sätt så förefaller det vara väldigt få av dagens eminenta experter som har gjort ett seriöst försök att gå till botten med grundpremisserna för covid-teorin: Hur vet man att det faktiskt uppstått en enskild ny sjukdom? Hur vet man att man har lyckats isolera ett nytt virus? Hur har man försäkrat sig om att viruset i så fall är orsak till sjukdomen? Så länge man inte själv har försäkrat sig om att grundpremisserna är giltiga, så kan man inte säkert konstatera "att det finns forskning som pekar på risker med Covid".

Nu lever vi i en tid då gränsen mellan religion och empiri börjar bli lite upplöst, skulle jag säga. Så nya erzats-religioner har en tendens att växa fram på ställen där de inte hör hemma. Jag tror att vi inte längre riktigt kan skilja mellan vilka frågor som är av religiös eller empirisk art. Tex inom diverse vetenskapsfält. Det må vara tämligen uppenbart (för dig och mig) inom vissa humaniora-ämnen som genusvetenskap. Men tydligen inte uppenbart för alla. Så frågan är då vilka andra fält som också drabbats.

Måste säga att när jag läser om metodiken som används för att "isolera" virus så tycker jag att det påminner rätt mycket om nån slags hednisk spådoms-ritual, komplett med inälvor och allt.
Senast redigerad av RustyShackleford 2024-06-08 kl. 11:20.
Citera
2024-06-08, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Hur det kommer sluta? Eliten har fått som de har velat. Jordens population kommer decimeras de kommande årseklet.

Att vakna upp är den enskildes val. Eller så fortsätter man att lita på de institutioner som skadar en.
Det är väl så bra sagt som det kan bli.
Citera
2024-06-08, 12:56
Bannlyst
Citat:

Bra poäng med idrottarna. Faktiskt, det makes totalt sense.

Men vaccinet förstör immunföravaret ändå vill jag tillägga.

Har du sett hur de stängde in barn i plastbubblor? Jag kan knappt tro att det hände på riktigt
Senast redigerad av Dampbarnetvisarhur 2024-06-08 kl. 12:58.
Citera
2024-06-08, 13:01
Bannlyst
Hörde en äldre dam sitta och prata om hur hon blev vaccinerad mot sin vilja lite random idag. Kul att höra att hon pratar ut.

Kunde inte höra om hon hade några problem. Men hon såg inte så frisk ut.

Hon nämnde att hon kände andra som hade dött av hjärtproblem efter vaccinet
Senast redigerad av Dampbarnetvisarhur 2024-06-08 kl. 13:03.
Citera
2024-06-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ystaren
Detta är ju dock idioti. Det låter som att barnet fick endokardit (bakteriell hjärtklaffsinfektion) 2 månader efter vaccinering. Dvs något hela annat än de samband som upptäckts.

Jag kan ingenting om juridik, men om det är något mer än rutin att förundersökning inleds om anmälan kommer in så är det fullständigt vansinnigt.

Jag är en sån där som är kritisk både vad gäller Covid och vaccinen. Det du skriver om 2 månader är intressant. Låt oss ta Pandemrix mot svininfluensa som exempel. I maj 2021 förklarade plötsligt en forskare vid "universitetet" i Linköping att gåtan med narkolepsin 2009 nu plötsligt var löst.

