2020-03-03, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Gamla siffror dock.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Ja men spelar inte så stor roll om det är gårdagens. Har räknat löpande på det tidigare med ungefär samma resultat.
Citera
2020-03-03, 19:19
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Även om ett barn på jorden skulle dö så är det knappast orsak att hela världen ska få panik.
Och ännu ett barn, ett till, ett till... Har du sett filmen ”Children of Men”, barn är nödvändiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleeckerstreet
Ni som har koll, hur skiljer sig covid19 från 2009 års svininfluensa sett till spridning och dödlighet? Svininfluensan hade ju enorm spridning globalt med hundratusentals dödsfall men jag minns inte alls att det blev en så här stor grej. Minns jag bara fel eller finns någon väsentlig skillnad?

Här kan man se jämförelse https://youtu.be/6dDD2tHWWnU?t=90

Svininfluensan gav kanske mer förvarning men jag minns inte. Men ser i videon att det tog längre tid för den att dra igång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Svininfluensan var kanske ett bevis på att inte oja sig för mycket. Då var det nästan lika mycket panik som med detta. Fan en från flyg till Oslo hade svininfluensan! Panik. Sedan var det röda kartor överallt om hur fort det spreds sig. Blev inte så mycket att oja sig över om det givetvis inte är någon trevlig sjukdom att drabbas av.

För just denna återstår det att se. Det är ju ingen massmördare åtminstone. Men sant vår och mer värme är att föredra. Sedan får man hoppas det inte blir en av den vanliga sjukan när hösten kommer in. Eller att man då har vaccin och läkemedel klara.

Ja man kan ju ändra åsikt rätt fort för egen del är det bara fakta om man kan bli immun eller om det ligger latent. Annars är det nog inte så farligt för oss här i nord.
Tror det hjälper mycket att tvätta händer ordentligt alltid innan man ska äta och att inte ta på andra människor i onödan och hålla sig utomhus när man ska vara social och städa militäriskt hemma.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Är det här verkligen på riktigt? Vilket ansvarstagande av vården i Östergötland

https://www.nt.se/om6528417
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Little-bone
Nu har Sverige rapporterat en friskförklarad, det bör väl vara kinesiskan som först nu annses frisk nog?

Via media antar jag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Vad är åldersgruppen på dom som dör? Friska människor under 50 verkar ju inte dö?
Män är en riskgrupp, liksom äldre och sjuka. Efter 50 börjar risken öka. Men människor i alla åldersgrupper kan drabbas av allvarliga symptom.

Min oro är att man av allt att döma får bristfällig immunitet mot ett andra utbrott av sjukdomen, man riskerar permanenta skador i lungorna, och nu börjar det också talas om att viruset angriper nervsystemet och kan ge neurologiska skador och andningsstopp.
Citera
Medlem
Stäng ALLA gränser nu, stäng all flygtrafik förutom godstransporter, samma sak med tåg och båt. Alla terminaler och hamnar mm skall övervakas av militär.
Stoppa detta nu när det bara är ca 50-70 coronasmittade i Sverige! (Ja de som ännu inte visar upp symptom)

#Stoppa Corona nu
Citera
2020-03-03, 19:20
Medlem
SuraStinas avatar
Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten har valt att sekretessbelägga kartläggningen av regionernas beredskap i form av vårdplatser och isoleringsrum - av säkerhetsskäl.

https://www.dn.se/sthlm/stockholm-rustar-for-fler-coronapatienter-med-provtalt/

Undrar varför antalet IVA-platser och isoleringsrum måste sekretessläggas? För att inte sprida mer panik bland medborgarna? För risk av terrorattentat eller andra samhällsstörningar i samband med viruset?
Senast redigerad av SuraStina 2020-03-03 kl. 19:23.
Citera
Medlem
Första (tror jag) vetenskapliga artikeln om Diamond Princess. 2 fallstudier.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/6/20-0452_article?deliveryName=DM21435
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då visar du oss var vi kan läsa att sjukvården inte släpper hem patient 1 av ett nytt virus som inte längre är i behov av sjukhusvård.

Du visar oss med vilket lagstöd man mot patientens vilja håller vederbörande kvar på ett sjukhus när patienten lika väl kan hållas isolerad i sin egen bostad om vederbörande vill bo hemma.

Jag har en känsla av att du har trasslat in dig i något du har svårt för att ta dig ur.

Jag har redan beskrivit saken så klart att en minderårig borde begripa: de har antagligen beslutat att de vet tillräckligt mycket efter så här lång tid att de känner att de kan göra det. En normalintelligent person skulle också kunna föreställa sig ett annat scenario där ex. fler personer dött eller fler personer som tidigare friskförklarats återinsjuknat och dött. Jag tänker inte bemöda mig använda mer tid att besvara dina skitposter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vadå ”inte kan besvara”? Du kommer in i tråden som en sorglig jävel utan vänner och börjar attackera alla andra helt utan orsak, tvingar dig in i diskussionen och har nu mage att hävda att du har kryptonit i dina frågeställningar som ingen kan besvara? Skruva av stödhjulen och väx upp, ditt dagisdravel är inte lönt att slösa tid på. Det är helt uppenbart att du försöker förtränga dina olustkänslor över viruset genom att spela Rationella Ronny, men du lurar ingen.

Fortsätt intala dig själv så blir det nog bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in