2020-03-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Sluta sprida din lögnaktiga dynga, om ni har varit inne på akuten flera gånger och det nu har gått 3 vecor och att de inte har sett några bevis för att det skulle vara detta viruset, då är det inte heller detta viruset.

Vad är lögnaktigt i detta? Vad är bevis, för varken det ena eller andra? Vi har ju inte fått testas eftersom vi inte varit utomlands de senaste veckorna. Ge mig lite mer kött på benen så ska jag eventuellt betänka mig dina påhopp en gnutta mer seriöst.......!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Dom talar hela tiden om att dom smittade har 'lindriga symtom'.
Finns det någon definition på dessa 'lindriga symtom'?
Det kan ju vara allt ifrån lite astmakänning när man andas till vanlig influensa.

Det är väl typ förkylningssymptom de menar med ”lindriga”.
Influensa är då verkligen inte lindrigt när jag får det: hög feber, smärta i huvud och kropp, ont i halsen, hosta, svag och klen i två veckor typ...
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Var just på min lokala Coop. Väldigt utplockat på pasta och konservhyllorna.

I finare delar av Sthlm, där det finns mer pengar än mat, så köps det överfulla kundvagnar med ris o konserver.
Samtidigt slitna svenska pensionärer i vaddjacka som förmodligen bara har råd med några få varor i en kundvagn. Löfvens klassamhälle slår igenom även i hamstringens tidevarv.
Citera
2020-03-03, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Viruset har alltså spridits i USA under vad deras forskare tror är längre än 6 veckor utan att upptäckas. Problemet med det här viruset är att det är så milt och ofarligt att majoriteten knappt får något mer än en hosta.

Ni som vill sätta hela jorden i karantän för en förkylning är näppeligen vid era sinnens fulla bruk.

Nej, problemet är att det är en sådan lång inkubationstid innan man får symptom. Och dessutom verkar man utveckla allvarliga symptom i slutet på sjukdomsförloppen, vilket även det verkar kunna vara ca 1 månad.

Det kan alltså dröja 6 veckor från det att man smittats tills att man utvecklar symptom i lungorna och kontaktar vården.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Var just på min lokala Coop. Väldigt utplockat på pasta och konservhyllorna.
Var på en lidl i Uppsala idag. Inte det minsta urplockat.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
11 coronafall på Island, 2 nya idag. Det är mycket för en ö-nation med bara 364 000 invånare.

Omräknat till svenska förhållanden så skulle det vara 300 coronafall.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sentinovember
Det beror endastpå bristande testning det måste alla inse vid det här laget.
Don't test, don't tell.
Finns garanterat hundratals smittade redan i landet.

garanterat håller med
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Ska inte FHM komma med sammanfattande info en gång om dagen!?

I många andra länder sker det. (Sydkorea två gånger per dag).

Finns det någon annan svensk myndighet som gör det?

Här har det inte uppdaterats sedan igår:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Dödlighet situationsrapport 41 från WHO:

Epicentra:
Hubei: 2803/67103= 4,2 %
Italien: 35/1689 = 2,1 %
Iran: 54/978 = 5,5 %

Utanför epicentra:
Kina: 112/13071 = 0,86 %
Europa: 2/447 = 0,45 %
Western Pacific: 30/4644= 0,6 %
South-East Asia Region: 1/49 = 2,0 %
Eastern Mediterranean Region: 0/169
Region of the Americas: 0/90
Diamond Princess: 6/706 = 0,84 %
Afrika exkluderat, för få fall

Totalt utanför epicentra: 151 /19176 = 0,78 %

Gamla siffror dock.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-03, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
hm, man isolerar sig inte om man åker till akuten, vårdcentral, mataffär och apotek? Jag hoppas ni ringer vårdupplysning ist i första hand och berättar om er oro och symtom innan ni gör ngt förhastat. Hemkörning av mat rekommenderas, av firma eller goda vänner (som kan ställa det utanför dörren). Tänk om, gör rätt.

Du har uppenbarligen inte gjort din hemläxa då jag redan skrivit att vi åkte t akuten på 117:s inrådan den 20 februari, alltså innan utbrotten i Sverige...
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ett land vars siffror jag inte riktigt tror på är Japan. Ökningstakten är helt enkelt för låg, och för linjär.

Grannen Sydkorea har 17 gånger fler fall på en hälften så stor befolkning. Men Japan låg före Sydkorea i början.

Japan har en viss tradition av mörkläggning och relativt dålig öppenhet från myndigheters sida. Dessutom har de Sommar OS att tänka på, ett OS som de till var enda pris i världen vill undvika att ställa in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tja inte vet jag. Verkar vara en frivillig rapportering men inget som WHO kräver. Enligt uppgift så har Kina slutat med det, men har inte följt.
Nu har Sverige rapporterat en friskförklarad, det bör väl vara kinesiskan som först nu anses frisk nog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in