Svaret var enligt forskaren samma svar som man ger även vid Covid: Det var svininfluensan som skapade narkolepsin, vaccinet däremot, skyddade. Utan vaccinet hade troligen fler fått narkolepsi, hette det. Man kan jämföra med hur det idag heter att utan mRNA-vaccin hade troligen fler fått myokardit och what not. Linköpings "universitet":
Svininfluensavaccinet - varför drabbades vissa av narkolepsi?
De som drabbas av den ovanliga sjukdomen narkolepsi har en viss HLA-molekyl som kan visa upp en liten bit av en substans viktig för vår sömnreglering, hypokretin. Immuncellerna kommer då att attackera hypokretin-producerande nervceller och sömnregleringen skadas. Svininfluensaviruset, H1N1, innehåller en bit som liknar hypokretin. Förmodligen misstog immunsystemet hos de som drabbades av narkolepsi biten från H1N1-viruset med hypokretin. I vissa områden i Kina, som saknade vaccin, fick många svår svininfluensa samtidigt som deras narkolepsiförekomst ökade. Om vi inte hade haft vaccin och fått svininfluensan kanske det hade sett likadant ut i Sverige. https://liu.se/nyhet/vaccin-och-kroppens-immunforsvar
2023 utreddes detta i en artikel i Oxford Universitys peer reviewtidskrift Sleep och det var ju inte alls på det sättet som Linköpings hemsida förenklade det utifrån en studie. Sleep inleds:
The influenza A virus subtype H1N1 pandemic surfaced in the first month of 2009. Subsequently, a rigorous vaccination campaign began. With this came the first reports of a clearly increased incidence of narcolepsy in Scandinavian children [1]. The H1N1 vaccine named Pandemrix was suggested to be the culprit. Not long after, however, research groups from countries with a low vaccination grade (e.g. China, the United States, Taiwan, and several other European countries) reported a more modest increase in narcolepsy incidence [2–5]. A possible role for the H1N1 virus itself was thus emphasized.
Så kommer de in på forskarna som jag förmodar Linköpingsforskaren byggde på:
More than 10 years later, Wang et al., now consolidate one major piece of this puzzle by collecting the incidence of narcolepsy on a large scale over a 20-year period in mainland China with data from multiple sleep centers [6]. (...) The efforts of Wang et al. clearly show that the chance for people to develop narcolepsy type 1 increases when the H1N1 flu virus is rampant and activating the immune system. This is independent of vaccination against H1N1. Yet, as is well established and now also again seen in the Chinese data, only occurs in people with the DQB1*06:02 HLA allele.
Problem som tas upp är att det finns mer än en form av narkolepsi, den första är dock den mest omfattande, tydligen. Problemet sedan är att det för en del tar upp till 5 år efter vaccinationen att utveckla narkolepsi, varvid det är oklart vilken roll detta spelar. Hypotesen att narkolepsi uppstått på grund av Pandemrix finns enligt dessa forskare fortfarande kvar, och de avslutar med att
In a large study in the United Kingdom [14], people were identified who had developed narcolepsy symptoms up to 5 years after their Pandemrix vaccination. In people with a quick onset of narcolepsy symptoms after H1N1 flu infection or vaccination, a causal relationship seems plausible. However, the possibility of long delays between possible immunological triggers and the development of narcolepsy remains to be shown.
Och:
To conclude, Wang et al. again show a clear relation between infection with the H1N1 flu virus and a relatively swift and severe development of narcolepsy type 1 in people with the DQB1*06:02 HLA allele. On top of this, data from Europe shows the adjuvanted H1N1 vaccine Pandemrix to play a role [2] and other infections (e.g. streptococcus) have also been implicated [11, 12]. This does not seem to leave a lot of room for doubt regarding the autoimmune nature of narcolepsy type 1. It is thus surprising that direct evidence for the suspected autoimmune process is still lacking. https://academic.oup.com/sleep/article/46/3/zsad005/6984622
Så 15 år efter Svininfluensa-vaccineringarna vet vi fortfarande inte hur vaccinet triggade narkolepsi hos vissa och inte om det triggade detta upp till 5 år efter vaccinationstillfället. Så ta de där 42 dagarna (från Liftarens guide till galaxen?) som användes som gräns vid studien av biverkningar av mRNA-vaccinet i 99 miljoner med en nypa salt är mitt råd. För din information så är jag inte emot vaccinet, men jag hade gärna sluppit både (det labb-producerade?) viruset och (det snabbproducerade) vaccinet.
Citera
2024-06-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Religion ja.
(...) Problemet uppstår när någon på empirisk väg råkar snubbla över det faktiska svaret på en av frågorna som religionen har lagt rabarber på. Typexemplet är Galileo och den heliocentriska modellen. Då uppstår en maktkamp. Prästerskapets ägarskap över konsensus har utmanats.

