Citat:
Ursprungligen postat av
Leif.Jennekvist
Tack för info, hur står man sig en andra vända ifall man haft den varianten tidigare?
Jag har tre sprutor i bagaget, men det är ett tag sedan jag tog sista sprutan. Jag har inte fyllt på och tänker inte göra det heller, men det är en annan diskussion.
Du ställde din fråga till korrektamund0 och jag vet inte svaret på den. Däremot talar du om återinfektion och det intresserar mig. Det kom en studie i
Nature för några dar sen, 17 nov, gjord på en knapp miljon patienter, som pekar på en ökad risk för postcovid efter återinfektion. Till exempel skriver de:
"the risk of post-acute COVID-19 symptoms was consistently increased after re-infection, compared to after the first infection"
En ökad risk för postcovid efter återinfektion alltså. Och risken tycks särskilt hög bland yngre, eller som de skriver:
"The rates of post-acute COVID-19 symptoms were clearly higher in younger people aged 18–34 and 35–49 years old, particularly during the summer of 2021."
En kanske positiv sak är att de samtidigt som de konstaterar att särskilt unga drabbas, också pekar på att andelen som rapporterar postcovid sjönk över tid:
"At the population level, waves of post-acute COVID-19 symptoms followed each wave of community transmission in the study period, affecting predominantly young adults. However, the proportion of people infected with COVID-19 who went on to develop post-acute COVID-19 symptoms declined over time."
Men då kan man ju kommentera med att hur många av de som är kroniska vet vi ju inte, de talar om ca 50 % viss minskning från i storleksordningen ca 40-20 men Al-Aly som jag nämnt förr menar ju dels att folk upplever att deras besvär gått ned men att det beror på att de anpassat sitt liv efter sitt nya Covid-handikapp, och han menar att de som har postcovid efter 1-2 år troligen har det kroniskt.
Men som sagt, den stora slutsatsen de här studien är att återinfektioner tycks värre. Här i Sverige har ju de styrande (till skillnad från Olsen och andra kritiker som mottog hot av svenskar för att de uttryckte kritik av detta) satsat på flockimmunitet, alltså det som vår nye folkepidemiolog Gisslén nyss menade att vi nu har uppnått. Många svenskar har fått viruset mer än en gång. Vi år hoppas på det bästa. Vore intressant att höra hur Gisslén men även till exempel regeringen ser på studier som denna i
Nature, med dess slutsatser som:
"We report a consistent increase in the risk of persistent symptoms after reinfection compared to first infection. All post-acute COVID-19 symptoms mentioned in the WHO clinical case definition appeared more common after reinfection than after a first infection, after matching by age, sex and date of infection."
Och:
"Our results showed an increased risk for post-acute COVID-19 symptoms following re-infection, suggesting that people with re-infections remain at risk for developing persisting symptoms."
https://www.nature.com/articles/s41467-023-42726-0
Just det, nån kommer kanskew fråga när deras data insamlades:
"We conducted a cohort study including over 856,840 first COVID-19 cases, 72,422 re-infections and more than 3.1 million first negative-test controls from primary care electronic health records from Spain and the UK (Sept 2020 to Jan 2022 (UK)/March 2022 (Spain))."
Så det är en viss eftersläpning förstås, och annan variant nu.