Den tidigare rådande geocentriska modellen över kosmos krävde extremt invecklad matematik för att kunna förklara himlakropparnas rörelser. Man måste komma ihåg att det inte var några dumskallar som var anhängare av den teorin. Utan det var den tidens allra mest begåvade experter. Problemet var att ingen av dessa hade ifrågasatt teorins grundpremiss, att jorden var universums mittpunkt.

På samma sätt så förefaller det vara väldigt få av dagens eminenta experter som har gjort ett seriöst försök att gå till botten med grundpremisserna för covid-teorin: Hur vet man att det faktiskt uppstått en enskild ny sjukdom? Hur vet man att man har lyckats isolera ett nytt virus? Hur har man försäkrat sig om att viruset i så fall är orsak till sjukdomen? Så länge man inte själv har försäkrat sig om att grundpremisserna är giltiga, så kan man inte säkert konstatera "att det finns forskning som pekar på risker med Covid".

Nu lever vi i en tid då gränsen mellan religion och empiri börjar bli lite upplöst, skulle jag säga. Så nya erzats-religioner har en tendens att växa fram på ställen där de inte hör hemma. Jag tror att vi inte längre riktigt kan skilja mellan vilka frågor som är av religiös eller empirisk art. Tex inom diverse vetenskapsfält. Det må vara tämligen uppenbart (för dig och mig) inom vissa humaniora-ämnen som genusvetenskap. Men tydligen inte uppenbart för alla. Så frågan är då vilka andra fält som också drabbats.

Måste säga att när jag läser om metodiken som används för att "isolera" virus så tycker jag att det påminner rätt mycket om nån slags hednisk spådoms-ritual, komplett med inälvor och allt.

Ja, många skulle anse att om vi ska ifrågasätta allt hela tiden så kommer vi inte vidare, men jag anser att allt ska ifrågasättas hela tiden så att det kan omvärderas eftersom vi annars riskerar leva för länge med felaktiga premisser. Därför är jag öppen även för din tanke om att tänket bakom virus som Covid kan vara fel. Intressant tanke om gränslanden som uppstått mellan religion och empiri. Verkar finnas en hel del studier kring religion och psykologi, som kanske även kan förklara Covid-pandemin. Lite skämtsamt: Världen skulle gå under men frälsare uppenbarade sig som alla flockades kring, och nu när världen återuppstått vill man liksom inte ha en Jesus som återuppstått som sjukpensionär. Jag kan tipsa dig om en bok jag inte läst, men som verkar intressant, How Woke Won: The Elitist Movement That Threatens Democracy, Tolerance and Reason av Joanna Williams (https://www.amazon.se/-/en/Joanna-Williams/dp/1739841328
Citera
2024-06-08, 20:03
Medlem
Ny studie i Nature Medicine, där personer med postcovid följdes upp efter 3 år. En av forskarna är Eric Topol, en annan är Ziyad Al-Aly. Man följde 135.000 personer som fått Covid från mars 2020 till december 2020, alltså före vaccineringarna. De som fortfarande hade postcovid var personer som drabbades extra hårt då och hade hälsoproblem, och lades in. https://www.news-medical.net/news/20240602/Long-term-health-risks-linger-for-severe-COVID-19-patients-three-years-after-hospitalization.aspx

Och 5 juni skrev NY Times om postcovid efter att National Academies of Sciences, Engineering and Medicine nu har konstaterat att det tycks vara en kronisk sjukdom:
“Long Covid appears to be a chronic illness, with few patients achieving full remission,” the report said.

Some symptoms are like those of other conditions that emerge following infections, including myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome, fibromyalgia and postural orthostatic tachycardia syndrome.

https://www.nytimes.com/2024/06/05/health/long-covid-symptoms-recovery.html
Intressant med jämförelsen med fibromyalgi, som man också hittat mer och mer bevis för (https://nyheter.ki.se/personer-med-fibromyalgi-har-inflammation-i-hjarnan).
Citera
2024-06-08, 20:55
Medlem
Citat:
Jag är en sån där som är kritisk både vad gäller Covid och vaccinen. Det du skriver om 2 månader är intressant. Låt oss ta Pandemrix mot svininfluensa som exempel. I maj 2021 förklarade plötsligt en forskare vid "universitetet" i Linköping att gåtan med narkolepsin 2009 nu plötsligt var löst.

Svaret var enligt forskaren samma svar som man ger även vid Covid: Det var svininfluensan som skapade narkolepsin, vaccinet däremot, skyddade. Utan vaccinet hade troligen fler fått narkolepsi, hette det. Man kan jämföra med hur det idag heter att utan mRNA-vaccin hade troligen fler fått myokardit och what not. Linköpings "universitet":
Svininfluensavaccinet - varför drabbades vissa av narkolepsi?
De som drabbas av den ovanliga sjukdomen narkolepsi har en viss HLA-molekyl som kan visa upp en liten bit av en substans viktig för vår sömnreglering, hypokretin. Immuncellerna kommer då att attackera hypokretin-producerande nervceller och sömnregleringen skadas. Svininfluensaviruset, H1N1, innehåller en bit som liknar hypokretin. Förmodligen misstog immunsystemet hos de som drabbades av narkolepsi biten från H1N1-viruset med hypokretin. I vissa områden i Kina, som saknade vaccin, fick många svår svininfluensa samtidigt som deras narkolepsiförekomst ökade. Om vi inte hade haft vaccin och fått svininfluensan kanske det hade sett likadant ut i Sverige. https://liu.se/nyhet/vaccin-och-kroppens-immunforsvar
2023 utreddes detta i en artikel i Oxford Universitys peer reviewtidskrift Sleep och det var ju inte alls på det sättet som Linköpings hemsida förenklade det utifrån en studie. Sleep inleds:
The influenza A virus subtype H1N1 pandemic surfaced in the first month of 2009. Subsequently, a rigorous vaccination campaign began. With this came the first reports of a clearly increased incidence of narcolepsy in Scandinavian children [1]. The H1N1 vaccine named Pandemrix was suggested to be the culprit. Not long after, however, research groups from countries with a low vaccination grade (e.g. China, the United States, Taiwan, and several other European countries) reported a more modest increase in narcolepsy incidence [2–5]. A possible role for the H1N1 virus itself was thus emphasized.
Så kommer de in på forskarna som jag förmodar Linköpingsforskaren byggde på:
More than 10 years later, Wang et al., now consolidate one major piece of this puzzle by collecting the incidence of narcolepsy on a large scale over a 20-year period in mainland China with data from multiple sleep centers [6]. (...) The efforts of Wang et al. clearly show that the chance for people to develop narcolepsy type 1 increases when the H1N1 flu virus is rampant and activating the immune system. This is independent of vaccination against H1N1. Yet, as is well established and now also again seen in the Chinese data, only occurs in people with the DQB1*06:02 HLA allele.
Problem som tas upp är att det finns mer än en form av narkolepsi, den första är dock den mest omfattande, tydligen. Problemet sedan är att det för en del tar upp till 5 år efter vaccinationen att utveckla narkolepsi, varvid det är oklart vilken roll detta spelar. Hypotesen att narkolepsi uppstått på grund av Pandemrix finns enligt dessa forskare fortfarande kvar, och de avslutar med att
In a large study in the United Kingdom [14], people were identified who had developed narcolepsy symptoms up to 5 years after their Pandemrix vaccination. In people with a quick onset of narcolepsy symptoms after H1N1 flu infection or vaccination, a causal relationship seems plausible. However, the possibility of long delays between possible immunological triggers and the development of narcolepsy remains to be shown.
Och:
To conclude, Wang et al. again show a clear relation between infection with the H1N1 flu virus and a relatively swift and severe development of narcolepsy type 1 in people with the DQB1*06:02 HLA allele. On top of this, data from Europe shows the adjuvanted H1N1 vaccine Pandemrix to play a role [2] and other infections (e.g. streptococcus) have also been implicated [11, 12]. This does not seem to leave a lot of room for doubt regarding the autoimmune nature of narcolepsy type 1. It is thus surprising that direct evidence for the suspected autoimmune process is still lacking. https://academic.oup.com/sleep/article/46/3/zsad005/6984622
Så 15 år efter Svininfluensa-vaccineringarna vet vi fortfarande inte hur vaccinet triggade narkolepsi hos vissa och inte om det triggade detta upp till 5 år efter vaccinationstillfället. Så ta de där 42 dagarna (från Liftarens guide till galaxen?) som användes som gräns vid studien av biverkningar av mRNA-vaccinet i 99 miljoner med en nypa salt är mitt råd. För din information så är jag inte emot vaccinet, men jag hade gärna sluppit både (det labb-producerade?) viruset och (det snabbproducerade) vaccinet.

Det är framförallt diagnosen som det handlar om, inte ev. tidssamband.
Citera
2024-06-08, 21:55
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ja, många skulle anse att om vi ska ifrågasätta allt hela tiden så kommer vi inte vidare, men jag anser att allt ska ifrågasättas hela tiden så att det kan omvärderas eftersom vi annars riskerar leva för länge med felaktiga premisser. Därför är jag öppen även för din tanke om att tänket bakom virus som Covid kan vara fel. Intressant tanke om gränslanden som uppstått mellan religion och empiri. Verkar finnas en hel del studier kring religion och psykologi, som kanske även kan förklara Covid-pandemin. Lite skämtsamt: Världen skulle gå under men frälsare uppenbarade sig som alla flockades kring, och nu när världen återuppstått vill man liksom inte ha en Jesus som återuppstått som sjukpensionär. Jag kan tipsa dig om en bok jag inte läst, men som verkar intressant, How Woke Won: The Elitist Movement That Threatens Democracy, Tolerance and Reason av Joanna Williams (https://www.amazon.se/-/en/Joanna-Williams/dp/1739841328

Okeej... Det låter väl bra. Att du är öppen för att ifrågasätta grundpremisser osv. Men samtidigt låter det nästan som att jag pratar med en chatbot som är konfigurerad till maximal inställsamhet, för att försöka lura av mig pengar i ett senare skede. Du bollar tillbaka mina påståenden nästan mekaniskt.

Mer intressant vore att höra dina motargument. För jag antar att du i grund och botten faktiskt anser att covid-virus teorin känns vettig. Annars skulle du ju knappast lägga ner massa tid på att läsa obskyr forskning om sk post-covid, om du ansåg att det är 50-50 slantsingling att allt bara är nonsens rakt igenom. Du är liksom både antivaxer och covidian på samma gång, vilket är lite intressant.

Så vilka är dom bästa argumenten, enligt dig, för att covid-teorin är solid?

Jag tackar för boktipset. Jag kontrar med ett par podcast-avsnitt med Jon Rappaport, en gammal journalisträv som skrivit mycket om HIV-Aids och PCR-test när det begav sig. Han har många intressanta insikter om parallellerna till covid och dom många mini-pandemier som vi pepprats med dessförinnan:
https://jermwarfare.com/podcast/jon-rappoport
https://drtomcowan.com/blogs/podcasts/12-jon-rappoport

Bonus: Här är en diskussionstråd på ResearchGate, där en forskare vid namn Pieter Borger ställer följande fråga:
Citat:
Pondering the riddles of life, I was wondering whether the virus SARS-CoV2 has been isolated, purified and demonstrated to be the cause of COVID19? Is there a publications which shows this?

https://www.researchgate.net/post/Has_SARS-CoV2_been_isolated_purified_and_demonstrated_to_be _the_cause_of_COVID19

Den långa diskussionen som följer är intressant om än inte helt solklar. Måste erkänna att jag inte läst alla 88 svar. Men jag tycker att den visar att det inte verkar vara en helt enkel uppgift, trots att frågan är ganska tydlig och enkel.
Om någon kvarvarande covidian i vår tråd lyckas hitta ett guldkorn i ReseachGate-tråden som faktiskt bevisar det Borger efterfrågar, så hojta till. Jag vill också veta i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in